• Alby4

    När slutar barn att nattamma självmant?

    Som trådstarten lyder: När brukar barn växa ifrån nattamningen? Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?  

  • Svar på tråden När slutar barn att nattamma självmant?
  • Alby4
    Aniko skrev 2011-11-11 13:41:43 följande:
    Jag ammade min son tills han var 2,5 år. Om han hade fått bestämma skulle han ha fortsatt längre än så men jag orkade inte längre. Jag slutade med amningen helt, även på dagen.

    Jag trodde att han skulle sluta självmant men se så blev det inte . Nu i efterhand kan jag undra varför jag höll på så länge men jag utgick från att han behövde det och tyckte om det. Han har alltid varit en känslig kille och än idag (han är 8) vill han samsova

    Jag har nu en bebis som inte är lika snuttig mammig men jag ammar honom fortfarande på nätterna. Han är 6 månader gammal. Får se hur det blir med hans nattamning...
    Mmm..jag har hela tiden väntat ut honom, men tror tyvärr att jag kommer att behöva vänta väldigt länge innan han själv väljer att sluta. 

    Efter att ha läst alla svar känner jag att det är dags för att jag och min man tar tag i det här. Jag orkar helt enkelt inte lägre. Min man får helt enkelt ta honom några nätter så får vi hoppas på det bästa. Förhoppningsvis går det att fortsätta samsova. 

     
  • msKitten

    Min stora kille slutade amma självmant på nätterna när han var 2 år. Då började han sova hela nätter utan uppvak.

  • Meal

    Min son var 7 månader. Det hände över natten, plötsligt vaknade jag en morgon och såg vad klockan var. Efter det har han inte velat ha mat på natten.

  • brokig

    Min son är 6,5 månad och vi har den kvar, men jobbar nu på att få bort den. För en månad sen åt han 8-10 ggr per natt då vi samsov, så fort han vaknade (nådde en topp på en sömnkurva) snuttade han. Jag blev sjuk av att amma slut på mig (bland annat svåra sömnbesvär, ständig huvudvärk, viktnedgång etc) och fick medicinsk hjälp. Vi slutade samsova och flyttade honom och pappan till ett eget rum (varsin säng). Just nu har vi vant honom att amma en gång per natt (jag kommer in till honom) och skillnaden är stor. Tycker nu att vi båda sover mycket bättre så han bor kvar i sin säng i det nya rummet, pappan har flyttat tillbaka till mig. Klockan 5 när han vaknar myser vi tillsammans i vår säng tills den lille vill gå upp. Hade nog kunnat flytta tillbaka honom till mig, men han är så rörlig att han väcker oss alla tre och dels kryper ur sängen både som vaken och i sömnen.

  • kutiom

    Hon slutade inte självmant alls så jag började sova med bh/tröja vilket gjorde att hon inte automatiskt kunde ta för sig Kommer inte ihåg vilken förklaring jag hade inför henne men hon köpte det i alla fall. Sa aldrig att "vi slutar nu" utan bara att jag behövde sova påklädd.

  • brokig
    Mysanochmimer skrev 2011-11-18 12:26:47 följande:
    du valde att neka din 3 månaders bebis mat?
    av vilken anledning måste jag fråga?
    Jag uppfattade det som att hennes 3-månaders bebis vid denna ålder slutade vakna på natten för att äta. Vissa bebisar sover ju hela natten från dag 1. Talar dock inte av egen erfarenhet då min  lille gärna äter hela nätterna om han får välja.
  • spuff

    Min stora var jag tvungen att sluta amma helt för att få bort nattamningen, det var nätterna som tärde på mig. Vi samsov och hon vaknade väldigt många gånger per natt, från födseln tills hon var ca 18 månader. Då sov jag hos min kompis i huset bredvid (var hemma i övrigt) och pappan tog tre nätters bärande och tröstande. Hoppas att min minsta väljer att sluta själv inom ett år, men än så länge är det bara mysigt.

    Svaret på din fråga har jag alltså inte, tror min dotter hade fortsatt amma länge om hon fick välja.

  • Mysanochmimer
    brokig skrev 2011-11-18 19:58:02 följande:
    Jag uppfattade det som att hennes 3-månaders bebis vid denna ålder slutade vakna på natten för att äta. Vissa bebisar sover ju hela natten från dag 1. Talar dock inte av egen erfarenhet då min  lille gärna äter hela nätterna om han får välja.
    I sitt första inlägg skriver hon att hon valde att avvänja sin dotter vid 3 månader.
    Hade ho inte skrivit så hade jag såklart inte frågat.
Svar på tråden När slutar barn att nattamma självmant?