• LoTmamma

"halvdåligt" KUB göra fvp eller ej???

Velar så, fick 1/500 på KUB ( för trisomi 13 + 18) och 1/3276 för DS, vet att det ligger över vad som räknas som hög risk men det oroar mig ändå.
    Vi har fått så höga siffror tidigare (1/20 000 resp 1/12500) så 1/500 känns som en katastrof...
    Hur skulle ni gjort, skulle ni andra gått vidare med fvp? Vet inte om jag orkar gå och vara orolig i 6 månader till ..
    Men samtidigt kommer jag aldrig förlåta mig själv om vi får missfall på ett friskt barn om vi gör fvp..
    Snälla hjälp mig med lite tankar, för mina bara snurrar runt...

• Svar på tråden "halvdåligt" KUB göra fvp eller ej???
  • Majmamma1984

Orsaken till att du fick bättre siffror sist beror ju delvis på att du var yngre då de testerna togs. Risken för MF vid FVP är ju större än riskerna för en trisomi.

• LoTmamma

Ja, jag vet att risken är större för missfall ... men det är ändå jobbigt. Har dessutom en kompis som var nästan 40 när hon gjorde kub och hon fick 1/13 000 så det är inte bara åldern som drar ner ( jag är 36 nu)

• Aquavit

Risken för missfall vid FVP är inte mycket större än för kvinnor som inte gjort FVP, se
    www.dagensmedicin.se/nyheter/missfallsrisk-kan-vara-overdriven-vid-fostervattenprov/

Jag har hängt på FL i många år nu, gjorde mitt första FVP för 3 år sen då jag började läsa trådar om FVP. Efter det har jag gjort två FVP till och båda gångerna läst mycket trådar och annan info om FVP. I alla dessa trådar har jag aldrig hört om någon som fått missfall efter FVP, och med tanke på hur många vi är på FL så vore det konstigt om ingen hade fått missfall om risken är så hög som 1/100 som sjukvården fortfarande säger.

Jag personligen gjorde inte ens något NUPP/KUB först eftersom vi visste att viändå skulle gå och fundera på siffrorna, en riskfaktor är ändå aldrig ett riktigt svar. Man kan fortfarande vara den där enda på de 20000 som får ett barn med DS. Så resonerade vi.

• Tuvis0806

Jag är i precis samma sits som dig! Är 37 och hade 1:615 på den ena bebisen( väntar tvillingar) och hade jättebra värden förra graviditeten ( kub gjordes för ca 1 år och nio månader sen) har oxå velat fram och tillbaka men vi har bestämt oss för att gå vidare med FVP! Eftersom det är tvillingar så vet jag inte med säkerhet att jag skulle kunna välja att avsluta graviditeten för den ena men tänker som så att om vi väljer att behålla båda i det fall det skulle visa sig vara ngn kromosomavvikelse så vill vi vara förberedda och jag vill vara aktiv i beslutet att behålla mina båda barn och inte hamna i en situation att jag inte har ngt val vid förlossningen....(även om jag är övertygad att jag skulle älska båda ändå). Och visst finns det en risk för missfall vid FVP vilket gör beslutet svårt...men jag tror att missfallsrisken är betydligt lägre än vad man anger här i Sverige...har läst en del på amerikanska sidor och där anger man risktal på 1:200 - 1:400....ju fler FVP dom gör på resp sjukhus desto lägre risk. Men risken kvarstår ju även om den skulle vara ngt lägre...

Men oavsett så tror jag att det är viktigt att man tänker igenom ordentligt innan! Bara du själv kan ta beslutet. Diskutera för och nackdelar etc...

Önskar dig lycka till med allt själv går jag och väntar på att få en tid för provet.... Är i vecka 14+1....och provet ska göras efter 15 fulla veckor!

• Majmamma1984

Vår förra graviditet upptäcktes det av en slump i vecka 13 att nackspalten var ovanligt bred (var alltså ett vanligt UL, inget KUB eller NUPP) Vi gick då vidare med NUPP och sen MKP. Det visade sig vara DS. Jag var 26 år.

Nu är vi gravida igen i v 15 och har gjort KUB och fick låg risk trots den ökade bakgrundsrisken då man tidigare haft en trisomi. Första dagarna efter det så gnagde ändå tanken i mig, TÄNK om det skulle vara ändå, men nu har jag släppt det.

Tycker nog att du ska göra FVP så att du får veta säkert och kan släppa det...det gnager ju fortfarande i dig.
    Har det inte släppt efter ett tag så gör det.

Vi valde i stället att göra ett utförligare RUL med läkare (organscreening) så vi får väl se då om det ser bra ut.

Stort lycka till med vad du än väljer, det viktigaste är att du får komma till ro med dina tankar.

• kron

Jag talar bara för mig själv men jag hade inte gjort fvp på så låga siffror. Hade ungefär 1/500 förra grav och gjorde inget ytterligare test, tror inte ens man fick det med så låga risksiffror (?). Denna gången hade jag 1/150 och gjorde moderkaksprov för allt sämre än1/200 räknas som hög risk. Provsvaret visade normala kromosomer.

• kron

Kom på en sak till - trisomi 13 och 18 är ju inte förenligt med liv och har därför i princip alltid synliga missbildningar på ultraljud. Till skillnad mot trisomi 21 som kan gå spårlöst förbi och upptäckas efter förlossningen. Ni kan inte be om ett extra noggrannt ultraljud och slippa invasiva prover med risker?

Svar på tråden "halvdåligt" KUB göra fvp eller ej???