• evilash

byta efternamn på barn som ensam vårdnadshavare?

som rubriken säger....
    får man byta barnet/ens efternamn om en har ensam vårdnad utan den andra förälderns tillåtelse? 

• Svar på tråden byta efternamn på barn som ensam vårdnadshavare?
  • lycklig02

Nej inte enl vad skatteverket sa till mig när jag fråga å en väns räkning, det ska godkännas av den andra föräldern trots att den då inte har nån vårdnad

• Queenie70
    lycklig02 skrev 2011-11-06 19:47:35 följande:
    Nej inte enl vad skatteverket sa till mig när jag fråga å en väns räkning, det ska godkännas av den andra föräldern trots att den då inte har nån vårdnad
    Kan det verkligen vara möjligt. Det låter ytterst märkligt.
  • Queenie70

Läste lite och det verkar bisarrt nog stämma.

• lycklig02

Lessen men det stämmer jag ringde för nåra veckor sedan o jag tror inte det ändrats på dessa veckor

• Maria 622

Så länge barnet bär vårdnadshavarens efternamn så är det fritt fram att byta. Bär barnet däremot den andra förälderns efternamn så måste man ha godkännande av den föräldern.

• Queenie70
    Maria 622 skrev 2011-11-06 20:09:54 följande:
    Så länge barnet bär vårdnadshavarens efternamn så är det fritt fram att byta. Bär barnet däremot den andra förälderns efternamn så måste man ha godkännande av den föräldern.
    Försöke läsa mig till vad som gällde för mellan-namn, om mellanamnet är icke vårdnadshavares efternamn....Vet du?
  • Maria 622

Anmälan om byte av namn görs av vårdnadshavarna, oftast föräldrarna, och båda föräldrarna ska underteckna anmälan. Om en förälder är ensam vårdnadshavare och barnet bär den andra förälderns namn krävs antingen samtycke från den föräldern eller ett beslut av tingsrätten. Är barnet mellan 12 och 18 år ska det själv samtycka till namnändringen.

Så står det på skatteverkets sida. Så vitt jag kan tyda det så måste man alltid ha den andra förälderns godkännande eller gå upp i rätten. För jag antar att den andra förälderns namn ska tas bort?  
    Om inte barnet är äldre än 12 år då.   

• Maria 622

Däremot så behöver man inte använda mellannamnet i vardagen. Det räcker med för och efternamn.  

• evilash

illa. då kommer dom dras med skiten.... Rynkar på näsan

• Lilith Dark

Maria har rätt. Ska man byta ut ett av föräldrarnas namn så måste man ha den förälderns godkännande, vårdnadshavare eller inte. Jag har ensam vårdnad om min son, men var tvungen att ha pappans underskrift när han skulle byta efternamn

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
Svar på tråden byta efternamn på barn som ensam vårdnadshavare?