• Anonym (ont i ryggen)

hur tacklar jag henne??

Hej! jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska göra med min snart 2år gammla dotters svartsjuka! hon blev storasyster 2a augusti och de första 2månaderna så var både jag och pappan hemma med barnen och allt var frid och fröjd! men nu för nån månad sen började han att jobba och jag blev själv med båda barnen..
    Det går rätt bra, strasyster e mycket för att mysa med, och pussa på lillasyster och är oftast snäll mot henne! men så fort lillan piper eller gråter så kastar hon sig på mig och ska bli buren! hon ska helst bli buren hela tiden men ibland kan man få henne att tänka på annat!

lillasyster är en väldigt snäll o lugn bebis som inte är allt för krävande, men när hon väl gör det blir stosyster så arg! och om ja inte bär henne blir hon jätteledsen! och nu har hon börjat bli likadan de dagarna hon ska lämnas på dagis (som hon tidigare älskade). men nu e mammas famn det bästa -tills pappa kommer hem på kvällen! då får jag inte ens vara med 9ggr av 10!

skulle behöva lite tips o ideér hur jag ska göra för att underlätta ångesten och svartsjukan som ja tror det handlar om! ho har ju alltid varit så glad annars!! väldigt pigg o frammåt, och e fortfarande så fort vi kommer hemmifrån eller går ut!
    men försöker ändå få både mormor o farbror osv. att bära på henne! allt är bääraaa!!!

hjälp mig lita tack, hur e bäst att göra? försöker förklara för henne att man inte kan bäras hela tiden men ja.. de går väl sådär..
    mvh / trött mamma

• Svar på tråden hur tacklar jag henne??
  • BVCsköterska Carmen

Hej trötta mamma!

Din lilla flicka har regredierat, hon vill också vara baby.

Det bästa ni kan göra, är att möta henne där hon är.
    Att förklara för henne är lönlöst, hon vet redan det ni säger.

Hon har det jättejobbigt, precis som ni, hon vill bli bekräftad och älskad, tror säkert att
    att ni gör jätte mycket för henne, men
    pröva några veckor och låtsas att hon är bebis också, gulla och sitt med henne när hon vill.
    Stroasyster känner att du tycker det är jobbigt och då blir hon än mer klängig. 
    bär inte så mycket, sätt er ner med henne, hon är för tung att bäras, det tär på ryggarna.
    Låt henne få  extra-tiden en tid, så kommer hon att tycka, (nej nu vill jag blir stor igen).

När storasyster leker för sig själv, tar du med dig lillasyster och berättar för lillasyster vad duktig stora
    systern är som kan så mycket, och är så redig.

//Lycka till Carmen

Svar på tråden hur tacklar jag henne??