• Anonym (Förrvirad?)

Tankar kring barns tankar?!

Vi har ett barn på snart 3 år som vi träffar regelbundet genom socialen i cirka 7 månader
    Detta barn har vid minst 4 olika tillfällen sagt att mamma är dum mot mig och slår mig. Nu sist var det att barnet hade blivit inslängd i en väg. barnet har inga synliga märken, men ofta sår i ansiktet som kommer från att den ramlat säger barnet själv. Även pratat om att pappa åker polis bil (de bor inte ihop).

Hur ska man hantera detta, som barnet säger?
     Barnet är alltid väldigt smutsigt och trasiga smutsiga kläder.
    Självklart ska jag kontakta socialen, men vill ha lite tankar från andra oxå!

• Svar på tråden Tankar kring barns tankar?!
  • Mångmamman

Man ska alltid ta barns tankar och ord på allvar. Speciellt när ni i detta fallet själva ser att det kanske inte står rätt till. Ring soc. Vi anmäler - soc utreder. Enkelt :)

• Thse
    Mångmamman skrev 2011-11-06 14:25:25 följande:
    Man ska alltid ta barns tankar och ord på allvar. Speciellt när ni i detta fallet själva ser att det kanske inte står rätt till. Ring soc. Vi anmäler - soc utreder. Enkelt :)
    Enkelt? Min bror skapade helvete under många månader då han ljög för socialen om att vår pappa skulle ha gjort vissa saker... Självklart ska man anmäla om man misstänker att barn far illa, men enkelt är det sällan.
  • Anonym

Har du det här barnet hos dig som kontakt familj eller hur kommer du i kontakt med barnet?
    Din skyldighet som kontaktfamilj är att föra "din oro" vidare till Soc så får dom avgöra vad som ska göras!
    Du kan inte göra mer än att lyssna, tro på barnet och ta det barnet säger på allvar, det värsta och farligaste som finns är om man utgår ifrån att barnet ljuger,du måste lyssna och lita på barnet.
    Sen måste du ta kontakt med barnets handläggare om du är kontaktfamilj.Du har liksom gjort ditt i och med att du berättar det barnet säger till Soc sen är det upp till Soc att agera och avgöra vad som är vad och hur man ska gå vidare.

• Anonym (Förrvirad?)

Absolut ska jag göra det. jätte bra att få lite tankar. ja vi är kontaktfamilj varannan helg  är barnet hos oss.
     Det är ganska nytt, därför jag gärna får lite andras tankar kring det hela oxå.

Det vi tycker är svårt är just när det händer hur man liksom ska svara barnet?
    Hoppas ni förstår vad jag menar?!

har sagt andra saker till socialen som de då har kontrat med att- det finns ju en anledning till att barnet är hos er. Och ju det vet jag ju, men vissa saker är man ju orolig för i barnets beteende tex.
    Där för jag ville ha lite andra tankar kring det hela.

Tack ni som svarat.Solig

• Anonym (Biodotter i famh)

Jag tycker allt du kan ringa till handläggaren och diskutera sanningshalten i barnets uttalanden.

Jag själv har uppfattningen om att ett barn som är 3 år inte har koll på konsekvenserna av sina uttalanden. Och därför inte säger något för att skada sina föräldrar eller säga något i syftet att få uppmärksamhet.

• skygglappen
    Thse skrev 2011-11-06 14:30:40 följande:
    Enkelt? Min bror skapade helvete under många månader då han ljög för socialen om att vår pappa skulle ha gjort vissa saker... Självklart ska man anmäla om man misstänker att barn far illa, men enkelt är det sällan.
    hur kan du vara så säker på att han ljög?

...

trådstartaren, hur har du svarat barnet hitills? lycka till med anmälaning, hoppas barnet mår bra
Svar på tråden Tankar kring barns tankar?!