• spöke

Bortglömda flicknamn på G - vilket gillar du bäst?

Då var vi framme vid bortglömda flicknamn på G...

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på G - vilket gillar du bäst?
  • Superbia
    Gro fick min röst. Vet inte riktigt varför, men så blev det. Gurli låter mest äckligt tycker jag.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Superbia
    spöke skrev 2011-10-30 21:09:11 följande:
    Lite som gurgel...?
    Ja, något åt det hållet. Lite svårt att säga också.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • fluu

Gabrielle är fint,men Gabriella är finare. Gro var också ett mysigt namn.
    Gurli gillar jag inte,låter som nåt himla gurglande. Gunlög är inget vacker heller.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • LuckyLips

Gurli tycker jag är finast, min pappas moster hette så.

När jag gick i lågstadtiet hade jag i min klass en flicka med CP och hon hade en "personlig assistent" som hette Gunvor. Hon var en hemsk kärring så därför ryser jag av obehag när jag hör namnet...

• ViolinaX

Träffade en liten Göta för ett tag sen och tänkte: tänk att ha två flickor som heter Göta  och Svea Land , hahaha... men sen har jag sugit på karamellen ett tag och börjat gilla namnet, så nu röstade jag på Göta  Flört

• spöke
    ViolinaX skrev 2011-10-31 19:14:09 följande:
    Träffade en liten Göta för ett tag sen och tänkte: tänk att ha två flickor som heter Göta  och Svea Land , hahaha... men sen har jag sugit på karamellen ett tag och börjat gilla namnet, så nu röstade jag på Göta  Flört
  • Brünnhilde

Röstade på Gabrielle. Gillar både det och Gabriella väldigt mycket. Både för att de är femininformen av Gabriel (ängeln Gabriel är ju en positiv, lysande gestalt), och för att de har stil och längd och är internationellt gångbara. Särskilt Gabrielle är väldigt fint och feminint.

Gunilla är också väldigt fint! Dessutom tänker jag på Kulla-Gulla, som är en så positiv gestalt i svensk barnlitteratur.

Gisela är stiligt, och perfekt om man vill ha ett väldigt ovanligt namn men som ändå inte är knasigt. Kanske för tyskt dock, om man inte har tyskt påbrå som förklarar saken..?

Gunborg, Gertrud och Gunhild gillar jag för att de är fornnordiska och ursprungliga med bra betydelse. Men - de är inte så fina ljudmässigt...

Sämst tycker jag som vanligt om smeknamnsformer av alla slag. Gullan, Gull, Gylly - är de KATTnamn..??? Spöke

• semlan1999

röstade på gåva för det lätt coolt men änndå sött

Svar på tråden Bortglömda flicknamn på G - vilket gillar du bäst?