• spöke

Bortglömda pojknamn på J - vilket gillar du bäst?

Då har vi kommit fram till bortglömda pojknamn på J... 

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på J - vilket gillar du bäst?
  • aud
    aud skrev 2011-10-31 17:22:36 följande:
    Inget för mig här heller. Röstade på Jöns, då jag gillar att använda mig av ordet "pe
    "pellejöns" skulle det stå. Barnet ville vara med och hamra på tangentbordet.
    Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • AW76

Oj, det var en samling hiskeliga namn du fått tag på! Förstår att de inte är populära!

Bäst: Jarl 

Värst: Jösse! "Jösse jösse hare satt o mumsa bär" Nej herregud..  

• spöke
    AW76 skrev 2011-10-31 17:33:11 följande:
    Oj, det var en samling hiskeliga namn du fått tag på! Förstår att de inte är populära!

Bäst: Jarl 

Värst: Jösse! "Jösse jösse hare satt o mumsa bär" Nej herregud..  
  • IsDimma

Många fina. Gillar jan, Jean, jeppe, Jerker, Jerk, jovan och Justus. Ssvårt val mellan att rösta på Justus eller Jerker. Nej, Justus vinner idag.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Brünnhilde

Röstade på Jarl. Det skulle min näste son, om det blivit någon, haft som ett av sina andranamn! Tycker att det är så manligt, stiligt, nordiskt och medeltida..! Dessutom tänker jag på Jarl Kulle, som var sin tids store svenske manlige sexsymbol!

Jesus är naturligtvis det sista namnet jag skulle välja, eftersom det vore ett vanhelgande av namnet att ge det till en vanlig dödlig människa...

Värst i sig är nog Jeppe - både för att det är ett smeknamn, _låter_ töntigt, och för "Jeppe på Berget"...

• Ermenegildo
    IsDimma skrev 2011-10-31 20:38:54 följande:
    Många fina. Gillar jan, Jean, jeppe, Jerker, Jerk, jovan och Justus. Ssvårt val mellan att rösta på Justus eller Jerker. Nej, Justus vinner idag.
    Jerk och Jerker är inga hittar i en globaliserad värld...
  • fluu

Gillar bibliska namn så Jeremias och Jesaja föll mig rätt väl i smaken. Men de var nog de enda:P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Synd att inte favvonamnen Josua och Joen fanns med. Vill så döpa till Joen,men det vill inte sambon.

• Maisie
    fluu skrev 2011-10-31 21:50:49 följande:
    Synd att inte favvonamnen Josua och Joen fanns med. Vill så döpa till Joen,men det vill inte sambon.
    Joen fanns visst med för det röstade jag på.
  • Superbia
    Jedvard fick min röst, men njaaa. Det var allt bra hemska namn den här gången. Stackars barn som får namnen Jöns, Jösse, Jerk/Jerker, Jerpe, Jorma (betyder inte det kuk på finska?), Jod..
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • fluu
    Maisie skrev 2011-10-31 22:38:15 följande:
    Joen fanns visst med för det röstade jag på.
    Skit,det missade jag. Så jag röstar lite på det i efterhand:P
  • Mamaobabba

Joen, helt klart! Ett alldeles förträffligt litet namn!

Annars gillar jag Job, Justus, Julle(fastän det känns som ett smeknamn) och Jerker.

• spöke
    Mamaobabba skrev 2011-11-01 22:24:51 följande:
    Joen, helt klart! Ett alldeles förträffligt litet namn!

Annars gillar jag Job, Justus, Julle(fastän det känns som ett smeknamn) och Jerker.
    Min röst gick också till Joen. Har alltid gillat det.
  • Mamaobabba
    spöke skrev 2011-11-01 22:27:05 följande:
    Min röst gick också till Joen. Har alltid gillat det.
    Ja, det läggs helt klart till namnlistan. Där finns "bara" Joar på J än så länge..
  • spöke
    Mamaobabba skrev 2011-11-01 22:37:25 följande:
    Ja, det läggs helt klart till namnlistan. Där finns "bara" Joar på J än så länge..
Svar på tråden Bortglömda pojknamn på J - vilket gillar du bäst?