• SötaSarah

Lutar åt ett håll/sne i kroppen

Min son på 4,5 månad har kollat MYCKET åt höger, enbart åt höger i famnen under en längre tid men vi har jobbat på det och han är bättre att kolla åt vänster nu, mycket bättre men han föredrar fortfarande höger såklart. Men detta har gjort att han liksom blivit sne och lutar mycket åt höger, både när han ligger ner och när han sitter upp lutar han åt höger även när han kollar åt vänster då blir det ist att huvudet liksom lutar bakåt och han lutar åt höger liksom.

Min BVC-sköterska vill inte ge remiss till sjukgymnast då ho nsäger att det bara är oroande om han tittar åt ett håll så nu när han tittar åt båda hållen är det ingen fara, att ryggen kommer räta ut sig och att han ska sitta upp mycket. Men det känns inte bra. Får pallra upp honom på den sidan i bumbon o matstol.

Inte hört någon som har samma problem heller och litar inte helt på min BVC-sköterska! :( Vet att detta sinkar honom i den fysiska utvecklingen, så jag behöver tips och råd och om någon vart med om samma!!!

Lite bilder (såklart lutar han inte lika mycket som vanligt när han ligger på mage här t ex men man ser där när han ligger i babysittern hur han lutar (eller är böjd åt höger snarare), så är de i famnen o allt, Försöker hålla honom så han lutar åt andra sidan men det tar liksom emot så det är väldigt kämpigt man orkar inte jämt hålla så.

Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Lutar åt ett håll/sne i kroppen
  • skånegås

Man gör alltid sitt bästa efter de förutsättningar och kunskaper man har vid tillfället! Kom ihåg det. BVC är till för att hjälpa och du pratade med dem. Det är inte du som brustit i bedömningen, det är bvc

Hoppas din lille blir bättre snart. Är det torticollis är det "bara" muskler som är påverkade och de går alltid att töja, även om det kan ta tid.. Lycka till!!!

• Valkyria75

Hej TS,
    Har inte läst alla andra inlägg så kanske har någon redan sagt det här.
    Det skulle kunna vara något som kallas torticollis. Det är inte så allvarligt som det kanske låter och ser ut. Går att träna bort ganska lätt, men jag rekommenderar att du får hjälp av sjukgymnast och inte försöker för avancerade saker själv. Konstigt att BVC inte verkar ta det på allvar dock. Men nästa gång du ska dit kan du ju fråga vad de vet om torticollis.
    Vår son hade detta, det kommer förmodligen från hur de legat i livmodern. Men det är nästan uteslutande pga musklerna så övning och stretching brukar hjälpa helt.
    Kan ju berätta också att vår son var ganska sen med det motoriska i den åldern, förmodligen pga sin torticollis. Han tyckte inte om att ligga på magen, var lite sen med att vända sig och satt inte lika tidigt som de andra i föräldragruppen. Men efter att vi fick hjälp av sjukgymnasten så blev allt helt bra. Han är nu 11 månader och han springer omkring och är hur stark som helst. Och helt symmetrisk :)
    Så se till att du får träffa en sjukgymnast så kommer säkert allt att fixa sig!
    Lycka till!

• SötaSarah

Tack! Vi ska till sjukgymnast på fredag och hoppas få ordning. Vill ju att han ska kunna sitta lite i matstol o sådär iaf o inte bli allt för mycket efter med sånt. Jag har vart helt säker på att detta sinkat honom motoriskt, hoppas vi kan få ordning på det snabbt. Hade ju vart bättre ännu tidigare han är ju snart 5 mån men hoppas vi kan få bukt med det. Brukar ju dock försöka få honom att kolla åt motsatt håll o när jag bär honom art han blir rak i kroppen liksom. Verkar hjälpa liiite.

• SötaSarah

Men har även fått ringt flera gånger o tjatat hos sjukgymnastiken för o få en tid. Ingen verkar ta det på allvar. Dom sa att vi skulle gå till läkare, men det drar ju bara ut på allt jag vet ju att det beror på att han kollade åt ett håll mycket, märkte av det först efter han va 2 månader!

• Valkyria75

Vi träffade sjukgymnasten första gången när sonen var 2 mån, men då var vi egentligen ditskickade för att hans huvudform var asymmetrisk (ganska mycket, såg riktigt konstigt ut...) och det var först i samband med det som torticollisen upptäcktes. Men jag tror inte du behöver oroa dig för att din son snart är 5 mån. Enligt vår sjukgymnast så var det lätt att fixa upp tills de är ca 1 år. Efter det går det också bra, men kan ta lite tid. Detta var vad hon sa iaf.
    Skönt att ni fått tid hos sjukgymnast nu iaf!

• Ninni68

Man vet inte orsaken till torticollis men man tror att det beror på hur barnet har legat i magen. På min son stämmer den teorin in väldigt bra med tanke på hur han låg sista tiden i magen och att örat på hans långa sida var nästan tillplattat när han föddes medan örat på hans korta sida såg ut som om det varit ihopvikt. Hans öron är fortfarande lite olika, men det är bara vi som ser det när vi tittar noga så det tycker jag bara är gulligt.Torticollis kan man i alla fall bli helt bra, med träning eller eventuellt operation om träningen inte räcker. För fyra år sen hade de även börjat med en metod där man sprutade in Botox i den spända muskeln men jag vet inte om det är något man fortsatt med.

Bra att ni får komma till sjukgymnast nu i alla fall, du kan väl berätta vad hon säger! Jag tycker att det låter konstigt att bvc inte ville skicka er tidigare med tanke på hur sned han är. Däremot tycker jag inte att du ska lasta dig själv, du har ju sagt till flera gånger och tjatat dig till en tid hos sjukgymnasten. Så gör bra föräldrar .

• Chasingdreams

Är nyfiken på hur det gick. Min 11 veckors son är likadan. Tittar främst åt höger i famnen och åt båda hållen när han ligger ner. Har försökt jobba på att han ska kolla åt vänster i famnen, men då blir han arg..

• SötaSarah

Det var torticollis så fått övningar av sjukgymnasten. Blev mycket bättre snabbt! Nu har vi fuskat med övningarna så han börjat bli väldigt sne igen :( Så får jobba mer. Ska dit igen 4 januari få se. Han kan dock inte sitta på långa vägar för han tippar pga att han lutar men sitter bra i matstol nu Isf!

• Chasingdreams

Tack för ditt svar! Undra om min son också har det. Enligt barnläkaren på barnkliniken kunde det inte va det eftersom han kan titta åt båda sidorna när han ligger ner. Jag försöker få honom att titta åt vänster när han sitter i min famn genom att hålla en spelande musikleksak där, men oj vad han får kämpa för att lyckas. Likaså försöker jag använda mitt huvud som spärr när jag bär honom mot axeln så han får kämpa med sin svaga sida. Magläge hatar han så där är jag mest glad att han lyfter huvudet det minsta. Det tråkiga är att han bli sur över allt detta och jag vet därför inte om det är rätt att tvinga honom. Får väl ta upp det på tre månaders kollen. Sist sa de bara att jag fick locka honom som om jag inte försökt med det... Har du nåt träningstips?

• SötaSarah

Alltså Leon tittade också åt båda hållen när han låg ner så kan absolut va de ändå. Hur gammal är din kille? Tycker ni ska gå till sjukgymnasten! :) Jag leker med honom på vänster, försöker hålla honom så han tittar åt vänster, vi har fått ett par övningar som är svåra att förklara men kan se om jag kan få in en bild på det imorgon :) Sen är magläge viktigast av allt tydligen för att dom ska räta ut sig. Så mage mage mage sa dom till mig även om han är missnöjd. Som tur är gillar vår kille magläge (så länge han kan hålla upp huvudet ill säga)

• Ninni68

Vilken tur att du låg på så mycket om att få komma till sjukgymnast, torticollis är lättare att åtgärda ju tidigare man börjar så det hade ju blivit ännu besvärligare om du inte hade tjatat till dig en tid.

Mitt tips är att inte slarva med övningarna. Vi blev lite slarviga när vi tyckte sonen verkade bättre eftersom han började ligga med huvudet åt båda hållen, men det betydde inte att torticollisen var borta lärde vi oss. Så det var bara att fortsätta träna. Ett tips är att göra ett schema som man kan bocka för, så man inte glömmer. Vi gjorde det en period när vi intensivtränade tre gånger om dagen och det funkade bra.

Se till att ni får öva på hur ni ska styrketräna och stretcha honom när ni är hos sjukgymnasten (det får ni säkert, vår sjukgymnast kollade alltid av hur vi gjorde). När vår son blev lite större och protesterade mera vågade vi inte ta i så mycket som behövdes, och då var det bra att sjukgymnasten visade oss hur långt vi kunde stretcha. Jag brukade stå framför en spegel och träna och försöka busa lite för att få honom att tänka på annat.

Chasingdreams: jag tycker också att ni ska gå till sjukgymnast, som sagt gjorde träningen snabbt effekt just på hur vår son låg med huvudet men torticollisen var kvar.

• mamma till tre busungar

Jag vill bara uppmuntra alla här inne att faktiskt söka vård och se till att barnet får träning!

Jag hade torticollis som liten och man övervägde sjukgymnast men bedömde att jag skulle klara mig utan. Jag har sedan genom hela barndomen och vuxenlivet dragits med nackbesvär. Jag är fortfarande sned. 

• SötaSarah

Vi ska göra varje timme och det är ite alltid man hinner det men försöker så ofta det går...

Svar på tråden Lutar åt ett håll/sne i kroppen