• Odetta

Hängig liten kille (snart 3 år gammal)

Jag börjar undra vad det är med vår nästan treåring. Senaste veckan har han varit så "off"...hängig och orkar inget. Han är väldigt nappig just nu och sitter hellst och tittar på film (han lan se 2-3 filmer på raken uppkrupen i en fåtölj), eller så ligger han på sin lekmatta och kör bilar, men där tar orken slut sen. Han sover länge middag också (minst 2 timmar) utöver dem 12 timmar han sover på natten. Och så äter han sämre just nu också. Vad kan det vara? Han verkar frisk för övrigt, inte förkyld eller så...bara väldigt trött (ber om ursäkt om texten blir konstig, sitter med mobilen)

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Svar på tråden Hängig liten kille (snart 3 år gammal)
  • BejbyBoo

Vår dotter blir tre i december och har nu under en period varit precis så där. Hon är trött, äter sämre och har plötsligt börjat sova på dagen igen, från att ha varit "sovfri" på dagarna väldigt länge.
    Är vi ute och går säger hon ofta att hon får ont i benen. Jag gissar helt enkelt att hon är i en ordentlig tillväxtfas och kanske rent av har växtvärk. Och växer hon så det knakar är det ju inte så konstigt om hon dessutom blir väldigt trött.

♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • Flickan och kråkan

Min snart 4-åring hade månaderna kring sin 3-årsdag också en "sömning" period. Han sov sällan på dagen, men han ville inte göra något aktivt alls. Han ville helst bara sitta i knä i soffan och läsa böcker hela dagarna . Att gå den kortaste lilla bit var jäääääätttejooooobbigt. Annars var han väldigt harmonisk upplevde vi, upplevde honom inte slö eller ledsen på något annat vis. han åt dåligt också, men det var ingen direkt nyhet . Idag är det full rulle och efter sommaren äter han exceptionellt.....för att vara honom .

• Odetta

Åh vad skönt att höra att det är fler, då kanske det inte är nått att oroa sig över!

Det där med växtverk lät rätt logiskt, gjorde ni nått för det?

• BejbyBoo
    Odetta skrev 2011-11-02 10:20:00 följande:
    Åh vad skönt att höra att det är fler, då kanske det inte är nått att oroa sig över!

Det där med växtverk lät rätt logiskt, gjorde ni nått för det?
    Nej, mig veterligen är det inte så mycket man kan göra. Det borde ju gå över ganska snart om det nu är växtvärk. Antar att det bästa är att låta dem vila när/om de vill och sova så mycket de behöver. Kroppen behöver vila/sömn för att orka växa!
    ♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • MamL

Hej Odd
    Snublade över denna tråden när jag skulle leta lite efter råd kring trötta, gnälliga 2,5 åringar utan aptit... Kan vädret och årstiden har med saken att göra kanske?

Storebror här är väldigt trött just nu. I somras sov han bara 30-40 min på dagen om ens det och var pigg och glad. Nu sover han nästan två timmar, men somnar ändå bums när jag lägger han kl 19. Sover då oftast hela natten.

Tror han börjat drömma mycket. Det på¨verkar nog nattsömnen. 

Äter gör han inte något vidare heller. Men det har han aldrig gjort. Men han blir mer trött och hängig när han äter dåligt ju...

Börjar de fundera mkt i den åldern kanske? Jag är rädd att han känner sig lite bortknuffad efter att lillebror kom i juli. 

Växtvärk brukar de nog ha i den åldern ja... Hm. 

• Odetta

Hej 2bustroll!

Ingen aning med vädret, han är lika hängig när det är soligt. Men jag tror på teorin om tillväxtfas...bebisar sover ju mer när det händer saker i kroppen eller sinnet, så varför inte våra större barn?

Jag vet inte om E har vuxit mycket i längden, men jag vet att hans fötter har vuxit massor sedan i somras! Köpte skor i USA som vi tänkte till våren och köpte alltså lite större...dem är på gränsen till för små nu! Så han har nog vuxit massor hela han för han ser ju inte ut som en clown

Hoppas er storebror piggnar till sig lite snart också, här tittar vi mycket på film och vad som gäller maten får han mycket det som han tycker är extra gott (även om det är köttbullar tre dagar på raken och honungsmacka till frukost och mellanmål)

Kram!!!

• MamL

Tillväxtfas låter klokt! Hoppas han piggnar till snart, din E!

• idape

Undrar också över detta med min nu snart treåring?

Svar på tråden Hängig liten kille (snart 3 år gammal)