Tealhawk skrev 2011-11-12 03:22:50 följande:
Som "gamer" skulle jag rekommendera att inte låta era barn spela allt för våldsamma grejer. PG13 högst! (tror det beräknas som 12+ i svenska termer.)
Lista över några titlar barn inte bör spela (Och ja, jag inser att så gott som alla skjutspel finns med här, men de har åldersgränsen av en anledning. HALO-serien är dock inte så farlig, fastän den har PG16 så om barnen är skjutspelstokiga är det ett bättre spel än de här nedan.) :
Gears of War
GTA (Grand Theft Auto)
Call of Duty
Battlefield
Mortal Kombat
Left for Dead
F.E.A.R <-- Den är jag seriös med.
Spelar man flera timmar i sträck, speciellt på kvällen, så fastnar spelen så gott som ALLTID i drömmarna på något sätt. Blodsplatter och zombies är inte speciellt trevligt och barn tenderar ju att ha ännu vildare drömmar än vuxna. Med tonåringar behöver man inte vara lika petiga med åldersgränserna dock. Börjar de bli kring 14+ kan de hantera 18+spelen också.
Det är ganska många av de spelen du listat som kommer upp när man frågar vad kompisarna spelar. Sonen önskar sig ett black ops (vet ej hur det stavas) men jag kan inte tänka mig att det skulle vara nåt jag tycker är okej.
Racingspel som nån skrev är han inte intresserad av. Funderar på om man kanske skulle få till en diskussion på något föräldramöte snart. Ibland tror jag att ungarna nu för tiden inte gör annat än att spela..