• vårankärlek

Besök på BB eller inte?

Vill ni att eran familj kommer och hälsar på när ni ligger på sjukhuset?
    Eller känns det bättre att vänta tills man kommit i ordning i lugn och ro hemma?

Intressant att se hur ni känner att ni vill göra eller hur ni har gjort :)

Jag personligen känner nog att efter att jag klämt ut en bamsebebis vill jag kanske inte att svärmor kommer ocb gullar efter några timmar, då vill jag nog mest vara lämnad ifred med min lilla familj och smälta allt tills man kommit i ordning hemma och då kanske kan bjuda över folk i omgångar på lite fika och gull :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Besök på BB eller inte?
  • RocketQueen

Nu har ju inte jag fött några barn ännu men jag känner mig väldigt säker på hur jag vill ha det. Som många andra så vill jag ha lugn och ro både på bb och hemma ett par dagar tills man vant sig lite mer vid den nya situationen.

• cicci85

Vi fick besök båda gångerna, har inget emot det! Vi var tvugna att sova kvar flera nätter så det kändes bara kul att nån kom och hälsade på

• tamate

har sagt bestämt ifrån alla gångerna att vi ska vara hemma en v innan vi vill ha besök, sedan om man känner att man orkar med besök blir dom så glad när dom får komma tidigare. det blir extra speciellt =)

• t0va

När jag åkte in igen pga. komplikationer från förlossningen så kom min mamma och tog sonen och bodde hos oss. Var så skönt att komma hem till ett nystädat hem, de hade köpt en massa mat och lite bebissaker också. Hade de bott närmare så skulle jag nog frågat ifall de inte skulle kunna hjälpa till att städa när de ändå var på besök, eller laga lite mat. 

Sådana besök är ok, är värre med folk som ska klampa in och bli bjudna på allt.  

• vårankärlek
    Collin skrev 2011-11-03 15:04:42 följande:
    Jag var stenhård redan flera månader innan sonen kom om att jag INTE ville ha besök på BB. Jag förstår inte hur folk orkar, framför allt inte om man som jag blev så väldigt "mör" mellan benen att man knappt kan röra sig.
    Nej jag sade nej redan från början och ångrar det inte alls. Även efter vi kommit hem från BB var jag bestämd med att jag ville ha minst ett par dagar ensam hemma med min nya lilla familj, så jag skulle få en möjlighet att lära känna min bebis lite själv först, innan det kom massa folk som ska känna, klämma och lukta.
    De där "ett par dagarna" blev flera dagar då jag hade så ont och inte alls kände mig redo för att ta emot besök hemma(till svärmors stora förtret som ringde och grät i telefon för att hon "aldrig fick träffa sitt barnbarn).

Som det kommer bli här med andra ord. Jag kommer stå fast vi detta och sambon kommer misstycka..
  • moster helen

Vi ville gärna ha besök o hade planerat för de men dottern mådde inte så bra o hamnade på neo och där fick man inte ta emot besök o vi fick inte ta med henne ut..efter någon dag kom min mamma o syster då fick vi ta med henne en snabbis, övriga besök fick vänta tills vi kom hem! 

• Esmiso

japp. Har glatt tagit emot besök på BB (eller rättare sagt utanför då bara pappor o syskon fått komma in). Där stannar folk bara nån timme eller två. Hemma å andra sidan kan folk bli sittande hur länge som helst!!! Skitjobbigt när man bara vill vara ifred och amma och sova.
    Har alltså hellre haft första besöket avklarat på BB för att kunna komma in i rutiner första veckorna hemma innan besöken trillar in! Dessutom är ju infektionsrisken stor ibörjan, så jag har inte velat ha för många besök  hur som helst

• Josefin

Med första barnet kom vi på bb kl02 på natten och åkte kl09 på morgonen hem till mina föräldrar. Fick massa presenter,och mat som dem lagat till oss och på kvällen åkte vi hem!

Med andra barnet var mina föräldrar hemma hos oss och passade stora syster under ett dygn och kl 12 kom vi hem. Maten var lagat och vi myste med bebisen tillsammans! Åt mat och fikade! På kvällen åkte mina föräldrar hem!!! Tycker att det var underbart!

• Billabong

Med första barnet ville jag inte ha besök utan gå in i bebisbubblan med sambon fullständigt.

Med småsyskonen har det varit naturligt med besök tidigt.

Jag tror det är vanligt att man känner så, att det skulle störa med besök när man fått sitt första barn, men inte alls att det är ngt problem när man får de följande barnen.
    Självklart med undantag för komplikationer som kan göra att man själv eller bebisen inte mår bra.    

• Krake

Annat: vi åkte hem direkt, och nästa barn ska födas hemma. Men jag hade inget emot att få tidigt besök hemma. För det mesta hade folk med sig värsta presentkorgen också, herregud, har aldrig haft så lyxigt käk hemma som då.

Men jag har full förståelse för om man vill ha lite andrum! 

Moster, inte monster.
  • Cornellia

På vårt BB var det besöksförbud, och det var otroligt skönt. Att få vara bara mannen och jag med bebisen i några dagar.

Skulle ha tyckt det var riktigt jobbigt om svärföräldrarna kom på besök typ en dag efter kejsarsnittet när man inte ens tagit sig upp ur sängen, och eftersom det fortfarande känns jobbigt när dom håller honom och så, så kan jag ana att jag skulle avskytt det på BB.

• Kajee

Ville ha besök så fort som möjligt för att få visa upp underverken. Det var iofs bara svärmor och mina föräldrar som kom. (Att någon annan skulle komma tänkte jag inte ens på.) Även efter första barnet som föddes efter en lång och jobbig förlossning som slutade med klocka så ville jag ha besök. Jag var stolt över mina barn och ville visa upp dom för hela världen. Egentligen borde dom ha hamnat p åförstasidan på samtliga sveriges tidningar också, men det pressuppbådet hade väl bliviy för mycket när man tänker efter. Stackars Victoria. Hon lär knappast få vara alltför mycket ifred helt naturligt i alla fall. (Men bättre än förr när kungligheter förväntades föda inför adlig publik.)

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Emma 02

Vi fick besök uppe på BB med första sonen (man fick gå ut utanför i trappuppgången). Sonen är född på förmiddagen och på kvällen kom svärmor med mina glasögon som jag hade åkt ifrån hemma på natten.
    Dagen efter kom mina föräldrra, min syster och min bästa kompis. Det var skönt med lite besök tycker jag så man fick tiden att gå.

Med andra barnet åkte jag hem 6 timmar efter förlossningen. På eftremiddagen kom svärföräldrarna med sonen och även mina föräldrar kom över en sväng samt min bästa vän.

Jag har inte haft nå problem med besöken, de har fått titta lite på bebis  kommit med lite presenter och absolut inte förväntat sig någon fika eller att vi ska vara tip topp på nått sätt.
    Det är nog väldit olika hur man känner och vad man vill göra.           

• Cynara

Det var besöksförbud på vårt BB så vi hade inte så mycket till val men jag tycker att det va skönt att få vara ensam med min lilla tjej ett par dagar innan besökshysterin satte igång. Skrattande

Noomi 2011-06-21
  • annca

Mycket hellre på BB än hemma!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • 1978

Mina föräldrar gjorde ett mycket kort besök på BB vilket var jätteroligt. Men när vi väl kommit hem dröjde det över tre veckor innan jag ville ta emot besök. Det gjorde så ont att jag grät ibland när jag ammade och precis i början gjorde det ont att sitta, och gå på toa var ju ett helt projekt! Lite stressigt att hålla på att duscha och dutta med halva släkten väntande utanför. Jag ville känna att jag kunde hantera situationen innan någon kom. Jag behövde mycket nära kontakt med lilla V när hon var ny för att känna av när hon var hungrig, blöt, trött osv. När släktingar bar omkring på henne förlorade jag det.

Alla vänner/släktingar utom två respekterade det.

Om jag får fler barn kommer jag kanske vara mer öppen för besök, då är ju inte situationen helt ny för mig.

• 08 i Skåne

Nej, jag vill vänta tills man kommit hem och i ordning.

Vårt BB tillät endast besök av pappa + syskon (under vinterhalvåret inte ens syskon på grund av RS virus) tror det är så på de flesta ställen

Svar på tråden Besök på BB eller inte?