• spöke

Bortglömda flicknamn på H - vilket gillar du bäst?

Här kommer ett lass med bortglömda flicknamn på H...

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på H - vilket gillar du bäst?
  • Superbia
    Hilja stod med som namnförslag, fast jag tror inte att jag skulle döpa mitt barn till det, det finns andra namn som går före i så fall. Annars gillar jag Herta, det låter väl käckt Skrattande Har en i släkten som heter Helmy och vi hade en hamster som hette Hjördis en gång.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • L1988

Hildur!!! sååå läckert!!! så jivetvis fick de min röst!

• Borttagen användare

det var då en stor samling med många fula namn på ett och samma ställe

• Mynta

Bokmärker så jag kan kika på datorn imorgon.

• Borttagen användare

jag tryckte på hulda för jag trodde omröstningen var på fulaste, my bad.

• Borttagen användare

Hortensia var det finaste! Sen Hermine och Hannele

• fluu

Här fanns många fina namn,gillar namn på h.
    Röstade på Hilja,men gillar även Helga,Hedna,Henny,Hulda.  Synd att inte Halina fick vara medGlad

Hervor låter bara konstigt...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Krake

Herta. Det hade vi kallat vår dotter för om vi hade fått någon. Nu blev det inte så.

Moster, inte monster.
  • DenNamnbitne

Många fina namn men jag valde Hjördis, därefter kommer Hulda, Henrika, Herta, Hildur, Hermine, Hera, Haldis och Helga

en del var fula också men de vill jag inte tänka på

• IsDimma

Jag älskar namnet harriet så det måste jag rösta på

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • cherrycupecake83

Jag vet inte till bortglömt namn på H som inte stod med i lisan men som är så himla gulligt och det är Hilma.

• spöke
    cherrycupecake83 skrev 2011-10-31 09:22:40 följande:
    Jag vet inte till bortglömt namn på H som inte stod med i lisan men som är så himla gulligt och det är Hilma.
    Hilma är sött. Så sött att det har blivit ganska poppis. Runt 100 nyfödda flickor per år har fått namnet Hilma de senaste åren.
  • Mynta

Hilja och Hulda tycker jag om, det förstnämnda fick min röst.

• huxflux

Jag har lite svårt för Hilja, eftersom det på finska betyder "tyst". Jag tycker det är lite så där med namn som beskriver en egenskap innan barnet har utvecklat en egen personlighet. Nu vet förstås de flesta svenskar inte vad det betyder så det spelar givetvis mindre roll här. Dessutom vibbar det för mig tillbaka till barndomen när man vuxna skrek "HILJAAAAA!!!" till en... Jaja, bara en parentes.

• cherrycupecake83
    spöke skrev 2011-10-31 09:29:22 följande:
    Hilma är sött. Så sött att det har blivit ganska poppis. Runt 100 nyfödda flickor per år har fått namnet Hilma de senaste åren.

oj det visste jag inte, tycker inte jag hör det så ofta... vad spännande, det är ett släktnamn på min mans sida,kanske tåls tänkas på om man en dag i framtiden skulle få en tös. Ja det är jättefint verkligen!
  • spöke
    huxflux skrev 2011-10-31 10:01:34 följande:
    Jag har lite svårt för Hilja, eftersom det på finska betyder "tyst". Jag tycker det är lite så där med namn som beskriver en egenskap innan barnet har utvecklat en egen personlighet. Nu vet förstås de flesta svenskar inte vad det betyder så det spelar givetvis mindre roll här. Dessutom vibbar det för mig tillbaka till barndomen när man vuxna skrek "HILJAAAAA!!!" till en... Jaja, bara en parentes.
    I Finland får man heta Hilja, i Sverige Vilda.
Svar på tråden Bortglömda flicknamn på H - vilket gillar du bäst?