• Elisabeth83

Amerikanska ambassaden och skatteverket! Någon expert!?

Jag är gravid i v.22 och vi ska flytta till USA nu i November hade vi tänkt. Vi hade bokat in tid den 3:e November på ambassaden i Stockholm. Vi gifte oss i fredags.. 

nu till det kniviga.. vi hade ju inte alls tänkt på att vigseln skulle ta så lång tid att få registrerad hos skatteverket!! och vad jag förstått så måste vigseln stå med i personbeviset när vi är på ambassaden! Alltså sitter vi lite i skiten nu skulle man kunna säga... Någon som har något råd att komma med? Eller någon som vet om det funkar med något annat "vigselbevis" på ambassaden.

Känner paniken stiga och att vi inte hinner iväg i tid :/

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Svar på tråden Amerikanska ambassaden och skatteverket! Någon expert!?
  • Lady without tattoo

Varför kontaktar du inte ambassaden?

Yrke: Leg pratkvarn
  • loulou22

Hejsan! 

Hur gick det för er???

Jag själv gifte mej i sverige med min amerikanske man nu i maj. För att vi skulle kunna skicka in ansökan om ett green card till mej behövde vi först mitt nya personbevis, eftersom vi i sverige inte har samma typ av "marriage certificate" som usa. Jag var lovad att det skulle ta mindre än en vecka för det att registreras, men fick vänta över två veckor! Det enda du kan göra med skatteverket är att ringa och försöka skynda på det. När det väl blivit registrerat skickar dom det per post, och är mest troligt framme nästa dag. Gör bara klart för dom att du behöver det så fort som möjligt! :) Och vad du ska ha det till!!! Ett engelskt, stämplat, "fullt utdrag" där du, din man, dina föräldrar och din nya status gift står med. (Om det är ett sådant du behöver? Antar bara det.) 

Svar på tråden Amerikanska ambassaden och skatteverket! Någon expert!?