• pennanjenna

Ersättning vid enstaka tillfällen.

Jag har en dotter på 3,5 månad. Jag helammar henne, och det fungerar jättebra. Nu har mjölkproduktionen börjat "anpassa" sig, och jag får inte så ofta överflöd. Frågan är om det går att ge henne ersättning vid enstaka tillfällen, om jag måste vara ifrån henne, men inte kunnat pumpa ut mjölk så det räcker? 
    Hon tar flaska bra, då jag pumpat ut vid andra tillfällen, tidigare när jag hade för mkt mjölk.
    Kan hon må dåligt av att få annat än mjölken som hon är van vid, och kan det bli problem att amma efteråt?

• Svar på tråden Ersättning vid enstaka tillfällen.
  • Lenora

Min barnmorska avrådde från att göra det väldigt bestämt just på grund av att det kan bli komplikationer men för oss fungerade det helt utmärkt. Jag deltidsammade 17 månader tillsammans med ersättning och så småningom mat. Min dotter tog både flaskan och bröstet. Det enda är väl att ju mer du ger flaskan desto mindre mjölk kommer du att producera, det reglerar sig själv. 

Rent vetenskapligt är det säkert bättre att bara ge modersmjölk men det psykiska välbefinnandet för mamman spelar också roll.  

• Litet My

För oss funkade det bra, dottern är ca 2,5 månad och jag måste ge tillägg då hon gått ner i vikt och ammningen inte tycks räcka till. har inte heller blivit någon skillnad i ammningen heller. SOnen fick BARA flaska varvat med bröstmjölk och ersättning hela första månaden tills vi fick igång en fungerande helammning och det fungerade bra för honom också utan några krångligheter med varken mage eller tuttförvirring.

Sedan KAN det säkert bli strul, men man får prova sig fram, håller med ovanstående att rent vetenskapligt är det säkert bättre att bara ge bröstmjölk men mammans välmående spelar ju också in. Och några enstaka tillfällen gör nog inte speciellt mycket. (tror jag)

• Krake

Hon _kan_ må dåligt, det _kan_ bli problem, så är det ju med typ allt. Men för de flesta går det bra.

Dock kan man nog inte räkna med att hon dricker en hel flaska ersättning hux flux, så att gå iväg och lämna pappan/medföräldern/barnvakten med bebisen och ett paket pulver från en dag till en annan kanske inte är en höjdare.

På min sida har jag samlat lite tips om pumpning och flaskmatning. 

Moster, inte monster.
Svar på tråden Ersättning vid enstaka tillfällen.