• trettioplus

Varför tillåter vi kastrering av smågris?

Hur kommer det sig att vi fortfarande tillåter hanteringen av smågris på ett sådant sätt, att kastrering får utföras utan bedövning? Det är ju horribelt!
    Det finns vaccinering som gör att smågrisarna inte blir könsmogna - men det får visst inte användas. Helt otroligt.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Varför tillåter vi kastrering av smågris?
  • trettioplus

Det här verkar vara en fråga ingen vill beröra...

• Aoife

Jag bara nickar och håller med. Kastrering utan bedövning känns barbariskt och även om man måste kastrera för köttets skull så kan det göras på ett bättre sätt.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Petronella01

Jag håller med dig till 100%. Men jag kan inte svara på varför det får fortgå. LRF har väl en ganska stark ställning rent lobbymässigt, och jag tror att man påstår att det skulle innebära för mycket kostnader och för mycket jobb (fats det kan ju inte innebära med jobb än att kasterar krakarna). Såg faktiskt ett reportage om det för något år sedan, men mitt teflonminne har inte behållit vad som faktiskt sas.

• lennartsdotter

Köttindustrilobby? Våran käre glesbygdsminister (eller vad posten nu kallas) älskar kött och bönder och vill inte göra lantbrukarna upprörda.

• trettioplus
    Petronella01 skrev 2011-10-31 16:05:39 följande:
    Jag håller med dig till 100%. Men jag kan inte svara på varför det får fortgå. LRF har väl en ganska stark ställning rent lobbymässigt, och jag tror att man påstår att det skulle innebära för mycket kostnader och för mycket jobb (fats det kan ju inte innebära med jobb än att kasterar krakarna). Såg faktiskt ett reportage om det för något år sedan, men mitt teflonminne har inte behållit vad som faktiskt sas.
    Jag har svårt att tro att de här vaccineringarna kan vara så mycket dyrare än kastrering. Tid är ju också  pengar och kastrering måste väl rimligen ta mera tid än att ge en spruta?

Riktigt, riktigt läskigt är det i alla fall att vi godkänner detta. I SYNNERHET när det finns alternativ.
    Enligt de styrande skall argumentet mot vaccinering tydligen vara att det kan UPPLEVAS ligga för nära att ge hormoner - vilket det inte är.
  • Petronella01
    trettioplus skrev 2011-11-01 10:01:53 följande:
    Jag har svårt att tro att de här vaccineringarna kan vara så mycket dyrare än kastrering. Tid är ju också  pengar och kastrering måste väl rimligen ta mera tid än att ge en spruta?

Riktigt, riktigt läskigt är det i alla fall att vi godkänner detta. I SYNNERHET när det finns alternativ.
    Enligt de styrande skall argumentet mot vaccinering tydligen vara att det kan UPPLEVAS ligga för nära att ge hormoner - vilket det inte är.
    Upplevas? För nära? Ja, men då vet man ju det, nästa gång de påstår sig värna om djur (i den mån de skulle göra det)
  • Litet My

Förstår inte heller varför det fortfarande är tillåtet, speciellt som det är uppe på tapeten gång på gång med några års mellanrum.

• tvåprinsar

Från och med 2012 kommer det vara krav att bedöva innan kastrering..

Theodor 090430 Vincent 100805
  • trettioplus
    tvåprinsar skrev 2011-11-01 10:24:48 följande:
    Från och med 2012 kommer det vara krav att bedöva innan kastrering..
    Gällde inte det bara KRAV-gris?
  • Apopan

Det finns mycket med slaktgrisuppfödning jag tycker är tvivelaktigt. Speciellt när man har i åtanke att många fler västerlänningar skulle reagera tämligen negativt om man behandlade hundar på samma sätt. Detta nämner jag med egenskap av att ha träffat många grisar som man har haft som sällskapsdjur.

• trettioplus
    tvåprinsar skrev 2011-11-01 10:34:48 följande:
    Nej alla..
    Gott att höra.

Undrar fortfarande över vaccineringen dock.
  • trettioplus

Var det månne KRAV-gris de skulle öppna för möjlighet med vaccinering på? Någon skillnad var det enligt nyheterna härom dagen. Minns inte vilken nu.

Svar på tråden Varför tillåter vi kastrering av smågris?