• Risgrynet

Alla ni med 6-8 veckor gamla bebisar

Min son är 7,5 vecka. Född två veckor före BF. Plötsligt har vi börjat fundera på det här med ögonkontakten. Han tittar oss intensivt i ögonen vid flaskmatning. Annars bara mycket korta stunder med ögonkontakt. Oftast försöker han 'undkomma' kontakten när vi försöker fånga hans blick. Har börjat le men oftast tittar han lite ovanför ens ansikte när han gör det. Tittar på munnen och härmar om man gapar tex. Hur är det med era små och ögonkontakten? Jag har extremt lätt för att oroa mig så nu gör jag såklart det...

• Svar på tråden Alla ni med 6-8 veckor gamla bebisar
  • storstadsidyll

Hej! Jag har en son som är 7,5 v också och han har också jätteintensiv ögonkontakt vid matning och vid blöjbyten, och vid gos och mys. Han är jättelätt att få kontakt med och skrattar mycket när han inte har sina gnälliga dagar som han verkar ha nu.
    Men jag undrar vad du oroar dig för?

• André och hans mamma

Så gör min 6-veckors tjej oxå. Jag har tänkt att hon kanske skelar lite när hon blir exalterad. Har förstått det som att det är ganska vanligt.

• Träsksvin

De undviker ögonkontakt när de blir trötta på alla intryck, det är inget konstigt. Minns inte hur vår lilla kille var just vid 7,5 v men nu (två månader gammal) har vi jättemycket ögonkontakt. Han är vaken mer nu så jag gissar att han är piggare en längre stund och orkar med mer intryck. Du har nog inget att oroa dig för, men fråga din BM, ingen idé att gå runt och vara orolig. 

• Pistou

Vår son är 7,5 veckor (8 på lördag), och vår lille kille gör ungefär som din dotter. Han möter inte blicken några längre stunder utan tittar oftast åt sidan eller, som du säger, ovanför ansiktet. Jag tycker inte att du ska oroa dig! Om din dotter dessutom är prematur har hon kanske inte hunnit så långt i utvecklingen som andra bebisar som är lika gamla, utan kommer säkert att möta blicken mer om ett par veckor.

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Alla ni med 6-8 veckor gamla bebisar