Hur berätta för barnen?
Halloj!
Jag är en tjej i 30-årsåldern som hittills har levt ett "hetero-liv" med manlig sambo och 2 barn. Vi är skilda sedan 3 år tillbaka och jag har levt ensam sedan dess.
För ca 3 månader sedan träffade jag en tjej som jag föll pladask för. Jag har vetat sedan några år tillbaka att det skulle kunna hända, men det har aldrig hänt förut. Hon lever sedan många år tillbaka öppet som flata och hennes familj vet om att hon och jag har ett förhållande, min familj vet dock ingenting. Vi bestämde när vi började träffas att vi skulle känna oss för och se hur det funkar innan jag rör om i min familjegryta. Nu har jag dock kommit till en punkt där jag känner att jag måste komma ut med det här. Problemet är barnen. Hur ska jag berätta för barnen? Barnen är 12 och 9 (flickor) och vet inget annat än att jag hittills har varit med män.
Jag är jättenervös för hur dom ska reagera. Tänker inte göra någon stor grej av det utan bara säga som det är. Kommer säkert att bli svårast för stora tjejen, hon är en riktig funderare. Det känns jättejobbigt för mig att lägga det här också på mina barns axlar, kommer dom att bli retade för det här i skolan, kommer dom att tycka det är besvärligt med vad dom ska säga till kompisar, kommer dom att avsky min flickvän... Miljoner tankar snurrar i huvudet. Hade kanske varit lättare om barnen hade varit mindre. Stora tjejen är mitt i sitt eget "upptäckande" av pojkar mm.
Finns det någon här som har varit i min situation? Vore jätteglad att få höra hur ni gjorde och hur det gick.