• spöke

Bortglömda flicknamn på I - vilket gillar du bäst?

Nu har jag laddat upp med bortglömda flicknamn på I...

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på I - vilket gillar du bäst?
  • Gabriella83

jag blev lite besviken över att inte hitta Inez..men det kanske inte är så ovanligt längre..har jag haft som favorit länge..röstade inte på något av namnen..gillade inget mer än något annat..

• spöke
    Gabriella83 skrev 2011-11-12 21:16:44 följande:
    jag blev lite besviken över att inte hitta Inez..men det kanske inte är så ovanligt längre..har jag haft som favorit länge..röstade inte på något av namnen..gillade inget mer än något annat..
    Ja, det har blivit för poppis för att få vara med på listan...
  • semlan1999

Ilma va det ända fina i minna öron

• Enter Sandman
    Brünnhilde skrev 2011-11-10 15:11:03 följande:
    Fast "sjövild" är ju ett adjektiv så att det skriker om det..!

Nä, jag tror inte WT skulle välja ett namn som Ingvild även om dom läste dem här på Familjeliv. De uppfattar det som "gammalt", och det typiska för deras smak är att de vill ha något som de uppfattar som "nytt" och "trendigt". 

Och du är igång här också med dina fördomar och generaliseringar ser jag, har du inte lärt dig än att människor är individer?
  • Enter Sandman

Personligen tycker jag om Iliana, jag tycker det är ett vackert namn.

• ph8205

Tycker själv mycket om Inger -får vi en flicka får hon nog heta det i mellannamn. Mest för att min mamma som gick bort i somras hette det.

Är inte jätteförtjust i Ingelög/Ingelöf -för mig känns dom inte naturliga som namn på en person utan mer på en plats!

• Brünnhilde
    Enter Sandman skrev 2011-11-18 14:47:04 följande:
    Och du är igång här också med dina fördomar och generaliseringar ser jag, har du inte lärt dig än att människor är individer?
    ...fast erfarenheten säger, att individer oftare än vad de själva tror faller in i väl definierade kategorier..!  Glad
  • Tallkotte12
    Göta skrev 2011-11-10 17:19:23 följande:
    Hehe, Sjövild var bara för att det passade så bra in i raddan med -vildnamn, skulle aldrig överväga att ge det till ett barn. Men tycker det är kul att det låter som ett namn i stället för adjektivet om man bara betonar det annorlunda 
    Brünnhilde skrev 2011-11-10 21:12:58 följande:
    ...samma gäller t.ex. efternamnet Isberg. Men jag skulle nog inte vilja heta det ändå...
    Sjövild Isberg vore väl ett grymt namn! Eller kanske inte...

Själv röstade jag på Ilse, mjukt men ändå inte mjäkigt.
Svar på tråden Bortglömda flicknamn på I - vilket gillar du bäst?