• spöke

Bortglömda pojknamn på L - vilket gillar du bäst?

Får det lov att vara några bortglömda pojknamn på L

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på L - vilket gillar du bäst?
  • Veladis
    spöke skrev 2011-11-01 21:59:48 följande:
    Bättre än en olydig björn...
    Ok, tvillingar som heter Lydbjörn och Olydbjörn kanske...
  • Veladis
    spöke skrev 2011-11-01 22:18:09 följande:
    Låter lite som Spara & Slösa...

Ja, och tänk om man "döper" fel unge till fel namn. Så den olydige busige får het Lydbjörn och den snälle Olydbjörn. För det vet man ju knappast på bebisstadiet.

Nä, nu är det läggdags, märker jag.  
  • spöke
    Veladis skrev 2011-11-01 22:19:58 följande:
    Ja, och tänk om man "döper" fel unge till fel namn. Så den olydige busige får het Lydbjörn och den snälle Olydbjörn. För det vet man ju knappast på bebisstadiet.

Nä, nu är det läggdags, märker jag.  
  • Brünnhilde
    spöke skrev 2011-11-01 21:46:11 följande:
    Du har hårda krav på namn... Flört
    Har jag det..? På ett sätt ja, men på ett annat sätt så är jag väldigt öppen för namn som varit vanliga och vettiga historiskt sett. Men som inte är så moderna precis just nu.
  • violatricolor

Lave är ju så fint! Lage och Louis är också fina. Laban är för mycket spöke för mig men där kan jag säkert ändra uppfattning om jag får lära känna en Laban. Lasarus var fult och konstigt, läskigt...

• violatricolor

Kul att så många gillar Leif. Tycker själv att det är ett av de fulaste namn som finns och trodde att även andra tyckte det men där hade jag fel! Vem vet, kanske kan jag ändra mig. Jag känner en Leif så jag borde verkligen ändra mig...

• HäckHäxan

Lothar alltså wow vilket namn!

Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • violatricolor

Lachesis: Det verkar finnas många namn som du gillar samtidigt som du ogillar alla namn som är nya eller saknar en längre historia i Sverige, eller har jag missuppfattat?

• IsDimma

Lot var rätt fint.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Brünnhilde
    violatricolor skrev 2011-11-02 00:09:54 följande:
    Lachesis: Det verkar finnas många namn som du gillar samtidigt som du ogillar alla namn som är nya eller saknar en längre historia i Sverige, eller har jag missuppfattat?
    Ungefär så, även om jag är öppen för att vi importerar namn som stämmer med de svenska språk- och uttalsreglerna. Som låter "europeiska" och inte som amerikanska smeknamn eller invandrarnamn.

Jag tycker att vi ska vara stolta över alla våra ursprung så att säga: det fornnordiska (Sigurd och Tora), allmogesamhället (Mats och Kerstin), det bibliska inflytandet (David och Susanna), samt även det klassiska (romerska och grekiska) arvet (Alexander och Claudia). Och att detta gärna får märkas i vår namnskatt, så att det inte bara blir Kevin, Robin, Melizza och Mohammed till slut!
  • Apolline

Fler än 20 som fått heta Linde?

Jag röstade på Linnar, men även Lage och Lave är fina. Laban är egentligen fint också, men väldigt förknippat med det där andra spöket...

• spöke
    Apolline skrev 2011-11-04 20:31:57 följande:

Fler än 20 som fått heta Linde?

Jag röstade på Linnar, men även Lage och Lave är fina. Laban är egentligen fint också, men väldigt förknippat med det där andra spöket...

Min kollega, ja.  

Det var många namn på L som ville vara med... Linde fick lämna plats för Linder... 
Svar på tråden Bortglömda pojknamn på L - vilket gillar du bäst?