• Anonym (Orolig mamma)

Vaggning och shaken baby

Jag undrar om vaggning någon gång kan orsaka hjärnskador typ shaken baby? Min sambo brukar vagga vår bebis på ett sätt där han håller handen bakom bebisens huvud medan nederdelen av bebis i regel har stöd av hans knä eller av andra armen. Sedan för han bebis upp och ner (det blir alltså en horisontell skakning/vaggning). Detta kan han dock göra ganska kraftigt. Finns det risk att detta är farligt? Det jag sett om shaken baby handlar om skador som uppkommer där huvudet åker fram och tillbaka. Det gör det alltså inte i detta fallet, men skulle ändå veta om det han gör innebär risker för vår bebis, Otroligt tacksam för svar.

• Svar på tråden Vaggning och shaken baby
  • Anonym (Orolig mamma)

Skrev horisontell, menar vertikal vaggning.

• BVCsköterska Carmen

Hej!

Nej på det du beskriver,så ser jag inga risker att pappa skadar er lilla babys.

Shaken baby då skakar huvuder fram och tillbaka, alldeles rätt. 

Verkar babysen tycka om dess vaggningar, så är det bara att fortsätta, men ser

han lite rädd ut, kan man väl ta det lite försiktigare.

Pappor  leker ofta lite annorlunda än mammor, och barnen behöver alla slags lekar.

Nu skriver du inte hur gammal er babys är, men jag antar att barnet är över 3 månader.

Vänligen Carmen

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för svaret. Vi har en ganska skrikig bebis som brukar bli tyst när pappa gör så. Bebis är nu strax över en månad, men han har gjort så sen bebis var några veckor. Bli bedömningen annorlunda då?

• BVCsköterska Carmen

Hej igen!

Lite annorlunda!

Er baby blir van vid detta, och det kan bli lite stressande för en sådan här liten.
    Jag börjar undra varför han är skrikig?
    Har han ont i magen? Övertrött?
    Jag tycker att du skall tala med din BVC sköt,
    få lite andra råd och och hjälp. Droppar som man kan ta till.

Kanske pappa skulle kunna massera honom i stället, för  att vagga
    .
    Vänligen Carmen

Svar på tråden Vaggning och shaken baby