• Sessi24

Någon med PCO som lyckats bli...

Hejsan..! Jag är en tjej som nyligen fått reda på att jag har PCO. Och jag va förra veckan och spolade mina äggledare. Hade fria gångar på båda sidorna. Men Nu till min fråga, är det någon med PCO som lyckats bli gravid efter en spolning, el har ni ändå fått tagit hjälp av tabletter å sprutor? Kram från en undrande

• Svar på tråden Någon med PCO som lyckats bli...
  • Sessi24

Strumpemamma.. Ååå du ger mig lite hopp nu :) jag har Provat Pergotime 1 gång enkel kur, som jag fick av min Gyn när hon skicka mig vidare med remiss, och när jag prata med dom så fick jag inte fortsätta en kur till, utan att dom höll koll på mig, så nu när jag ska träffa min läkare hoppas jag att jag får ut dom tabletterna av honom. El det va han som sa att vi kommer köra med dom och kanske sprutor oxå. Så det ska bli spännande :)

• Strumpemamma

OK =) Ja jag har för mig att jag hade kontakt med min läkare (detta är några år sen så kommer inte så noga ihåg). Men jag tror att vi hade mail och telefon-kontakt så att hon höll koll på om mensen (äl) kommit igång som den skulle. Jag gick också till henne efter nån månad för att ta ett vul och kolla läget.
    Så för mig så kändes det ändå som en "enkel" resa.
    Hoppas att du får en bra lösning på det hela och lycka till!! =)

• Sessi24

Strumpemamma.. Ja jag hoppas oxå att det blir en enkel resa. Tabletter å sprutor har jag inget imot :) så det ska nog fungera bra hoppas jag. Jo han ville kolla men ultraljud så att jag inte blir överstimulerad och så att jag får ÄL :) jag ser inget skrämmande i det. Därimot skönt att ha någon som hjälper en :)

• J Palm

För ungefär två veckor sedan började jag få jättekänsliga bröstvårtor och en vecka senare ömmade hela brösten. Jag har pcos och har ej haft mens av mig själv på tre år, så vad ska man tro. Började hoppas på att jag på något mystiskt vis hade blivit gravid, men sen började jag blöda. man får bara hoppas på att det fortsätter att fungera så att jag och min sambo har en chans. Frågan är om jag borde vänta och se, eller om jag borde börja med den sista förpackningen pergotime som ändå bara ligger och skräpar hemma ( de två tidigare försöken gav inte ens ägglossning)? eller är det dumt att smälla i kroppen en massa hormonen nu när den verkar fatta vinken själv?

• Strumpemamma
    J Palm skrev 2011-11-06 09:34:50 följande:
    För ungefär två veckor sedan började jag få jättekänsliga bröstvårtor och en vecka senare ömmade hela brösten. Jag har pcos och har ej haft mens av mig själv på tre år, så vad ska man tro. Började hoppas på att jag på något mystiskt vis hade blivit gravid, men sen började jag blöda. man får bara hoppas på att det fortsätter att fungera så att jag och min sambo har en chans. Frågan är om jag borde vänta och se, eller om jag borde börja med den sista förpackningen pergotime som ändå bara ligger och skräpar hemma ( de två tidigare försöken gav inte ens ägglossning)? eller är det dumt att smälla i kroppen en massa hormonen nu när den verkar fatta vinken själv?
    Jag skulle nog inte välja att ta pergo utan att bli undersökt eller få det rekommenderat av läkare faktiskt. Om du inte ens fick äl sist av pergo så kanske du behöver mer stimulering. Ring din gyn och hör om du kan få tid för undersökning.
    Hoppas du får hjälp! =)
  • angelfire5

Har PCO och har vetat om det i 8 år nu. När sambon och jag bestämde oss för att det var dags för tillökning i familjen räknade jag stenhårt med att det skulle ta lång tid, men till min stora förvåning så blev jag gravid första månaden jag slutade med p-piller.

Är nu i vecka 38 och längtar efter att hon ska vilja komma ut. Det börjar bli riktigt tungt och jobbigt nu. :)

• piapiapia

Jag trodde att spolningen bara var till för att se att äggledarnas "passager" är fria???

• Zaida87
    Strumpemamma skrev 2011-11-01 21:09:05 följande:
    Jag har PCOS och fick hjälp att kicka igång kroppen så att jag fick regelbundna ÄL. Jag fick Pergotime och blev gravid 3 månader efter att jag börjat.
    Andra graviditeten var helt spontan =)
    Låter bra det där! Ger åtminstone mig hopp om att pergotime fungerar :)
    Jag har ätit min första kur nu, enkelkur.
    Är på dag CD 21 nu och fert.monitor visar max, så jag hoppas jag har ÄL nu, och hoppas det blir + till BIM! :) ¨

I början av oktober fick jag reda på att jag har PCOS, har försökt bli gravid i 1½år, så där är troligen förklaringen varför det inte funkat än :( Därför fick jag pergotime. Men om jag inte blir gravid nu, så skall jag vänta en månad/cykel, och sen först börja med dubbelkur.. (Och givetvis ha kontakt med läkare/åka på undersökning när jag börjar igen)...

Men det här med spolning, i vilket skede gör man det?
    Min läkare har inte ens nämnt ngt om spolningen, och jag har glömt bort att fråga.
  • Ell86
    Zaida87 skrev 2011-11-14 18:24:18 följande:
    Låter bra det där! Ger åtminstone mig hopp om att pergotime fungerar :)
    Jag har ätit min första kur nu, enkelkur.
    Är på dag CD 21 nu och fert.monitor visar max, så jag hoppas jag har ÄL nu, och hoppas det blir + till BIM! :) ¨

I början av oktober fick jag reda på att jag har PCOS, har försökt bli gravid i 1½år, så där är troligen förklaringen varför det inte funkat än :( Därför fick jag pergotime. Men om jag inte blir gravid nu, så skall jag vänta en månad/cykel, och sen först börja med dubbelkur.. (Och givetvis ha kontakt med läkare/åka på undersökning när jag börjar igen)...

Men det här med spolning, i vilket skede gör man det?
    Min läkare har inte ens nämnt ngt om spolningen, och jag har glömt bort att fråga.
    Jag gjorde spolning precis innan första pergokuren. Min gyn tyckte det var lika bra utifall att det skulle vara trångt/stopp i äggledarna.
  • Helvetia

Jag fick reda på att jag hade pco 06, 07 fick jag en son med hjälp av pergotime i dubbel dos, nu kör jag på pergotime igen... Tablett nr 1 idag enkel dos. Har inte blivit spolad någon gång.

• CessB

jag gick ner 25 kg i vikt.. tränade regelbundet och mådde helt enkelt super.. kopplade bort barnpressen och mådde kanon.. och PANG så blev jag gravid på naturlig väg... så det funkar utan tabletter o dyl...

ner i vikt å kom i gång med ordentligt välmående är mitt recept!!

:) 

• Bollas

Ser att du fått många bra svar men vill lbara berätta att jag fått 3 barn utan hjälp. Jag har PCOS och i princip aldrig äl/mens och min gyn säger att jag har mirakelbarn. Men tydligen har jag haft äl i varje fall 3 ggr och lyckats pricka. Mitt råd är att hålla koll på äl-flytningarna (om du har) och att du kör på ett par dagar då Skrattande. Jag åt metformin med mina 2 första barn... (är inte överviktig)

Svar på tråden Någon med PCO som lyckats bli...