• Diamantha

nekar kub i norrland upprörd

Just nu har jag gråtit mest hela förmiddagen, jag är bosatt deltid i östersund och deltid i sthlm (är dock skriven i sthlm)
    Jag fick nyss reda på att jag och barnmorskan har missförstått varandra så jag är huxflux i vecka 12+1 ist för 8+1.
    Mitt i allt detta så vill jag göra ett kub-test för jag vet med mig att jag och tydligen också min pojkvän (deltid sambo) aldrig skulle klara av ett handikappat barn, dels för att jag är sjukskriven redan för en del psykiska besvär och dels för att vi båda har svårt för handikappade (önskar dock att jag inte hade det men man väljer inte att känna så)
    Iaf så vill jag helst göra allt häruppe då min sambo bor här och vi vill göra allt gemensamt, plus att jag egentligen har ett stort behov av hans stöd.
    Problemet är att dom NEKAR alla under 35år att få göra det här testet genom länet, man måste alltså gå privat och betala runt 1600, vilket är pengar vi faktiskt inte har och speciellt inte nu när vi har fått reda på att vi har en månad mindre att köpa saker för.
    Om jag har förstått det rätt så är det bara i norrland man NEKAR kub-testet för kvinnor under 35år.
    Jag pratade igår med en av barnmorskorna på min BVC och hon var jätteotrevlig och sa att jag var redan för långt gången, vilket faktiskt inte alls stämmer då man gör det mellan vecka 11-13+6 (så det är bråttom för mig eftersom dom gör ul 5 dagar efter blodprovet av någon anledning) Jag påpekade det för henne men tydligen hade jag fel, dock pratade jag med min BM idag och hon sa att jag hade rätt i att det är till 13+6. Jag hade dessutom ringt eftersom jag var orolig för jag hade haft stora kramper i magen hela förregårdagen och vaknade med en blödning men hon försäkrade mig om att det förmodligen INTE var ett missfall på g och när jag tog upp det om kub-testet så sa hon att det var onödigt att boka tid för en sån då jag kanske var på väg att få ett missfall???? Vem säger något sånt till en orolig gravid kvinna?
    Stress är det sista jag behöver just nu!
    Iaf så ringde jag ner till min VC i sthlm och dom kopplade mig till en BM, så nu har jag tid för inskrivning imorgon (inskrivning här har jag inte förren 9/11 lite tidsskillnad) samt att jag utan problem ska få göra mitt kub-test helt gratis (om man räknar bort resorna)
    Det som är tungt är ju att jag hade behövt min sambo och han vill ju vara med, det är ju bara sjukt att det är så lätt att få till det i ett annat län men omöjligt häruppe och som jag förstår det så är det ENDAST en kostnadsfråga
    Ville mest skriva av mig och höra era synpunkter.

• Svar på tråden nekar kub i norrland upprörd
  • Pumpkin

Jag tycker inte att det är konstigt alls faktiskt. Man vet att risken för t ex DS och andra "fel" ökar markant vid 35, alltså låter man folk göra det gratis då. Innan är risken jätteliten (om man inte har det i familjen) och vill man då göra det ändå får man betala. Inga konstigheter alls! Sen att vissa landsting ändå erbjuder det gratis, det får ses som en bonus.

Och det är inte bara i Norrland det är så...

• Diamantha

Det är din åsikt och jag har det i familjen för övrigt så.
    Jag tycker det ska vara lika villkor överallt, inte att man ska behöva resa till ett annat län, det är ju befängt.

• Sweet life

Tycker inte alls det är konstigt!

Håller med Pumpkin. Det är få landsting som låter kvinnor under 35 att göra KUB kostnadsfritt! Pengar ska satsas på rätt saker, så vad tycker du att dem ska skära ner på för att du ska få göra ditt KUB i Jämtlands län?

• flikksnatta

Ds är väll inte ärftligt? Om det är det du är orolig för, andra avikelser bruka visa sig på ul i v 18. Men jag tycker om man vill så ska man få göra det. I jönköpingslän är det helt naturligt att göra det när man är yngre. Jag läste någonstans att kvinnor under 35 föder oftare med barn med avikelser för att det inte är lika självklart med kub. Om det stämmer vet jag inte...

• Colisa

Jag tror det är det "normala", att KUB bara erbjuds de över 35. Alternativt att det erbjuds alla men att de under 35 får betala själv.

Bor i Västra Götaland och här är det så i alla fall. Har gjort KUB på vanliga BM-mottagningen med första barnet men betalade själv, nu har vi flyttat (men bor inom samma län fortfarande) och fick i stället en läkartid för att diskutera om vi ev. kunde få gratis KUB hos landstinget eftersom jag har en släkting med DS. Hade vi inte fått remiss hade vi fått gå privat. Tycker det var bättre som det var där jag bodde förut, då visste man från början hur det skulle bli och det var väldigt smidigt, hade vi inte fått remiss hos läkaren nu hade vi varit ute i sista minuten för att hinna få tid privat då det är rätt lång kö.

• Colisa
    flikksnatta skrev 2011-11-02 13:51:36 följande:
    Ds är väll inte ärftligt? Om det är det du är orolig för, andra avikelser bruka visa sig på ul i v 18. Men jag tycker om man vill så ska man få göra det. I jönköpingslän är det helt naturligt att göra det när man är yngre. Jag läste någonstans att kvinnor under 35 föder oftare med barn med avikelser för att det inte är lika självklart med kub. Om det stämmer vet jag inte...
    Jag har läst något liknande, risken att ett foster har DS är ju högre ju äldre mamman är, men risken att FÖDA ett barn med DS är högre för yngre kvinnor. Helt enkelt för att äldre kvinnor kollar man pga av den förhöjda risken och många gör då abort.

Nej, DS är inte ärftligt, i alla fall inte den "vanliga" sorten, det finns tydligen någon annan variant där det finns en ärftlighet. Folk med DS får dessutom sällan egna barn, de är ofta sterila eller lågfertila.

Läkaren poängterade att det inte var någon förhöjd risk för mig att få ett barn med DS (ett av mammas syskon har det) men vi fick remiss till KUB ändå pga att det är en ökad oro när det finns i den nära släkten, eller hur hon nu sa.
  • Colisa

Förresten TS, glöm inte se det positiva i situationen också! Nu har du ju helt plötsligt passerat vecka 12 och den största risken för missfall är över!Glad

• flikksnatta

Men som sagt så är kub bara en sannolikhet. Oftast stjälper det mer en hjälper tro jag. Häromkring används det nog mest som ett extra ul för att se barnet.

• Karriis

Är KUB samma som när man sticker en lång nål i magen?
    Isåfall så får man göra det i Norrland..
    Jag är 18 år och blev erbjuden att göra ett sånt, dock är jag nålrädd och fick missfall så det blev inget av det.

• Lowika
    Karriis skrev 2011-11-02 14:44:15 följande:
    Jag är 18 år och blev erbjuden att göra ett sånt, dock är jag nålrädd och fick missfall så det blev inget av det.
    Nej, det är Fostervattenprov. KUB är bara ett ultraljud och ett blodprov på mamman.
  • Sweet life
    Karriis skrev 2011-11-02 14:44:15 följande:
    Nej, fostervattenprov eller moderkaksprov är det...
  • Sheldon

Om du vill ha ett säkert besked är det lika bra att göra FVP på en gång och hoppa över  KUB. Det gjorde jag och jag behövde inte betala något. Bor också i norrland men inte i ditt landsting.

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Barbabok

Där jag bor får man inte göra KUB/NUPP (finns inte) utan betala privat oavsett. Jag är ändå över 35 och har ett barn med medfödd missbildning (hjärtfel). Så, ja lite gnälligt är det allt. Och, 1600 bör man ha råd att skaka fram, barn kostar så mycket mer!

• Ise30

Men om du lider av psykiska besvär har ju du också en form av funktionsnedsättning, och när du säger att du inte tycker om handikappade talar du emot dig själv. Så dumt det kan bli! Så, gå ut och möt "handikappade" människor så lär du upptäcka att de är precis lika individuella som du och jag och så hoppas jag att du skäms lite för att du uttrycker dig så illa. Man kan visst hjälpa att man känner så, det kallas att möta sina fördomar! Lycka till!

Svar på tråden nekar kub i norrland upprörd