• kaffemedmjölk

Kan man minska risken för sfinkterruptur under nästa förlossning?

Hejsan

Jag skrev ett in lägg i fråga barnmorskan först men nu såg jag att jag nog hamnat i fel forum!

Vi väntar vårt 3e barn till våren. De första två är 3 och 5 år.  Vårt första förlöstes med akut snitt p.g.a vidöppen hjässbjudning, och han kom helt enkelt inte ner trots många timmars kämpande. Men allt gick bra jag läkte fint och det var en bra upplevelse ändå. Andra förlossningen tog också lång tid,  det användes sugklocka på slutet och han bara flög ut, vilket gjorde att jag fick en ruptur grad 3 (tror jag, ringmuskeln gick av men tarmen klarade sig?). Förutom det hade jag en helt ok förlossning trots att den var lång, men vi hade ingen bra kontakt med barnmorskan som hade oss fram mot slutskedet. Jag är hemskt orolig för detta inför nästa förlossning. Hon var väldigt för att kontrollera alla apprater och fosterövervakningen men jag kände inte att hon lyssnade på mig eller min kropps signaler. Jag blev ganska nervös av henne, hon grälade till och med med narkosläkaren när jag skulle få ryggbedövning minns jag. Hon var ganska ung och jag vet inte om det brast i erfarenhet, det kan inte jag bedöma.
    Hur som helst vill jag gärna föda vaginalt igen, b.l.a eftersom läkningstiden är lång efter ett snitt. Min ruptur har läkt jättebra och jag har i dagsläget inga probem av den. Men hur stor är chansen att det läker lika bra en gång till om det skulle hända? Kan man begära en erfaren bm när man kommer in på förlossningen? Jag vill ju absolut inte gå sönder för resten av livet, men jag vill ju inte planera ett snitt egentligen heller. Kan man göra något för att inte brista, klippa åt sidan? Vad tycker man generellt, är det dumt att föda vaginalt igen efter detta? Jag har förstått att många väljer snitt efter en ruptur av denna graden. Kan man bli undersökt av läkare och få en bedömning? Jag gör knipövningar ofta forfarande. Är det dumt när man närmar sig förlossningen, det kanske blir stramare då och jag brister ännu lättare där ärret finns?
     Jag har inte hunnit prata med min bm på mvc om detta eftersom jag bara varit på inskrivning ännu och vi ska på rul om några veckor. (Är nu i v 16) Jag måste väl tala med henne också ,men jag hoppas jag kan få tips och råd här! Känns tråkigt att oroa sig för förlossningen redan. Samtidigt ser jag fram emot den så klart, men jag vil inte vara rädd!

• Svar på tråden Kan man minska risken för sfinkterruptur under nästa förlossning?
  • lena2012

Hej !
    Om du inte har problem med att hålla gaser ,avföringsinkontinens  eller samlagssmärta så har du troligen läkt väl efter förra sfincter skadan. Det brukar gå bra att föda vaginalt igen .
    På mödravården ska du nu under graviditeten träffa en läkare som undersöker dig och gör en bedömning.
    Man kan också göra en planering  där det skrivs hur du upplevde förra förlossningen och vad du skulle behöva denna gång.
    Under krystning kan man be om  ett sk perinealskydd, dvs att banrmorskan håller emot i mellangården  så att risken för bristning minskar.
    Nu är du äldre och mer erfaren och kanske vågar du be om ett omhändertagande som du känner dig bekväm med. De flesta personer / personal kan ändra sitt beteende   om de bara får veta att  man önskar ha det på ett annat sätt. Så våga berätta vad du önskar.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Kan man minska risken för sfinkterruptur under nästa förlossning?