• Almis11

vad är en rimlig summa o betala hemma?

Vad är en rimlig summa att betala hemma om man:

Tvättar en gång i veckan
    Äter enbart "bas-grejer" mest smör-mjölk-frukt
    Använder internet  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-05 21:50
    o nej skippa kommentarer som " du hittar det på konsumentverket blabablabla" för det vet ju vilket pucko som helst

• Svar på tråden vad är en rimlig summa o betala hemma?
  • Kyanita

Jag har för mig att konsumentverket har tabeller på det. Är det du som ska betala hem eller?

• Almis11

fast haha. typsikt får man en sån kommentar.

Jag VET att dom har tabeller men nu vill jag ha åsikter om rimlig summa utifrån hur det ser ut.. just därför besviker hur jag lever! 

• Erki

Det beror helt på din ålder och vad du har för sysselsättning. Jobbar, studerar, bor med barn m.m...

• MåsteHittaPåNågot
    Almis11 skrev 2011-11-05 21:54:37 följande:

Jag VET att dom har tabeller men nu vill jag ha åsikter om rimlig summa utifrån hur det ser ut.. just därför besviker hur jag lever! 
    hm, jag vet inte om du "besviker" hur du lever. Din ts kan lika gärna var hur du lever eller att du undrar vad dina bonusar bör betala enligt vad jag fattar.
    Om du beskriver hur du lever så behöver du faktiskt beskriva mer, jobbar du, bor du hos mamma/pappa, skulle denne bo lika stort om du inte bodde där? osv...
  • MåsteHittaPåNågot

Ok, du jobbar heltid och bor hemma?
    Då skulle jag tycka att 4000 kr skulle kunna vara rimligt om du bor hemma, har mat och internet.

• Kyanita
    Almis11 skrev 2011-11-05 21:54:37 följande:

Haha, flåt! Latmanssvar från min sida! *S* Nu har min store 1,5 år kvar på gymnasiet men sen tänkte jag ta ut en summa beräknat på storleken på hans rum, hans mat, en del av alla fasta kostnader (han vill själv så han "lär sig" vad det kostar) fasta kostnader är ju samma oavsett om man är 1 eller 5 osv. Sen tänker jag ta merparten av de pengarna han betalt som han får när han flyttar. Vi pratade om det och som han sa: Han är van vid att leva på 1050:- så om han tjänar 15000:- så är det ju dumt att "lära" sig att slösa så mycket! Hmmm, blev lite rörigt inlägg. Jag hoppas att du förstod vad jag menar! 
  • huxflux

Jag fick betala en fjärdedel av hyran (2500) samt 1000 för mat och internet varje månad. Jag tvättade min tvätt själv med eget tvättmedel och hjälpte till med städningen varje vecka.

• huxflux
    huxflux skrev 2011-11-05 22:12:55 följande:
    Jag fick betala en fjärdedel av hyran (2500) samt 1000 för mat och internet varje månad. Jag tvättade min tvätt själv med eget tvättmedel och hjälpte till med städningen varje vecka.
    Och jag tycker alltså att 3500kr per månad var rimligt...
  • Lena

Om barnet är vuxet och jobbar känns det som det ska betala sin del av hushållskostnaderna som mat+förbrukningsvaror, internet, sin försäkring, tv och hyra.

Svar på tråden vad är en rimlig summa o betala hemma?