• Anonym (Smygbiet)

Hur berätta för barnen?

Halloj!

Jag är en tjej i 30-årsåldern som hittills har levt ett "hetero-liv" med manlig sambo och 2 barn. Vi är skilda sedan 3 år tillbaka och jag har levt ensam sedan dess.
    För ca 3 månader sedan träffade jag en tjej som jag föll pladask för. Jag har vetat sedan några år tillbaka att det skulle kunna hända, men det har aldrig hänt förut. Hon lever sedan många år tillbaka öppet som flata och hennes familj vet om att hon och jag har ett förhållande, min familj vet dock ingenting. Vi bestämde när vi började träffas att vi skulle känna oss för och se hur det funkar innan jag rör om i min familjegryta. Nu har jag dock kommit till en punkt där jag känner att jag måste komma ut med det här. Problemet är barnen. Hur ska jag berätta för barnen? Barnen är 12 och 9 (flickor) och vet inget annat än att jag hittills har varit med män.
    Jag är jättenervös för hur dom ska reagera. Tänker inte göra någon stor grej av det utan bara säga som det är. Kommer säkert att bli svårast för stora tjejen, hon är en riktig funderare. Det känns jättejobbigt för mig att lägga det här också på mina barns axlar, kommer dom att bli retade för det här i skolan, kommer dom att tycka det är besvärligt med vad dom ska säga till kompisar, kommer dom att avsky min flickvän... Miljoner tankar snurrar i huvudet. Hade kanske varit lättare om barnen hade varit mindre. Stora tjejen är mitt i sitt eget "upptäckande" av pojkar mm.

Finns det någon här som har varit i min situation? Vore jätteglad att få höra hur ni gjorde och hur det gick.

• Svar på tråden Hur berätta för barnen?
  • Jojjjoo

Hej!
    Jag har inte varit i din sits men jag rekommenderar att du kontaktar tex RFSU eller RFSL. Där sitter ju trots allt människor som är "experter" på området och de kan säkert komma med tips och tankar.

Om jag bara talar utifrån mej själv hade jag troligtvis introducerat en ny partner som "en vän" oavsett kön, tills barnen lärt känna och tycka om personen, först då hade jag berättat att det var mer än vänskap. jag tror det kan underlätta övergången om det är en person barnen tycker om och inte bara en person man lär känna som "mammas nya"

Det kommer säkert gå jättebra även om det kommer krävas viss omställningstid :)
    Lycka till!

• Glytten

Om jag vore du, så skulle jag vara så ärlig och öppen som jag bara kunde.. prata mycket om vad kärlek är och hur barnen ser på detta med att älska någon.. är det okej att älska någon av samma kön..?
    - Vad skulle ni tycka om jag träffat en snäll människa som jag tycker väldigt mycket om?
    - Gör det någon skillnad om det är en man eller kvinna?

Barn är ofta mer tåliga än vad vi vuxna tror.. grubbla inte för mycket!
    Känner du att den ena dottern skulle behöva mer tid att tänka och fundera över det, prata med henne när ni är ensamma.. och var inte rädd för att ge dem den tiden de behöver.. det är en stor omställning att få en ny människa i sitt liv, som är mammas "älskling" oavsett om det är en man eller kvinna!

Jag tycker inte att du ska se det som att du "lägger det på dina barns axlar".. det hade du inte gjort om det var en ny man du skulle presenterat för dem.. eller!?

När det gäller detta med vad barnen ska säga till sina vänner, så fråga dem vad de själva känner sig bekvämma med..

• Anonym (Smygbiet)

Tack för svar.
    Miselimian, tack för tips om RFSU. Ska kolla upp det. Jag har börjat göra precis som du tänker, låtit barnen träffa flickvännen utan att säga mer än att det är en kompis. Tänker att det är bra om barnen gillar henne innan dom får orsak att inte gilla henne Glad

Glytten, tack för tips, diskussioner är alltid bra, den biten är redan påbörjad sen länge Glad Och nej, det vore inte lika besvärligt om det vore en ny man jag skulle träffa. Det känns rent generellt svårt att släppa in någon i barnens liv, men det hade trots allt varit "vanligare" med en ny man. Deras kompisar får också nya styvföräldrar hit och dit så det vore något dom skulle ha gemensamt med sina kompisar, det här blir ju liksom tvärt emot. "Barn är ofta mer tåliga än vad vi vuxna tror", där tror jag att du har rätt faktiskt. Dom kanske tycker att det är skitcoolt att deras mamma har en tjej när "ingen annan" har det, vad vet jag Glad

• Anonym (Stolt)

MIna barn trivdes kanon med min tjej från dag ett..problemet var dock i skolan..inget som blev så stort för dem nu efteråt men då när dem sa tex: har din mamma flickvän?? osv..jag hade sååå svårt att tackla det men barnen likosom bara ja vadå typ.. :)   STOLT

• Anonym (Smygbiet)

(Stolt), tack för svar. Låter hoppfullt Glad Kanske känns värre för mig än för barnen.

• Millicent

Jag hade en kompis vars mamma träffade en tjej och flyttade ihop med henne när hon skilt sig från pappan. Min kompis tyckte aldrig att det var jobbigt sa hon. Då var det ändå i Norbotten i början på nittiotalet. Det verkade helt okomplicerat.

Är inte barn nuförtiden rätt coola inför homosexuella relationer? Mina barn tycker inte att det är något konstigt alls.

Svar på tråden Hur berätta för barnen?