• spöke

Bortglömda pojknamn på K - vilket gillar du bäst?

Fortsätter min namntrådserie med bortglömda pojknamn på K. I de fall där namnet kan stavas med antingen C eller K, har jag tagit med namnet om den mest frekventa stavningen är med K (enligt SCB).

Psst! Pojknamn på C hittar du här: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m61789231.html

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på K - vilket gillar du bäst?
  • Brünnhilde

Röstade på Kenneth. Jag tycker att det är dels ett väldigt manligt namn, och dels att det har fin betydelse: "vacker" eller ev. "eldfödd". Jag gillar överhuvudtaget de keltiska namnen som börjar på "ken" - som betyder "vacker", som sagt. Alla som följer namntrådarna vet väl att jag ogillar amerikanska smeknamn, men Ken är faktiskt ett av dom som jag kan acceptera - liksom Ron. För att de låter så himla manliga - jag tänker på en snygg, charmig, sportig collegeyngling när jag hör dem..!

Sedan går det nästan inte att välja det värsta. De värsta namnen är ju de som inte är namn överhuvudtaget, numera: Kol, Kalv, Karr... Låter som trälnamn från vikingatiden! Kurre är också fruktansvärt som mansnamn - ett smeknamn för Ekorre: ett litet, mjukt, gulligt djur... Och Klegge - "klegg" är ju något kletigt liksom... *burr*

• DenNamnbitne
    Konstantin blev tillslut det namn som min röst föll på, det är fint. Jag gillar även Kjell, Kettil, Kaj, Kare, Kjellar och Kaleb
  • fluu

Kettil är fint. Kaleb är coolt ,men inte på svenska. Värst är Kent,har alltid avskytt det namnet och de flesta Kent jag vet är inga trevliga personer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Superbia

Åh, vill rösta på både Kettil och Kuno, men Kettil fick min röst Hjärta
    Men allvarligt, Klegge, haha?!

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Krake

Kettil! Har velat ge det namnet länge till en son. Så starkt.

Men så blev det en utlänning jag skaffade barn med till sist, och då funkar det inte med den så specifikt svenska stavningen/uttalet. Så det blir ingen Kettil.

Moster, inte monster.
  • Brünnhilde
    Krake skrev 2011-11-01 21:02:20 följande:
    Kettil! Har velat ge det namnet länge till en son. Så starkt.

Men så blev det en utlänning jag skaffade barn med till sist, och då funkar det inte med den så specifikt svenska stavningen/uttalet. Så det blir ingen Kettil.
    Dessutom är det könsambivalent. Inte bra.
  • Mamaobabba

Kiar fick min röst! Jättefint!
    Andra favoriter är Kaleb, Kalv, Kettil, Klur(hur rart som helst!), Kol och Kämpe!

• Edwina

Kiar var det som var finast (också det enda).

♥ E ♥ V ♥
  • spöke
    von Brev skrev 2012-01-19 17:15:18 följande:
    Hur uttalas Kilderik?
    Jag tror att det ska uttalas med tje-ljud. Men jag är inte hundra.
  • e d

Jag väljer Kurt, eftersom jag har en liten Kurt här hemma! Stencoolt ju! Och nästa unge kanske blir en Sten ;)

Svar på tråden Bortglömda pojknamn på K - vilket gillar du bäst?