• spöke

Bortglömda pojknamn på N - vilket gillar du bäst?

Då var vi redan framme vid bortglömda pojknamn på N...

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på N - vilket gillar du bäst?
  • Superbia
    Nattfare Inget jag hade döpt mitt barn till, men det var lustigt. Inget av namnen som jag kände var fint.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Brünnhilde

Här fanns inte ett enda av mina favvisnamn med, så det blev svårt. Men jag tog Nicolai. Det är visserligen för osvenskt, men bättre än något av de andra ändå. Det är ett tsarnamn, och därmed högklassigt och stiligt, och dessutom tänker jag på tidernas bästa sångare: Nicolai Gedda!

Hemskast är nog Nero. Nero var en sinnessjuk, maktberusad och ofattbart grym romersk kejsare, som också fick ett tragiskt slut. Obegripligt att någon tagit det namnet!

En av mina gamla klasskompisar döpte förresten sin son till Napoleon. Jag fattar inte hur hon tänkte där..! Napoleon är naturligtvis en mycket mer positiv gestalt än Nero, men just därför  - att Napoleon var en så _stor_ gestalt - verkar det storhetsvansinne att ge sin son det namnet. Och till ett av våra töntigaste son-efternamn dessutom...

• Göta

Nante och Napoleon tycker jag är tjusigast. Nante är riktigt fint, medan Napoleon mer skulle passa som andranamn. Det är dessutom ett släktnamn på min sida, extra bonus!

• Lowika

Nore! Var med på min lista, men sambon undrade "är det ett namn?"...

• AnnA1985

Hihi, va många namn där som jag aldirg hört ^^
    Men röstade för Nikolaj... Nataniel är ju lite fint också, men det fanns ju inte med :p Men det kanske är lite vanligare? 

• ius lexis

hmm är det verkligen riktiga namn eller hittepå namn??
    Naddodd?? nase? Nante?

Annars tycker jag att Nicodemus är finast

• Jungblom

Nikolai är ett av mina favoritnamn, men jag var nedröstad av maken när vi valde namn till pojke.

• spöke
    ius lexis skrev 2011-11-09 10:41:41 följande:

hmm är det verkligen riktiga namn eller hittepå namn??
    Naddodd?? nase? Nante?

Annars tycker jag att Nicodemus är finast

Alla är riktiga namn, ja. Men det är klart - nån gång var det ju nån som hittade på dem...
  • Göta
    spöke skrev 2011-11-10 11:47:47 följande:
    Alla är riktiga namn, ja. Men det är klart - nån gång var det ju nån som hittade på dem...
    :) Precis som när folk undrar om ett efternamn är ärvt eller taget. Någon gång var det ju någon som tog det. Det spelar väl inte så stor roll under vilket århundrade detta tagande skedde.
  • Brünnhilde
    Göta skrev 2011-11-10 12:14:48 följande:
    :) Precis som när folk undrar om ett efternamn är ärvt eller taget. Någon gång var det ju någon som tog det. Det spelar väl inte så stor roll under vilket århundrade detta tagande skedde.
    Jo det gör det. De som har tagits det senaste århundradet låter nästan alltid mer tillgjorda och knasiga - typ bottenskrapet i brunnen av möjliga namn som inte redan tagits. Det är ju inte så konstigt, eftersom det bara finns ett begränsat antal bokstavskombinationer som kan bilda ett namn med svensk efternamnskänsla. De vettiga tog slut runt år 1900...
  • Göta
    Brünnhilde skrev 2011-11-10 15:03:29 följande:
    Jo det gör det. De som har tagits det senaste århundradet låter nästan alltid mer tillgjorda och knasiga - typ bottenskrapet i brunnen av möjliga namn som inte redan tagits. Det är ju inte så konstigt, eftersom det bara finns ett begränsat antal bokstavskombinationer som kan bilda ett namn med svensk efternamnskänsla. De vettiga tog slut runt år 1900...
    På sätt och vis håller jag med dig eftersom jag också föredrar äldre efternamn (vackrare, oknasigare, passar bättre i svensk namntradition och så vidare) samtidigt kan jag inte tycka att det är bättre eller finare att ha ett gammalt efternamn än ett nytt. Bara för att ens släkt inte var förutseende nog att ta ett efternamn på femtonhundratalet ska man ses ner på av namnkonservativa klassföraktare? Nej, jag tycker att alla namn är lika tagna (men skulle aldrig byta bort mitt gamla). Nu blev det OT, igen (förlåt spöket!), vi kanske borde starta en egen tråd för att debattera det fina och fula med vissa namn ;)
  • vaniljbullen

Nikanor! Sen jag började släktforska (västernorrland) och hittade detta eminenta namn har jag beslutat att om jag någon gång skulle få en son (vilket inte är planen just nu) så ska han heta Nikanor. Absolut!

• Brünnhilde
    Göta skrev 2011-11-10 17:23:18 följande:
    På sätt och vis håller jag med dig eftersom jag också föredrar äldre efternamn (vackrare, oknasigare, passar bättre i svensk namntradition och så vidare) samtidigt kan jag inte tycka att det är bättre eller finare att ha ett gammalt efternamn än ett nytt. Bara för att ens släkt inte var förutseende nog att ta ett efternamn på femtonhundratalet ska man ses ner på av namnkonservativa klassföraktare? Nej, jag tycker att alla namn är lika tagna (men skulle aldrig byta bort mitt gamla). Nu blev det OT, igen (förlåt spöket!), vi kanske borde starta en egen tråd för att debattera det fina och fula med vissa namn ;)
    Fast jag ser inget fel i att fortsätta heta Karlsson eller Olsson heller... I alla fall bättre än något som helt uppenbart är taget.
  • Brünnhilde
    vaniljbullen skrev 2011-11-10 17:41:08 följande:
    Nikanor! Sen jag började släktforska (västernorrland) och hittade detta eminenta namn har jag beslutat att om jag någon gång skulle få en son (vilket inte är planen just nu) så ska han heta Nikanor. Absolut!
    Det låter mera som ett namn på ett företag i kamerabranschen...
  • vaniljbullen
    Brünnhilde skrev 2011-11-10 21:10:37 följande:
    Det låter mera som ett namn på ett företag i kamerabranschen...
    Hahahaaa! Ja, det har du helt rätt i, det har jag inte tänkt på
Svar på tråden Bortglömda pojknamn på N - vilket gillar du bäst?