varför vill han inte? :(
behöver jag oroa mig att min 2,5 åring inte vill göra sitt på pottan eller toaletten?
han totalt vägrar, har noll intresse!
någon mer...?
behöver jag oroa mig att min 2,5 åring inte vill göra sitt på pottan eller toaletten?
han totalt vägrar, har noll intresse!
någon mer...?
Nej, det tycker jag inte. Alla barn har sin mognad när de känner att det är ok/spännande att göra på pottan eller toaletten.
Min plutt är 2,5 och är inte utan blöja, ibland när han är utan så kommer han o säger till när han vill kissa på toaletten. Men inte annars.
Provade att potträna i somras.........är ju så lätt när de kan springa nakna o pottan är ute på gräsmattan eller i på vardagsrumsgolvet. Och det gick väldigt bra, men sedan kom ju hösten och dagis började...mao....blöja=)
Så nej, var inte orolig tycker jag. Det kommer när de är mogna för det. Det som du kan göra är att prata positivitet om potta/toalett. Eller varför inte läsa lite barnböcker om att föra på pottan....tex Max potta osv.
sitta på pottan ska det ju vara....inte föra...=/
Barn vet själva när de är redo, och då blir de intresserade. Jag tror inte blöjfrihet går att "tvinga" fram.
Sedan finns det ett påstående som stämt hos min son, och alla andra jag känner som har grabbar (finns säkert undantag), och det är att killar är lite senare med att bli torra än vad tjejer i samma ålder är.
Ja, det har jag oxå hört........att pojkar är lite senare än tjejer
Mjae, beror på hur pass man vänjer dom och inte att det handlar om intresse. Vår kille var blöjfri strax innan 2 men så hade han då suttit på pottan sen han var så stor att han kunde sitta och upphållen dessförinnan. Sonens kompis på dagis var blöjfri vid 18 månader även han en "EC" bebis som även lärt sig teckenspråk och kunde teckna "kissa" etc. Jag tror inte på att introducera en potta för en 2,5 ring. De kan ju sitta på toan direkt istället.
Men har ni som nu inte vant sonen kanske pappan kan intressera honom genom att han får va med och se "hur kul det är" att pricka rätt etc.
Min son är 3½ och först nu är han intresserad innan dess ville han inte!
Det är så unikt från barn till barn, det du kan göra är att du frågar lillen emellanåt om han vill prova att sitta på pottan, vill han inte så frågar du efter några dagar igen :)
Du märker när ditt barn är redo! Lycka till!
nu gör han äntligen nr 1 på toaletten eller pottan :)