• sofie27

orolig...ha inte känt bebisen på 2 veckor, någon som kan lugna mig?

hej. jag började känna min bebis i vecka 13. på ultraljudet vecka 12 såg allt bra ut...en livlig bebis:). är nu i vecka 18 och ha inte känt bebisen en enda gång på 2 veckor. Detta är min fjärde graviditet och har två barn sen innan. Ska på ultraljud nästa vecka. Jag ha försökt allt för å få den minsta lilla rörelse i magen men inget händer:( mvh

• Svar på tråden orolig...ha inte känt bebisen på 2 veckor, någon som kan lugna mig?
  • fyra underverk

Hej!
    Jag har upplevt ungefär samma sak som du. Kände bäbisen varje dag från ca v 13 och sen var det en lång persiod (ca 10 dagar) då jag inte kände den alls. Blev jätteorolig så jag ringde och bad om ett extra UL, som visade en pigg liten flinga som låg åt "fel" håll, så inga sparkar kändes.

Säkert absolut ingen fara, och inte alls ovanligt... men om jag vore du skulle jag ändå ringa och be om en koll (UL eller lyssna på hjärtslag) Man mår sååå mycket bättre efteråt, när man kan känna sig lugn! =)

Lycka till!

• jeji

Har upplevt det med... Kände tidigt ngr buffar (kanske var tarmarna, jag vet eg inte) och sen var det knäpptyst. Fick i v 17 lyssna på hjärtat för att jag var så orolig. På RUL fick vi veta att det låg en livlig liten krabat i magen men att moderkakan låg i framvägg.
    Nu är jag i slutet av v 24 och sparkarna kan kännas ordentligt.... men jag tror det dröjde till v 21-22 innan jag kände tydliga rörelser.

Kan också tillägga att detta är mitt tredje barn.

• storstadsidyll

Ring ner och kräv undersökning. Det har ni rätt till!

• apricos

Jag har hört att kalla söta drycker får den lille att börja röra på sig, kall saft eller cola är ett tips.

• Lowika

Det är ju rätt ovanligt att känna av fostret redan i v 13 till att börja med. Fostret är till att börja med 6 cm stort då... kan man räkna ut rätt lätt att det kanske inte är fostret som känns, utan mer tarmarna som får totalspatt av alla hormoner i kroppen.
    Många känner inte ens första sparken förrän efter v 20. Så jag skulle inte vara så orolig med tanke på det.

• Cajsaliten

Började också känna små små buffar flera dagar i rad under vecka 16. Sen slutade det helt. Kände inte ens något under rutin UL fast jag då såg att bebisen rörde sig. Först i början på vecka 20 började jag känna igen. Men är man orolig är det bättre att kolla upp det förstås.

• Majmamma1984

Lowika: Jag kände också redan i v. 13, det går inte att ta miste på vad det är. Är man smal och har moderkakan i bakkant som jag så är det lättare att känna så klart. Jag tycker inte att det är konstigt att jag då kände något som var 6 cm! Det är rätt stort om man ser till min lilla kropp. Är nu i v 15 och har börjat känna lite starkare.

Hoppas att du får känna dig lugnare snart Sofie27.

• Lowika

Kände själv i v 16, och jag är allt annat än smal! Säger bara att det inte är konstigt att INTE känna något så tidigt.

• sofie27

vet att man inte ska känna så tidigt men endel ha gjort de.. Med mina andra barn kände jag också tidigt och de va fullt ös hela tiden...blir lite orolig eftersom att jag känt hela tiden innan men inget nu...då menar jag aboolut ingenting...väldigt öm i magen är jag...har provat å dricka cola och andra kalla drycker...ligga plant å buffa lite på magen men tyvärr så händer inget...ha fått tid på tisdag för ett ultraljud så få hoppas att allt e bra. Är säkert bara nojig men är väl lika bra å kolla upp de så jag kan sluta tänka på de...mvh

• Ellisizza

Hur har det gått för er?

Upplever precis samma sak nu! Är i vecka 18 odh har knappt känt något alls på en vecka Skitorolig!

• Wildabe

Känner samma! Jag har känt from vecka 15 men nu är jag i vecka 18 och har inte känt något på väl 1,5 vecka.
    Är sjukt nervös. Och jag vill se att allt står bra till. Men tänker att jag har 8 dagar kvar till mitt RUL, eller 7 om man inte räknar DEN dagen. Och ja... ska man vänta tills dess helt enkelt? Hjärtljud kanske går att fixa lättare iof. För Ultraljudet var där väldigt lång kö på t.o.m när jag skulle få min RUL tid. Det är därför jag kommer vara sent inne i vecka 19 på RUL:et. Usch. Blir galen på dessa nojjer man har. Och det värsta är att jag tror inte det tar slut någon gång!  

Svar på tråden orolig...ha inte känt bebisen på 2 veckor, någon som kan lugna mig?