• maria81

Vad för slags "skjuta-döda-spel" kan en 9åring spela?

Vad får era 9åringar lov att spela för spel där man skjuter eller dödar? Frågan låter kanske hemsk men jag menar nu på en skala från super mario-döda till de med artonårsgräns.

Jag vill gärna förbjuda alla med blod i och kan tänka mig att han får spela dem med 11årsgräns men det verkar som om hans vänner får lov att spela det mesta. Är det bara jag som är mjäkig eller vad?   

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Svar på tråden Vad för slags "skjuta-döda-spel" kan en 9åring spela?
  • Tealhawk

Rättar mig direkt innan någon spelnörd börjar klaga ;D Nej listan innehåller inte ALLA skjutspel, men några kända titlar som cirkulerar just nu.

• Indianica

Vi undviker sådana spel och sonen är inte intresserad. Super Mario får han dock spela och det gillas, även Rabbiz är väl lite våldsamt, men inte blodogt och det uppskattar han ibland. Sedan spelar han någon onlinespel Mind (mine?)Craft heter det och det blir tydligen mest lite rött på skärmen om man dödar någon då, men spelet går ut på att bygga upp världar, åtminstone är det vad sonen mest är intresserad av.

Är det "häftigheten" han är ute efter kanske något racerspel kan vara ett alternativ, det är ju också action i sådana spel, jag förstår inte riktigt varför det måste vara dödaraction?

• Indianica

Och jag ska tillägga att här är det mest "problembarnen" som spelar våldsspel, ofta lite stökiga barn med frånskilda föräldrar, iaf enligt sonen. Det är nog inte spelen som gör dem stökiga i skolan, men det är väl snarare ytterligare ett symptom på deras något osunda uppväxtmiljö, det här med våldsspelen. Så jag tycker det är något sunt med mjäkigheten, det visar att man bryr sig.

• Freddy7

Det hör väl till föräldrarskapet att få höra "men alla andra får ju..."!? Därför är det såklart viktigt att alltid prata med sina barn och förklara varför vi har regler som vi har hemma. I det långa loppet kommer ju barnen förstå även om det kan bli lite strider på vägen.

Jag tycker verkligen inte att krigsspel bör spelas av barn (egentligen inte av någon). Man får ju helt enkelt vara med sina barn när de spelar och antingen godkänna eller neka varje spel för sig.

Delaktighet och dialog med sina barn kommer man långt med.

• maria81
    Tealhawk skrev 2011-11-12 03:22:50 följande:
    Som "gamer" skulle jag rekommendera att inte låta era barn spela allt för våldsamma grejer. PG13 högst! (tror det beräknas som 12+ i svenska termer.)

Lista över några titlar barn inte bör spela (Och ja, jag inser att så gott som alla skjutspel finns med här, men de har åldersgränsen av en anledning. HALO-serien är dock inte så farlig, fastän den har PG16 så om barnen är skjutspelstokiga är det ett bättre spel än de här nedan.) :
    Gears of War
    GTA (Grand Theft Auto)
    Call of Duty
    Battlefield
    Mortal Kombat
    Left for Dead
    F.E.A.R <-- Den är jag seriös med.

Spelar man flera timmar i sträck, speciellt på kvällen, så fastnar spelen så gott som ALLTID i drömmarna på något sätt. Blodsplatter och zombies är inte speciellt trevligt och barn tenderar ju att ha ännu vildare drömmar än vuxna. Med tonåringar behöver man inte vara lika petiga med åldersgränserna dock. Börjar de bli kring 14+ kan de hantera 18+spelen också.
    Det är ganska många av de spelen du listat som kommer upp när man frågar vad kompisarna spelar. Sonen önskar sig ett black ops (vet ej hur det stavas) men jag kan inte tänka mig att det skulle vara nåt jag tycker är okej.

Racingspel som nån skrev är han inte intresserad av. Funderar på om man kanske skulle få till en diskussion på något föräldramöte snart. Ibland tror jag att ungarna nu för tiden inte gör annat än att spela..
  • Tealhawk

Call of Duty - Black Ops är ganska dåligt (men tragiskt nog bäst i CoD-serien). Det platsar inte på listan över barnvänliga grejer. Har inte spelat storymode men som jag förstår så går det ut på att man spelar som amerikanska soldater och man ska döda terrorister.

First Person Shooter-spelen är ju inte gjorda att spelas av barn, nuförtiden släpps det nästan bara LEGO-spel till barn så förstår om det blir tråkigt för dem. Mitt tips är att skaffa en Kinect (till xbox360), Playstation 3 Move eller ett Nintendo Wii så de får röra på sig lite samtidigt som de spelar + Där finns det mycket bra grejer som är mer till för barn.

• Kent68

Vilken j-a dum fråga, alla sådana spel är från 15 år. Men vill du trubba av din unge ordentligt så köp de värsta och blodigaste. Ingen kan väl tyvärr hindra dig.

Apropos ord med inbyggd motsägelse: Vänsterintellektuell!
  • Veladis

Min 8-åring får spela Lego-spelen, det värsta som händer där är ju att Lego-gubbarna går sönder och faller i bitar...
    Det rcäker ganska bra tycker jag. Jag skiter i vad "alla andra" får spela, tog man ett snack föräldrar emellan finns det säkert många som går med på vissa spel bara för att de tror att "alla andra" tillåter det... 

• Dr Mupp

Min sjuåring får spela Lego-spelen. Det räcker gott och väl till honom. Spelen har en åldersgräns av en anledning.
    Om man bara tar legospelen så finns det ju ganska många. Star wars och Clone Wars är populärast här. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • maria81
    Kent68 skrev 2011-11-21 16:36:44 följande:
    Vilken j-a dum fråga, alla sådana spel är från 15 år. Men vill du trubba av din unge ordentligt så köp de värsta och blodigaste. Ingen kan väl tyvärr hindra dig.

Vaknat på fel sida lille vän? Om du läser TS innan du går igång på alla fyra så såg du kanske att jag skrev från en skala från super mario (där man faktiskt dödar figurer) TILL 18 års spel OCH att jag inte vill att han ska spela några blodiga spel... Och bara för att han önskar sig ett spel betyder inte att jag går och köper det... Inte fan får jag allt jag pekar på...
    Vill hitta nåt mitt emellan, typ Zelda eller nåt...  
  • Viggan122

Planta vs zombies garden warfare.

Riktigt bra alternativ där det är tecknade zombies mot grönsaker (skjutspel) 7 plus.

Hade det själv och var riktigt bra kvalité.

Rekommenderar spelet!

• framing1337xxxxx

han/hon kan spela overwatch (12 år, inget blod, animerat) och plants vs zombies garden warfare 1 och 2 (7 år, ingent blod, animerat, plantor mot zombier och vädligt likt annat som sniper elite män inget blod, plantor och zombier) 

• MrsMia

Mina 9-åringar spelar Overwatch vilket även de flesta av kompisarna gör. Sen är Minecraft poppis och Halo spelades en hel del i våras.

Det är viktigt att man som förälder är med och har koll också, att man kan spela ihop.

• Elisa77

Pixel Gun är som counter strike men snällare grafik, kolla om det kan vara något

Svar på tråden Vad för slags "skjuta-döda-spel" kan en 9åring spela?