• Cloudberry

Vad väljer du, ett barn med DS eller att vara barnlös?

Ponera att du enbart hade dessa två alternativ att välja mellan, vad skulle du då välja? Och varför?

(Den som inte förstår frågeställningen ombeds att inte svara och istället gå och träna hjärnan med suduko eller ett korsord)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad väljer du, ett barn med DS eller att vara barnlös?
  • Jakkolina
    Kyanita skrev 2011-11-09 22:25:08 följande:
    Som sagt så KAN det vara så och ingen vet säkert mer än detta. Det står att läsa mer här: www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_a.../

Jag fick min info på en autismutbildning som jag fick i samband med min sons diagnos. Bara för att hon inte har det så kan barnen ha det men behöver inte. De har bara sett att de med vissa kromosomavvikelser på vissa kromosomer har en högre benägenhet att ha autism inte att ALLA har det. Sen finns det som sagt andra orsaker också, vilken av dem dina syskonbarn faller under vet ju inte jag och de kan ju även falla under den orsak som de inte vet än. Det är ju därför det är så svårt med autism.  
    Barnen är kromosomtestade när den andra pojken fick samma diagnos och efter det tog dom min syrra...vi har upp till 20 barn i släkten och ingen annan har dett,inte heller hennes friska dotter som också gjort tester,hon hade inget fel heller,men avstår ändå barn pga sin uppväxt med bröderna..hon älskar dom,men hon har hatat dom också,många gånger!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-11-09 22:30:22 följande:
    Eftersom man kan vara frisk och bli autistisk och man kan vara autistisk och komma ut från det så jaaa en slags psykos skulle jag säga,dok inget som går att se.
    Autism ska manifesteras innan tre års ålder, det är inget som man får en släng av som vuxen. En psykos är dessutom något annat. Du blandar begrepp friskt här nu.
    Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred - Carl Sagan 1934-1996
  • Quinna
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-09 22:36:59 följande:
    . Du blandar begrepp friskt här nu.
    Som vanligt alltså.
    Att ni ens slösar tid.
  • Kyanita
    Jakkolina skrev 2011-11-09 22:33:25 följande:
    Barnen är kromosomtestade när den andra pojken fick samma diagnos och efter det tog dom min syrra...vi har upp till 20 barn i släkten och ingen annan har dett,inte heller hennes friska dotter som också gjort tester,hon hade inget fel heller,men avstår ändå barn pga sin uppväxt med bröderna..hon älskar dom,men hon har hatat dom också,många gånger!

Läs i länken, där står det förklarat mycket bättre. Nej, jag vill inte ha fler barn med autism. Då tar jag 1 000 ggr hellre ett barn med DS men jag hade inte heller gjort abort ändå. Eftersom det är ärftligt från min sida så är det ändå en chansning som jag valt att ta eftersom jag valt fler barn.
  • Jakkolina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-09 22:36:59 följande:
    Autism ska manifesteras innan tre års ålder, det är inget som man får en släng av som vuxen. En psykos är dessutom något annat. Du blandar begrepp friskt här nu.
    Nje jag sa att det skulle kunna var någon form av det fast långvarig...båda killarna har fått diagnos innan tre års ålder...........den äldsta är dessutom utvecklingstörd,den lilla är inte det och går i vanlig klass med personlig assistens..
    Sen undrar jag vad det är som händer när vissa kommer ur sin autism,om det nu finns någon hjärnskad...läker den då plötsligt eller vad?
  • Jakkolina
    Kyanita skrev 2011-11-09 22:44:57 följande:
    Läs i länken, där står det förklarat mycket bättre. Nej, jag vill inte ha fler barn med autism. Då tar jag 1 000 ggr hellre ett barn med DS men jag hade inte heller gjort abort ändå. Eftersom det är ärftligt från min sida så är det ändå en chansning som jag valt att ta eftersom jag valt fler barn.
    Jag tar inget av det om jag kan välja
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-11-09 22:55:23 följande:
    Nje jag sa att det skulle kunna var någon form av det fast långvarig...båda killarna har fått diagnos innan tre års ålder...........den äldsta är dessutom utvecklingstörd,den lilla är inte det och går i vanlig klass med personlig assistens..
    Sen undrar jag vad det är som händer när vissa kommer ur sin autism,om det nu finns någon hjärnskad...läker den då plötsligt eller vad?
    Jag vet inte ens om någon har "kommit ur sin autism", däremot vet jag att man kan "träna bort" vissa problem så jag vet inte vad jag ska svara på din fråga.

Att blanda in psykoser blir bara fel.
    Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred - Carl Sagan 1934-1996
  • Kyanita
    Jakkolina skrev 2011-11-09 22:56:31 följande:
    Jag tar inget av det om jag kan välja
    Helt upp till dig och jag förstår dem som inte vill.
  • MoonlightG
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-09 22:59:50 följande:
    Jag vet inte ens om någon har "kommit ur sin autism", däremot vet jag att man kan "träna bort" vissa problem så jag vet inte vad jag ska svara på din fråga.

Att blanda in psykoser blir bara fel.
    Japp,
    man tränar bort eller lär sig "kontroller" beteender. Jag känner inte till någon som blivit botad, utan vet att genom intensiv träning kan man komma väldigt långt. 
  • Kyanita
    MoonlightG skrev 2011-11-10 21:20:34 följande:
    Japp,
    man tränar bort eller lär sig "kontroller" beteender. Jag känner inte till någon som blivit botad, utan vet att genom intensiv träning kan man komma väldigt långt. 

Man kan lära sig strategier för att klara en "normal" (vad nu normalt är?). Vi har en tjej här i stan som diagnostiserats med svår AS men lärt sig strategier för att klara både ett arbete som kräver högskoleexamen samt ett någorlunda socialt liv. Hon föreläser här i landstinget ibland och är enligt mig en hjälte och ger oss föräldrar hopp.
  • Spartacus

jag väljer det barn jag får!

tycker allt  "rasbiologiskt" tänk börjar bli läskigt... går vi tillbaka till 1800-talet nu eller?

jag tar emot det barn jag får,
    om än för en stund,
    om än med vriden näsa, stora öron, DS, autsim, hjärnskador.

det är ju mitt barn, en självklarhet för mig.

den här frågan är hopplöst missvisande ts! frågan måste ställas när man har ett resultat framför sig på att barnet i ens mage har DS, annars har det ingen trovärdighet!

säg istället att man är gravid med ett barn som har DS och har att välja på att behålla det barnet eller göra abort och aldrig kunna bli gravid igen!

• nika
    Spartacus skrev 2011-11-25 09:57:35 följande:
    den här frågan är hopplöst missvisande ts! frågan måste ställas när man har ett resultat framför sig på att barnet i ens mage har DS, annars har det ingen trovärdighet!

Jag tycker inte alls frågan är hopplöst missvisande. Exempelvis äldre kvinnor som väljer bort barn innan de sas finns som ett resultat just pga den kraftigt ökade risken för äldre kvinnor att föda barn med downs syndrom är högst verkligt. 
Svar på tråden Vad väljer du, ett barn med DS eller att vara barnlös?