• slma

Australien?

Nagon som varit i Australien med barn? Jag och min man har varit där (han 3 ganger) men vi hade ju inga barn da... nu har det blivit 3 st. När resan planeras är barnen 9, 7 och nästan 5. Nagon som varit med barn där? vi har 5 veckor pa oss, det kommer att vara vinter där och sommar här. 

• Svar på tråden Australien?
  • LL 2

Hej!
    Precis som ni hade både jag och min man varit i Australien innan vi fick barn. Jag bodde hos bekanta under ett års tid och efter några år i Sverige  åkte jag tillbaks som backpacker och träffade min man som också "backpackade" sig genom världen. Vi slog följe några månader och nu har  vi 3 barn 11, 9 och 10 månader.
    Första gången vi åkte tillbaks med barnen var i okt 2006 då var de 6 och 4 år gamla. Vi var borta i 5 veckor och reste mellan Brisbane och Cairns. En helt underbar resa!! Andra gången var över jul och nyår 2009/2010, då koncentrer.ade vi oss på sydvästra hörnet av Australien (Perth, Albany m.fl).Även detta var en riktig mysig resa.
    Istället för att skriva ner vad vi gjorde, vad som var bra/ mindre bra så fråga istället så svarar jag om jag kan !

• slma

Ja, vad kul! Vi bokade faktiskt flyget igar! Det blir Singapore, Sydnet och hem fran Perth... vi har alltsa 5 veckor. En konkret fraga, hyrde ni bil eller akte ni buss? Vi akte buss jämt som backpacker, hade inga barn da och tänkte inte pa om det öht fanns barn i australien... vi ska flyga lite, men Brisbane - Cairns tänkte vi liksom bila/bussa? vad rekommenderar du? Vad gjorde ni pa er första resa? nagra tips? vad bör man göra vad bör man inte göra? hur bodde ni? 

• slinkywookie

Det ar ca 20 h korning mellan Brisbane- Cairns i bra tempo och utan stopp... Med barn kan det vara lite drygt?

• slma

Enormt drygt, vi har rätt mycket tid pa oss, hade tänkt stanna här och där pa vägen. Det lutar at nattbussen ett par ganger!

• annchj72

Hej!

Såg just ditt inlägg sedan tidigare.
    Vi har precis bokat resa till Australien,
     kommer att vara i Perth 10dgr

bila från Adelaine - Sydney 4veckor
    flyg till Cairns sedan bila från Carins till Brisbane 3 veckor
    och avsluta med Fiji 1 vecka.

Vi har två barn, 2 o 5år, funderar nu på hur vi skall lägga upp resan på
    respektive ställe. Hade först tänkt husbil men tror vi backar på det.
    I Perth har vi tänkt bo i Freemantle sedan bila till Monkey Mia.
    Har du tiåps på ställen att bo, ev ställen att besöka längsmed denna tripp
    då den är på några mil... Eller andra saker att göra i detta område?

Sen flyger vi till Adeleine tar vi bilen med mål Sydney där vi har goda vänner.
    Men på vägen tänkte vi åka längs med Oceanroad, hitta något farm stay ev Kangaroo Island m.m.
    Även där har du tips, bra camping ställen eller vad som tar vi det tacksamt!!

Sedan flyger vi till Cairns och bilar sedan neråt med stopp åtminstone i Noosa där vi också har vänner.

Tips på bra ställen att bo o göra med familjen?

Även om ni varit runt fiji, finns så många hotell men alltid bättre att få något rekommenderat som
    man vet varit där.

Super tack!

Mvh Lotta

• Billabong
    annchj72: Vilken härlig resa ni planerar! När åker ni?
    Ja även ni andra som skrivit i tråden har härliga resor framför er!

Utanför Fremantle ligger Rottnest island, där finns små söta pungdjur, quokkas, som barnen nog gillar att kika på. Vi cyklade runt på ön, det är nog det vanligaste transportsättet och stannade en eller två nätter. Men annars kan ni nog göra en dagstur bara, tror inte båtresan tar så lång tid över dit från Fremantle.
    Perth är en härlig stad tycker jag, liksom Melbourne. Skön stämning.

Jag kollade på nätet och det är ca 70 mil mellan Perth och Monkey Mia, inte jättemkt att se på vägen men delfinerna vid Monkey Mia är verkligen bedårande och vi hade turen att få simma med dem helt på deras initiativ efter en av morgonmatningarna.
    Jo, ni ska ju se The Pinnacles, såvida ni inte bor på Gotland och/eller är helt ointresserade av raukar för detta är ngt liknande. Det ligger inte så långt norr om Perth. Vi stannade också och vandrade i Kalbarri national park också. Gjorde även andra stopp på vår roadtrip upp till Exmouth och Ningaloo reef - men misstänker att ni inte har tiden att åka hela vägen dit upp? Annars är det underbart fint barriärrev där.
    Glöm inte att tanka varje gång ni ser en bensinmack, det dröjer ofta 15-20 mil tills nästa... 

Längs Ocean road tycker jag det var kul med kängururna som var vilda och om kvällarna hoppade omkring i MÄNGDER på golfbanan i Angle Sea, roligt att se djuren vilda och på nära håll - inte bara på djurparker. 

Vi reste runt ganska länge i landet men hade inga barn och därmed inte ngt direkt barnfokus så tyvärr är jag kanske inte jättebra på att tipsa om barngrejer...   Men återkommer när/om jag kommer på mer!
  • AngelicaK

Tråden är.nog gammal, men kikar ändå. Har någon koll på hur man tar sig till Monkey Mia från Sverige utan att behöva besöka typ Perth mm. Jag söker inte rundresa jag ska volontärarbeta där och hittar ingenstans någon resa.

• evaoregon
    AngelicaK skrev 2014-07-13 13:18:41 följande:

Tråden är.nog gammal, men kikar ändå. Har någon koll på hur man tar sig till Monkey Mia från Sverige utan att behöva besöka typ Perth mm. Jag söker inte rundresa jag ska volontärarbeta där och hittar ingenstans någon resa.

Flygplatsen i Monkey Mia är liten så det finns inga direktflyg ifrån Europa dit.  Du får flyga via någon större flygplats i Australien.  

By air

A major regional airline services the Monkey Mia airport several times weekly from either Perth or Geraldton. Connecting flights link Perth with all of Australia's major capitals. The Monkey Mia airport is a 10min drive from both Denham and Monkey Mia. Contact theSkippers Aviation website for the current flight schedule.

• evaoregon
    AngelicaK skrev 2014-07-13 13:18:41 följande:

Flygen ifrån Perth till Monkey Mia går bara fyra gånger per vecka.  Det vanligaste verkar vara att man kör eller åker buss ifrån Perth till Monkey Mia och det tar tio timmar enkel resa.  
Svar på tråden Australien?