• Toffeln

    Mamman FB/wordfeud beroende

    Tjena alla!

    Har ett litet strot problem. Har idag en liten buse på 1,5 år. Strax efter att han föddes så skaffade min fru en ny mobil (android) vilket hon inte haft innan. Snart insåg hon ju att hon hade facebook på luren och började tillbringa mycket tid uppkopplad på den. Med tiden så surfas det FB mer och mer. När hon för ett tag sedan även skaffades wordfeud (stavas det så?) så håller hon på JÄMT!
    Har sagt åt henne flera gånger men utan att få någon reaktion. Tycker själv att det ser dåligt ut att när hon badar grabben så tappar hon bara upp vatten i badkaret och låter han plaska runt med hon sitter med blicken låst på mobilen. Hon tittar enbart upp med ena ögat någon gång för att se att han är okej.
    När vi tittar på tv ihop så tittas det på programmet. När det blir reklam så åker mobilen fram direkt.

    Hur fan ska man få bukt med detta problemet? Att säga åt henne hjälper ju inte. Vart vi än är så piper mobilen för det där spelet och hon måste hålla på. Även när vi är bortbjudna på middag hos någon av våra föräldrar.

    Känner att hon blivit mer och mer frånvarande pga detta. Alltid sur, trött, irreterad och kan fälla riktigt elaka kommentarer ibland. Så här var hon inte innan hon började surfa på luren.

    Har ibland vart väldigt sugen att rycka telefonen från henne och sätta den lite fint i murstocken till öppna spisen så det blir lungt några dagar. Fast samtidigt vet jag ju vilket liv det skulle bli för det.

    Några råd? Borde ju vara fler som är beroende av detta. Finns det någon stödlinje att vända sig till?
    Hon beter sig ju nästan som en alkis som inte fått sprit när hon inte är uppkopplad med luren.

  • Svar på tråden Mamman FB/wordfeud beroende
  • nitramnoss

    Bäst är så klart att prata med henne när telefonen inte är i närheten (om det inträffar) så hon bara kan koncentrera sig på det du säger. Om inte det fungerar: Låt henne läsa ditt inlägg i detta forum så kanske hon förstår att det faktiskt är ett problem.

  • nattzudden

    Ett missbruk är ett missbruk oavsett i vilken form. Hon har inte insett att det är ett sådant, men det är det helt klart.
    Hennes humörsförändring talar sitt tydliga språk, Hon är på väg att bli fast och behöver troligen hjälp att inse faktum.
    Ta tag i problemet innan det blir större och hon börjar att försumma livet utanför det uppkopplade.

    Lycka till. 

  • Shot In The Dark

    Såg att det är en relativt "gammal" tråd men ack så viktig!  Och vi vet ju inte om det skett någon förändring i frugan/mammans användande av sin telefon? Men jag tänkte på anknytningsteorin när jag läste din tråd, och det exempel du beskrev när hon är i närheten av barnet!

  • NOLF Spencer

    Jag som då jobbar med människor som är beroende hela mina dagar blir nyfiken på hur det gick?

    Jag skulle försöka att vara nyfiken på hur hon själv tänker om sitt spelande/fb. Vilka fördelar och nackdelar ser hon i det, det finns ju både ock och vill man undvika att hon går i försvar så är det viktigt att hon får se både ock. Att komma med moralkakor eller att bara fokusera på det dåliga i ett beteende funkar sällan för att övertyga någon om att ändra sitt beteende.

  • Twin Dad

    Ser att tråden fått vila ett bra tag nu men måste ändå blanda mig i. Vid det här laget hoppas jag att saker och ting har löst sig.
    En annan aspekt är ju att mobilstrålning och små barn inte går bra ihop. Även om det är så små mängder strålning att vi vuxna inte påverkas så rekommenderas det starkt att man försöker skona små barn/nyfödda. 

Svar på tråden Mamman FB/wordfeud beroende