• elviralängtan

Erfarenhet av embryo-äggdonation i Tjeckien?

Efter ett antal misslyckade IVF-behandlingar i Sverige har jag och min man kommit fram till att vi vill prova med embryodonation. Jag har mailat till flertalet kliniker i Europa och vi har bl.a. fått svar från en klinik, Reprogenesis i Brno, Tjeckien, som verkar intressant. Är det någon av er som har några erfarenheter att dela med er av från denna klinik, eller andra i Tjeckien?

• Svar på tråden Erfarenhet av embryo-äggdonation i Tjeckien?
  • villsågärna38
    anna013 skrev 2011-11-26 22:33:46 följande:
    mmm ... 'många bra tankar

finns det nån klinik i europa där donatorn / donatorerna inte är helt anonyma. dvs samma regler som i sverige ? där ett ev barn har rätt att spåra sitt ursprung`? 
    I Finland är reglerna desamma som i Sverige, väntetiden på donator ca 6-7 månader.
  • villsågärna38
    anna013 skrev 2011-11-26 22:33:46 följande:
    mmm ... 'många bra tankar

finns det nån klinik i europa där donatorn / donatorerna inte är helt anonyma. dvs samma regler som i sverige ? där ett ev barn har rätt att spåra sitt ursprung`? 
    Om det är ÄD ni vill göra vill säga? Osäker på om de gör EA/ED i Finland dock.
  • anna013

funderade på reglerna kring ED... om jag förstått de tjeckiska reglerna rätt så får mottagarna bara reda  på blodgrupp o födelseår hos donatorn oavsett äd  / ed .
    nån annan som vet ? 

• kaprifol66

I Tjeckien är donatorerna anonyma enl tjeckisk lag. Klinikerna har blivit mer restriktiva det senaste året med att förmedla info om donatorn. Tidigare kunde man få reda på hår o ögonfärg, längd, vikt, nivå på utbildning, ålder, blodgrupp, intressen, barn sen tidigare. Nu händer det att man bara får enstaka info. Vissa får väldigt lite info, typ bara blodgrupo, medans andra får som tidigare. Detta för att bevara anonymiteten.

• Veronica1

Är det någon som vet nåt om priserna? Jag har ingen aning... Skulle vara intressant att veta på ett ungefär, om man ska börja spara. 
    Åhh... vad jag tycker att det här är svårt!!!  

• Pimpinellan

Självklart är barnen ens eget,men alla vet ju ändå att det inte är ens genetiska. Är väl kanske det många försöker dölja med "extrem matchning",men får man helt plötligt tvillingar vid 48 fattar nog alla ändå. Kanske jag som är korkad och inte förstår vad man ska dölja,att man inte kunde få "egna" barn eller vad? Maken har också bra spermier,men ÄD är helt uteslutet. Skulle aldrig orka gå igenom den processen och dessutom spelar barnets ursprung ingen roll ö.h.t. Adoptera hade vi gjort för 4 år sen om vi bara fått,men vi anses odugliga. Det fattar väl vem som helst att man inte vill ha kommandosex i fem år,göra misslyckade IVF:er och få upprepade m.f,men anses man oduglig får man fortsätta på den vägen. Tills nu,fick m.f igen i torsdags och de drar ju alltid upp hoppet om ett "äkta" barn så därför har det dratt ut på tiden med EA. 
    Vad jag efterlyst i alla år,men aldrig blitt klok på är ett konkret förslag på en klinik med ren EA,pris,bemötande,kötider,förfarande och resultat. Jag har googlat mig gråhårig,men inte hittat nåt konkret! Orkar knappt leva och då än mindre leta och fråga förgäves. Svaren är så luddiga jämt,jag som knappt kan planera morrondagen måste få hjälp med att leta klinik rent praktiskt,hjälp med resan (hur sjutton reser man till Polen,vet ju inte ens det ju!) och allt annat. Plus att jag är säker på att vi får nej p.g.a mina missfall eller ålder eller annat trams. Vi har råkat ut för ALLT man kan drabbas av så nog sjutton får vi väl nej vad gäller detta också känns det som... Bara läsa vad ni skrivit är rena rappakaljan i min överbelastade hjärna, konkreta råd är vad jag skulle behöva och det kan ingen bistå med. Typ den och den kliniken i Polen har EA,ingen kö,bara mejla,åka dit och sätta in,kostar si och så. Kantarellen hade ju gjort det,men vad hände sen då? Bara tanken på FET har vi dratt ut på i tre år så ni fattar ju vilket enormt steg EA är rent praktiskt! Ruvning är ju en baggis,men resan,planerandet,energin-hur ska det nånsin funka!?  Språket dessutom,medicinerna,ja allt runt om. Och ovanpå allt en svärmor som inte godkänner oäkta barn,de ska vara biologiska och genetiska... Hon tycker inte adopterade ska få ärva egentligen,var nyss uppe i släkten nämligen och då sa hon det. Rynkar på näsan

• Pimpinellan
    villsågärna38 skrev 2011-11-26 22:44:14 följande:
    Om det är ÄD ni vill göra vill säga? Osäker på om de gör EA/ED i Finland dock.
    De har bara ÄD. Verkar som väldigt få länder har ren EA som jag efterlyst. T.o.m maken provade googla och kom ingen vart. Den klinik vi hittade förra året fanns inte nu...? Tror EA kostade 400 euro där. Och som sagt Kantarellen fick vi inte veta vart hon gått,bara att det var Warzawa,men googlar man på det hittar man inte heller nån klinik med EA! Jag önskar jag aldrig nånsin varit gravid,det är bara slöseri med tid och hopp! Om jag aldrig varit det hade vi ju gjort ÄD för flera år sen,nu orkar vi inte. Jag orkar knappt åka till stan,fatta ett annat land då!? Rena skräcken ju med allt folk,säkerhetskoll och gravida på vägen och allt möjligt elände. Jag går knappt ut,orkar inte tänka mer än max en dag framåt så därför orkar jag  inte  detta heller,men vet att jag måste om det ska bli barn. För utan barn=döden... Att folk orkar göra ÄD förstås jag bara inte,det är ju rena cirkusen ju! Boka hotell,var ska man äta,hur pratar man med katoliker,allt är för mycket för mig...
  • villsågärna38
    Pimpinellan skrev 2011-11-28 16:06:54 följande:
    De har bara ÄD. Verkar som väldigt få länder har ren EA som jag efterlyst. T.o.m maken provade googla och kom ingen vart. Den klinik vi hittade förra året fanns inte nu...? Tror EA kostade 400 euro där. Och som sagt Kantarellen fick vi inte veta vart hon gått,bara att det var Warzawa,men googlar man på det hittar man inte heller nån klinik med EA! Jag önskar jag aldrig nånsin varit gravid,det är bara slöseri med tid och hopp! Om jag aldrig varit det hade vi ju gjort ÄD för flera år sen,nu orkar vi inte. Jag orkar knappt åka till stan,fatta ett annat land då!? Rena skräcken ju med allt folk,säkerhetskoll och gravida på vägen och allt möjligt elände. Jag går knappt ut,orkar inte tänka mer än max en dag framåt så därför orkar jag  inte  detta heller,men vet att jag måste om det ska bli barn. För utan barn=döden... Att folk orkar göra ÄD förstås jag bara inte,det är ju rena cirkusen ju! Boka hotell,var ska man äta,hur pratar man med katoliker,allt är för mycket för mig...
    Du kan nog inboxa Kantarellkisse, hon är tillbaka på FL men heter Lillsudd numera. "Mamma till v08" i den här tråden har ju också gjort EA, hon kan säkert berätta mer om den kliniken. Lycka till! Håller timmarna att ni ska orka och att det ska lyckas! Kram
  • elviralängtan

Hej! Det här med ett eget forum där vi kan diskutera intimare frågor kändes som en bra idé så jag har precis öppnat gruppen EA och ED. Välkomna dit!

• Veronica1
    elviralängtan skrev 2011-12-06 11:18:12 följande:
    Hej! Det här med ett eget forum där vi kan diskutera intimare frågor kändes som en bra idé så jag har precis öppnat gruppen EA och ED. Välkomna dit!
    Tack Glad!
  • Veronica1
    Veronica1 skrev 2011-12-06 19:51:01 följande:
    Tack Glad!
    Hur hittar jag tråden???
Svar på tråden Erfarenhet av embryo-äggdonation i Tjeckien?