• missk79

Hur tidigt kan man flyga/åka tåg med bebis?

Vill ut och resa inom Sverige, ca 50 mil med min bebis. Det blir tåg eller flyg. Bebis är född i slutet av oktober och kommer att vara knappt två månader i december då jag vill åka. Men jag vet inte om det är för tidigt, kanske bättre att vänta till efter jul...

Bebis är väldigt lugn och snäll, jag tänker bara på infektionsrisk och sånt...

Vad tror ni?

Och är det bäst med tåg eller flyg?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man flyga/åka tåg med bebis?
  • viseversa

jag åkte tåg med Indra när hon var 9 veckor gammal. det gick utmärkt bra=)

• viseversa

Vad gäller infektioner så kan man inte vara så satans rädd för allt hela tiden. Man måste ju kunna leva bland andra människor. Du behöver väl inte låta någon som är förkyld hosta på henne kanske!

• Parniara

Varför skulle man inte kunna göra det direkt?

Vissa flygbolag kan dock kräva att man har med födobevis och det kan ju ta ett par veckor innan man får.

• viseversa
    viseversa skrev 2011-11-07 16:28:57 följande:
    jag åkte tåg med Indra när hon var 9 veckor gammal. det gick utmärkt bra=)
    Kan tillägga att det var en 6timmars resa till jämtland. 
  • Parniara
    viseversa skrev 2011-11-07 16:30:34 följande:
    Vad gäller infektioner så kan man inte vara så satans rädd för allt hela tiden. Man måste ju kunna leva bland andra människor. Du behöver väl inte låta någon som är förkyld hosta på henne kanske!
    Folk som redan har 5 sonoriga ungar får ju fler barn utan att vara rädd för infektioner. Håller med dig, man ska inte överdriva.
  • Lilas

Vi bilade i Europa i somras när våran dotter var knappt 5- månader.. gick hur bra som helst. Hon har älskat att åka bil enda sen hon var nyfödd.

Jag tror att det skulle gå jättebra att åka när bebis är 2 månader.

Jag var förresten i Ullared när hon var precis 4 månader, ca 30 mil enkel resa, gick kanon =)

Det skönaste med bil är ju att man kan stanna när man vill/behöver och man behöver inte tänka att bebisen "stör" andra resenärer.

• viseversa
    Parniara skrev 2011-11-07 16:32:04 följande:
    Folk som redan har 5 sonoriga ungar får ju fler barn utan att vara rädd för infektioner. Håller med dig, man ska inte överdriva.
    Exakt jag har tre barn och dom stora var ju självklart sjuka när Odin var liten bebis. men vad ska jag göra? Isolera mig och bebis i ett rum tills dom var friska eller? Han lever än lika så mina tjejer=)
  • Lilas

Jag vet inte vilket som är bäst mellan tåg eller flyg.. jag röstar på bil. Flyg går ju fortare men bebis kan få ont i öronen. Och så håller man tummarna för att det inte blir tåg- eller flygförseningar!!

• viseversa
    Lilas skrev 2011-11-07 16:34:38 följande:
    Jag vet inte vilket som är bäst mellan tåg eller flyg.. jag röstar på bil. Flyg går ju fortare men bebis kan få ont i öronen. Och så håller man tummarna för att det inte blir tåg- eller flygförseningar!!
    Ja men du kan ske inte vet att alla inte har tillgång till bil? Om du inte visste det så kan jag nu berätta att....

Alla har faktiskt inte tillgång till egen eller lånad bil. Jag och min familj har tex ingen bil. Och inte kommer vi skaffa någon heller. Så hur ska  vi ta oss från plats A till plats B?

Jo förstår du vi väljer andra sett att resa som tex tåg eller flyg. Helst tåg då det är mest miljövänligt!
  • Mellanmjölkens land

Vi flög med dottern när hon var 5 mån och det gick över förväntan, har dock inte testat tåg än. Personligen skulle jag nog ändå välja tåg när det gäller en såpass "kort" resa eftersom man inte vinner så mycket i tid på att flyga (man måste ta sig till flygplatsen, checka in bagage, säkerhetskontroll, få ut bagage etc).

Om ni ska åka bil när ni kommer fram finns även fördelen att ni inte behöver riskera att babyskyddet försvinner på flyget (de tappade bort vårat på hemvägen och det var ett par nervösa timmar innan det dök upp igen).

• YokohamaNr2

Jag flög med min första son när han var 6 veckor, gick jättebra, han ammade vid start och landning och hade inga problem med öronen, sov mest det var ingen långflygning men runt 2h. Men hade jag kunnat välja så hade jag nog åkt tåg, där har du mer frihet att gå upp och gå med henne om hon blir ledsen osv, lite mer plats också.

Dessutom tycker jag det värsta med flygresor är flygplatsen, köer till incheckning och köer genom säkerhetskontrollen osv

• Sweet life

Oj, min lillasyster flög när hon var 2 veckor... Familjen har sommarhus på Gotland och hon flög dit vid 2 veckors ålder och hem när hon var 2 månader...

• Lilas
    viseversa skrev 2011-11-07 16:39:16 följande:
    Ja men du kan ske inte vet att alla inte har tillgång till bil? Om du inte visste det så kan jag nu berätta att....

Alla har faktiskt inte tillgång till egen eller lånad bil. Jag och min familj har tex ingen bil. Och inte kommer vi skaffa någon heller. Så hur ska  vi ta oss från plats A till plats B?

Jo förstår du vi väljer andra sett att resa som tex tåg eller flyg. Helst tåg då det är mest miljövänligt!
    Jo det är klart att alla inte har tillgång till egen bil, men jag skrev bara att jag åkte långt med bil och att det fungerade bra för oss. Det går säkert bra att åka både tåg och flyg med bebis. Men det var min erfarenhet jag skrev om, såklart finns det folk som inte har tillgång till bil, och tåg är som sagt mest miljövänligt.
Svar på tråden Hur tidigt kan man flyga/åka tåg med bebis?