• candydarling

Moderskapsintyg och FK

Hej hej!

Är gravid för första gången i V.20 och var igår på mitt RUL där jag fick moderskapsintyget som jag förstått ska skickas till försäkringskassan?

Hur fungerar nu allt detta med alla papper? Var börjar jag?
    Skickar jag bara in  moderskapsintyget i ett kuvert och väntar på någon form av gensvar? Och havandeskapspenning och mammapenning? När ska alla lappar in?
    HUR BÖRJAR JAG?! :D

• Svar på tråden Moderskapsintyg och FK
  • Frogstomp

mammapenning kan du redan nu skicka in, gör en anmälan om föräldrarpenning.
    Sen fyller du bara in när du tänker va mamma ledig ... men innan det måste du skicka in moderskapsintygfet. iaf vad jag minns att jag gjorde =)

• BejbyBoo

Skicka bara in moderskapsintyget till den adress som står.
    Då registreras din graviditet hos försäkringskassan och du kan ansöka om föräldrapeng fr.o.m. 60 dagar innan beräknad födsel.
    Du kan lätt beräkna och planera din föräldraledighet på försäkringskassans hemsida, med e-leg. De har även rätt mycket info på sin hemsida som kan vara bra för dig att läsa om du känner att du inte vet hur du ska göra.

Så ägna en stund på www.forsakringskassan.se så ska du se att flera frågetecken reds ut. 

♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • Carisma95

Ja, först skickar du in moderskapsintyget. Detta räknas som ANMÄLAN av föräldrapenning. (Efter det registrerats kan du begära FP när som helst egentligen).

När detta har registrerats kommer du få hem papper från FK där din arbetsgivare ska fylla i arbetad tid och lön så FK kan fastställa din SGI (som din ev. gravidpenning och föräldrapenning baseras på).

Gravidpenning får du själv ansöka om (tror att det finns blanketter att skriva ut på fk hemsida).  
    Föräldrapenning kan du som sagt begära när som helst, så fort ditt moderskapsintyg är registrerat. Men det vanligaste är nog att man väntar tills SGI:n är fastställd, samt när det närmar sig BF då man lite mer vet hur och när man vill ta ut dagar.  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Moderskapsintyg och FK