• spöke

Bortglömda flicknamn på K - vilket gillar du bäst?

Fortsätter min namntrådserie bortglömda namn med flicknamn på K. I de fall där namnet kan stavas med antingen C eller K, har jag tagit med namnet om den mest frekventa stavningen är med K (enligt SCB)...

Psst! Här kan ni rösta på flicknamn på C: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m61788864.html

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på K - vilket gillar du bäst?
  • EvelinasSyster
    Brünnhilde skrev 2011-10-31 21:28:38 följande:
    Fast Katherine/Catherine är ju motsvarigheten till Katarina/Catharina. Underbara namn för övrigt! Katrin och Karin motsvaras snarast av Cathy, Caitlin m.fl. kortformer av Catherine.
    Okej, i mina öron låter det mer likt Katrin än Katarina Tycker inte Cathy och Caitlin är det minsta likt Katrin
    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • DenNamnbitne
    Kari röstar jag på, det är vackert. Jag gillar även Kata, Kirsten, Katja, Kristin, Källa, Kersti
  • spöke
    Superbia skrev 2011-10-31 19:21:52 följande:
    Katla! Hade Tengil och Katla som namnförslag om våra tvillingar hade blivit en av varje
    Kolbjörg kan jag däremot förstå mycket väl varför det håller på att gå ur tiden.

Tengil hette min lille fisk (som dock begick självmord ).
  • spöke
    Superbia skrev 2011-10-31 19:21:52 följande:
    Kolbjörg kan jag däremot förstå mycket väl varför det håller på att gå ur tiden.
    fluu skrev 2011-10-31 22:00:49 följande:
    Värst på denna lista är nog Kolbjörg.
    Jaså, Kolbjörg går inte hem...
  • Superbia
    spöke skrev 2011-11-01 09:26:34 följande:

Tengil hette min lille fisk (som dock begick självmord ).
    Haha, men stackars fisken! Hur lyckades den?
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Brünnhilde
    EvelinasSyster skrev 2011-10-31 22:07:00 följande:
    Okej, i mina öron låter det mer likt Katrin än Katarina Tycker inte Cathy och Caitlin är det minsta likt Katrin
    Cathy och Caitlin är kortformer av Catherine, precis som Karin, Katrin och Kajsa är kortformer av Katarina.
    Catherine och Katarina är ju samma kejsarinnenamn.

Nästa smeknamnsnivå blir Kitty - som kanske kan motsvaras av vårt Kattis. Men då är det inte längre dopnamn utan enbart smeknamn. (Hoppas jag...)
  • Mamaobabba

Oj, det här var svårt! Men, Kulla tog hem segern för min del.

Andra fina är Kari, Karen, Källa, Krusmynta och Kersti

• Ermenegildo
    Mamaobabba skrev 2011-11-01 22:30:15 följande:
    Oj, det här var svårt! Men, Kulla tog hem segern för min del.

Andra fina är Kari, Karen, Källa, Krusmynta och Kersti
    Kulla? Du skämtar? Du ser inte vad det namnet obönhörligen leder till?
  • Mamaobabba

Ermenegildo; Så man får inte gilla ett namn för att det rimmar på något "snuskigt"?! Då kan man inte heta Birgitta heller?! Isf vet jag något som rimmar på ditt nickname! ;-P Jag gillar Kulla, i min värld betyder der flicka/kvinna!

• Ermenegildo
    Mamaobabba skrev 2011-11-02 00:07:15 följande:
    Ermenegildo; Så man får inte gilla ett namn för att det rimmar på något "snuskigt"?! Då kan man inte heta Birgitta heller?! Isf vet jag något som rimmar på ditt nickname! ;-P Jag gillar Kulla, i min värld betyder der flicka/kvinna!
    Rimma är väl en sak men här behövs ju ingen enorm kreativitet för att börja tänka på snusk.

Tack förresten för att du nämnde att mitt nick rimmar på dildo - det hade jag inte tänkt på
  • Mamaobabba
    Ermenegildo skrev 2011-11-02 11:14:13 följande:
    Rimma är väl en sak men här behövs ju ingen enorm kreativitet för att börja tänka på snusk.

Tack förresten för att du nämnde att mitt nick rimmar på dildo - det hade jag inte tänkt på
    Nä, kanske ingen vidare kreativitet krävs för att snuska till det, men jag gillar det ändå!
    Har inte sagt att jag ska döpa ev. döttrar till det, men, jag tycker det är vackert!

Och man kan nog hitta dåliga smeknamn för det mesta, om man bara vill.
    Barn (och vuxna) är finurliga på det viset..
Svar på tråden Bortglömda flicknamn på K - vilket gillar du bäst?