• Anonym

Ska jag sluta amma på natten?

Hej. Min son är 9 veckor och väger redan nästan 7 kilo! 3,9 kg när han föddes... 
    Stämmer det att bebisar som väger över 5 kg inte behöver mat på natten rent näringsmässigt?
    Vi lägger vår son vid 20,00, runt midnatt vaknar han och då får han äta. Han brukar vakna till runt 02,00-02,30, men då försöker jag få honom att somna om med hjälp av nappen. Nästa gång han vaknar är klockan 04,00-05,00 och då brukar jag amma honom igen. Det är ju så mycket lättare att få honom att somna om efter han har ammat.
    Kan jag försöka få honom att somna om utan att amma på natten? Några tips på hur isåfall? Han sover i egen spjälsäng, men runt 05,00 brukar jag lyfta över i min säng, då han sover lite oroligt och har svårare för att somna om.
    Hur kan jag göra? Det enda jag vill är att han ska sova längre perioder utan att vakna. Jag tror ju att han omöjligt vaknar hela tiden för att han är hungrig, han måste ju vakna av andra orsaker. Men varför?

Tips tack!!!

• Svar på tråden Ska jag sluta amma på natten?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Din son får säkert i sig all mat (näringsmässigt ) under dagen vilket är helt toppen.
    Visst kan du försöka få honom att somna om utan att äta om det går, då vänjer han sig så småningom med detta..

Alla barn vaknar på natten, små barn gör det oftare och har en ytlig sömn, däremot kan
    barn somna om själva om de känner sig trygga och känner igen sig.

Att somna och vakna på samma ställe , är en bra regel. 
    Det du kan göra är , att inte erbjuda bröstet, utan napp eller snuttefilt eller
    vagga eller ha en hand på honom, överge honom inte.
    Det gäller bara att bestämma sig och vara konsekvent och inte vara för trött.

Lycka till

• Anonym
    BVCsköterska Carmen skrev 2011-11-03 08:38:31 följande:
    Hej!

Din son får säkert i sig all mat (näringsmässigt ) under dagen vilket är helt toppen.
    Visst kan du försöka få honom att somna om utan att äta om det går, då vänjer han sig så småningom med detta..

Alla barn vaknar på natten, små barn gör det oftare och har en ytlig sömn, däremot kan
    barn somna om själva om de känner sig trygga och känner igen sig.

Att somna och vakna på samma ställe , är en bra regel. 
    Det du kan göra är , att inte erbjuda bröstet, utan napp eller snuttefilt eller
    vagga eller ha en hand på honom, överge honom inte.
    Det gäller bara att bestämma sig och vara konsekvent och inte vara för trött.

Lycka till
    Men hur vet jag att det inte är mat han vill ha? Såjag gör inte fel i att försöka få honom att somna om utan mat?
    Han behöver inte äta då? Klarar han sig 20-06 utan mat? 9 veckor.
  • BVCsköterska Carmen

Hej igen!

Din son är 9 veckor och väger 7 kg. Enl. tillväxtkurvorna ligger han ett par standardmått över det 50% medelvärdet, alltså får  han bra med mat av dig.

Nej du gör inte fel, om sonen är  hungrig, så tröstar han sig inte med det som jag pratade om tidigare,

Då blir han ordentligt ledsen och skriker mer, då måste du ju trösta honom med  mat.
    Men du kan alltid försöka.

Visst finns det barn som sover så länge t.o.m. när de är 2 månader, det beror på vilket barn det är.

Ha det så gott// Carmen

Svar på tråden Ska jag sluta amma på natten?