• Dandelion

Vad kostade ert Samboavtal + Testamente??

Hej,

Vi står i begrepp att skriva samboavtal och varitt testamente. Vi är iof förlovade men själva bröllopet ligger nog långt fram i tiden och tills dess vill vi teckna samboavtal och varsitt testamente. Det känns som en trygghet att ha.

Jag har fått ett pris på 1160:-/tim ex moms hos en familjejurist. Är detta en rimlig summa? Han kunde inte tala om (inte ens ge ett cirkapris) för totalsumman. Borde han inte ha ett hum om hur många arbetstimmar detta kräver?

På nätet hittade en sida som verkade tillförlitlig. Där tog de ca 1300 för ett samboavtal och 1700 per testamente, dvs totalt skulle det bli ca 4700:-
    Är det rimligt? Ngn som har erfarenhet av www.thorlund.com??

Frågan är alltså: Vad betalade ni för samboavtal + testamente??

Mkt tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad kostade ert Samboavtal + Testamente??
  • Bewan

Hej!
    Jag och min sambo har skrivit samboavtal/testamente, men vi gjorde så att vi hittade en mall  på nätet och skrev utifrån den själva. Det kostade alltså inget iom det!  

• Dandelion
    Bewan skrev 2011-11-03 09:32:37 följande:
    Hej!
    Jag och min sambo har skrivit samboavtal/testamente, men vi gjorde så att vi hittade en mall  på nätet och skrev utifrån den själva. Det kostade alltså inget iom det!  
    Aha, men blir det lika lagligt bindande som om en jurist gör det?
    För det lät ju bra att det var gratis
  • Grätchen

4 500,  en med  av Swedbanks jurister.

• svalan77

timkostnad ca 1500 tror jag totalt gcik det på ca 4000. det ä'r det lätt värt om någon av oss skulle dö. Vi gick till familjejuristerna

• Dandelion

Samboavtal har jag hittat rätt bra mallar för på nätet. Det verkar inte så komplicerat. Där ska man ju endast avtala om att bodelningsreglerna inte ska gälla.

Testamentet verkar vara en annan historia. Där ska det stå så många fina juridiska ord och termer och allt ska täckas in. Rädd att jag ska missa ngt viktigt om jag gör det själv. Känns som att det bör göras med en riktig jurist.

Ska nog nappa på erbjudandet vi fått, verkar som priset ligger däromkring.

• kath69

Det finns mycket mallar att tillgå över allt men jag skulle nog akta mig för att använda det., är ju tufft att stå där sedan och så gäller inte dokumentet som man hade tänkt sig Obestämd 

Vi anlitade PatricHallandsfamiljejurist då vi gjorde vårat och han tar 1500kr för ett testamente, oavsett hur lång tid det tar att skriva (en del går väl fort och andra tar mer tid så det ger sig väl i slutet). Något mindre för ett samboavtal! Går säker att få en bra deal  om man ska ha båda Tungan ute

Svar på tråden Vad kostade ert Samboavtal + Testamente??