• TessanE

Alfabet och bokstäver, ni med barn födda 2005

Kan de alfabetet och bokstäverna?
    Min son är född sent på året, november och jag anser att det säkerligen är en del skillnad på tex honom som är född i november och en tjej som kanske är född i januari/februari. Vi håller på å tragglar alfabet och bokstäver- men just nu går det trögt...
    Hur är det hemma hos er?

• Svar på tråden Alfabet och bokstäver, ni med barn födda 2005
  • Linda1976

Alice är född maj 2005. Hon läser och skriver stora bokstäver obehindrat. Små bokstäver är det lite värre med, och siffror spegelvänder hon ibland.

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • TessanE
    Linda1976 skrev 2011-11-10 14:04:35 följande:
    Alice är född maj 2005. Hon läser och skriver stora bokstäver obehindrat. Små bokstäver är det lite värre med, och siffror spegelvänder hon ibland.
    Okej :) Vad roligt.
  • Tant Green
    Linda1976 skrev 2011-11-10 14:04:35 följande:
    Detsamma med min augusti-tjej. Hon läser bra, men är inte så bra på att skriva alla små bokstäver och siffror blir oftast felvända.

I skolan övar de på en bokstav i veckan, så jag antar att inte alla kan alla bokstäver ännu.
  • TessanE

Övar ni mkt hemma också?

• yndra

Min son född i augusti 05 kan väl de flesta bokstäver, dock endast stora. Han spegelvänder siffror. Rabbla alfabetet kan han inte, inte heller läsa men enklare matte börjar han få grepp om...

• cicci85

Min son är född juli- 05, han kan alla bokstäver, men bara första halvan av alfabetet när han rabblar. Har börjat ljuda ord men läser inte ännu, mer än de enklaste orden. Han är mest intresserad av matte och räknar ut tal hela tiden.

• TessanE
    cicci85 skrev 2011-11-11 22:52:32 följande:
    Min son är född juli- 05, han kan alla bokstäver, men bara första halvan av alfabetet när han rabblar. Har börjat ljuda ord men läser inte ännu, mer än de enklaste orden. Han är mest intresserad av matte och räknar ut tal hela tiden.
    Okej :) När började han läsa de lättaste orden? Min son är mest intresserad av matte också. Och så är han en väldigt fysisk och har god motorisk förmåga. Kanske försöker jag mena att det finns olika former av intelligenser. Hoppas att det ger med sej för min son, han är ju precis på dagen fyllda sex år. Inte så stor med andra ord. Men jag kunde läsa och skriva långt före jag var 6 år...
  • canmamma

Har en kille som är född i April 2005 och han kan läsa och skriva, även om det ofta blir med en väldigt kreativ stavning. Alfabetet har han kunnat rabbla länge, men han går alltid igenom hela om han behöver sätta något i bokstavsordning. Han kan addera och subtrahera lättare tal (typ under 20). 

• cicci85
    TessanE skrev 2011-11-11 22:56:07 följande:
    Okej :) När började han läsa de lättaste orden? Min son är mest intresserad av matte också. Och så är han en väldigt fysisk och har god motorisk förmåga. Kanske försöker jag mena att det finns olika former av intelligenser. Hoppas att det ger med sej för min son, han är ju precis på dagen fyllda sex år. Inte så stor med andra ord. Men jag kunde läsa och skriva långt före jag var 6 år...
    De senaste veckorna bara, det är väl mest orden de tränat på i skolan tex sol och så läser han namnen på hyllorna på lillebrors dagis. Min son har tränat på bokstäver så länge jag minns men inte lärt sig läsa... Jag kunde oxå läsa när jag va 4-5 år, men ingen av sonens kompisar kan heller inte läsa så han är inte sen på något sätt. Man kan ju inte vara bäst på allt, barnen är ju bra på olika saker
  • 3 barns mamma84

Dottern är född juni-05 och bor nu i Dk och hon säga och skriva men ibland spegelvänt men det går frammåt .
    Dottern har blivit vild med attanvända dator och mobil med att använta alla siffror och alfabeten . 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Tant Green
    TessanE skrev 2011-11-11 22:39:57 följande:
    Övar ni mkt hemma också?
    Nej inte medvetet, men eftersom hon gillar att läsa och skriva (stora bokstäver) så gör hon det ju hela tiden, fast jag tror inte hon ser det som att hon övar. Jag tycker ju att hon skulle kunna öva på att skriva små bokstäver också, men det har hon ingen lust med så jag säger inget. De övar ju på det i skolan (en bokstav i veckan) och jag tycker att det räcker vid den här åldern.

Matte har hon däremot varit helt ointresserad av tills för ett par veckor sedan när de började med det i skolan. 
  • tru

Min dotter född sent på året, läser men har svårt med ng, lj och liknande ljud. Läser gör hon i stort sätt aldrig utan det skulle vara om vi är ute nånstans och hon vill läsa nåt ord hon ser. Så hon kan om hon vill men vill för det mesta inte och då behöver hon inte. Skriver gör hon desto mera och skriver väl i stort sätt vilka ord som helst. Men det är samma sak, svårare ljudkombinationer är svårare men eftersom hon är lite av en perfektionist och har jättesvårt att göra fel. Så vill hon inte skriva dessa ord. Siffror och matte har hon inte varit superintresserad av men hon kan svara på enklare mattesagor, Tror det heter mattesagor. Typ om de är 2 barn i rummet och de kommer in 2 barn till hur många är det då? Känner igen siffror upp till 10. sen tror jag inte att hon känner igen fler siffor men hon har överaskat förut. Men räknesamsan har hon svårt för. Men där oxå det ändå jag tror hon någonsin har haft svårt med. Hon räknar till 29 sen får hon svårt att komma ihåg att de heter 30. Men hjälper jag henne med 30, 40 osv så kan hon räkna till hur mycket som helst. Hon räknade till 140 en gång men då har jag ju hjälpt henne med tioövergångarna. Så sån stor bedrift var det nog inte. Alfabetet kan hon nästan rabbla helt rätt. Har hon bokstäverna framför sig är den felfri både små och stora.

Sen har hon en bra allmänbildning. Känner till det mesta och är min lilla filosof.

Vi övar inte i den bemärkelse att jag tar intivativet till att sitta med pennor och papper. Att rimma och att prata om bokstavsljud, klappa stavelser, prata om det vi ser. Tyvärr kan jag inget om djur och natur vilket min dotter är superintresserad av. Men tack vare kompisars föräldrar vars intresse är just djur och natur så får min dotter sin kunskapstörst släckt av dem.     

• André och hans mamma

Sonen blir 6 i december. Han är nyfiken på siffror och bokstäver men har inte riktigt tid att sitta o läsa o skriva. Han kan rabbla större delen av alfabetet, kan bokstavera när han ser ord, ljudar gärna men har inte knäckt koden att därifrån läsa. Han skriver sitt och några kompisars namn. Några andra ord har han väl försökt sig på tex grattiskort med lite hjälp men jag är inte orolig, det kommer. Matte är han lite mer kunnig i, kan lite plus o minus räkning. Han har sista halvåret utvecklats mest fysiskt där han varit lite sen tidigare. Han var/är mer muntligt verbal.

• Romantik

Jag kunde läsa innan jag började förskolan (hette så då, inte förskoleklass) och jag är född i november. En sån sak beror nog mer på individen än när på året man är född (inte för att jag är någon vetenskapsman, men ändå).
    Och så har jag ju bara mig själv och klassen jag gör min lärarpraktik i som erfarenhet (och där är nivån VÄLDIGT varierad kan tilläggas, helt oberoende när på året barnen är födda). 

• myskatt

Tilde född i december kan alfabetet, ljuda lite smått samt skriva av eller skriva om någon bokstaverar. Hon är inte senare med det vad jag förstår. Det finns de äldre som kan läsa och skriva flytande och de som inte alls kan, och inte bryr sig.

Det kommer när det kommer. I ettan lär de börja lära sig. Nu är det bara lek.

Svar på tråden Alfabet och bokstäver, ni med barn födda 2005