• Nuttis79

Sjunker min Föräldrapenning om jag är sjuskriven under graviditeten?

Är sjukskriven pga min IBS har varit det i 3 v och ska vara fortsatt sjukskriven i 4 v till ungefär hoppas att magen lugnar ner sig snart. Men jag undrar är det så att min SGI alltså Föräldrapenningen sjunker pga att jag är sjukskriven??

• Svar på tråden Sjunker min Föräldrapenning om jag är sjuskriven under graviditeten?
  • Svarta katten

Nej det ska den inte göra. SGI:n grundar sig på din vanliga lön och när du är sjuk får du ersättning efter SGI:n.

När du sen får föräldrapenning så grundar den sig också på SGI:n.  

• emmaahlm

Jag var sjukskriven dem sista 4 månaderna av min graviditet men det påverkade inte mun föräldrapenning...
    Under den tiden är man så kallad "säkrad", så ingenting sjunker!

• Nuttis79
    emmaahlm skrev 2011-11-10 23:18:13 följande:
    Jag var sjukskriven dem sista 4 månaderna av min graviditet men det påverkade inte mun föräldrapenning...
    Under den tiden är man så kallad "säkrad", så ingenting sjunker!
  • Nuttis79
    Svarta katten skrev 2011-11-10 22:29:02 följande:
    Nej det ska den inte göra. SGI:n grundar sig på din vanliga lön och när du är sjuk får du ersättning efter SGI:n.

När du sen får föräldrapenning så grundar den sig också på SGI:n.  
    Skönt!
  • Elina05

Hur länge får man vara sjukskriven?? Går man över på GP de två sista månaderna eller kan (får) man vara sjukskriven till BF?

• älskarlivet81
    Elina05 skrev 2011-11-17 18:09:54 följande:
    Hur länge får man vara sjukskriven?? Går man över på GP de två sista månaderna eller kan (får) man vara sjukskriven till BF?
    Man kan vara sjukskriven till bf. Det var jag, fast på 50%. Blev sjukskriven på 50% redan vecka 20 och alltså fram till BF.
  • Riotflickan

Jag var sjukskriven i 7 månader sist pga IBS. Påverkade inte min sjukpenning.

Tyvärr vill jag påstå att själva IBSen inte blev bättre med tiden. Lika illa denna gångvockså. Stackars oss!

• AnAngel

Jag fick sänkt sgi när jag var sjukskriven, då de hänvisade till att de kollade min inkomst de sista 6 månaderna före bf, trots att jag hade jobbat flera år med fast anställning etc... och den där regeln som skyddar en 6 mån. innan fick jag veta var bara om man på pappret helt ändrade antällningsform ex. från 100% till 50% och hade inget med sjukfrånvaro eller liknande att göra... så de beror helt vem som kollar dina pappren på försäkringskassan samt vad ditt lönekontor skriver in! Var deltidsjukskriven från v 20 och heltid from v 35... så de blev en hel del ändringar på min sgi... men men hade inte kunnat jobba ändå så inte mkt att göra åt...

• Nuttis79
    Riotflickan skrev 2011-12-06 19:46:05 följande:
    Jag var sjukskriven i 7 månader sist pga IBS. Påverkade inte min sjukpenning.

Tyvärr vill jag påstå att själva IBSen inte blev bättre med tiden. Lika illa denna gångvockså. Stackars oss!
    Ja ush jag är i v 13 och min IBS är inte bra jag kanske bara går 1-2 ggr om dagen på toa men det är alltid en dålig mage man har...mycket toapapper går det...:P
  • Nuttis79
    AnAngel skrev 2011-12-06 19:54:26 följande:
    Jag fick sänkt sgi när jag var sjukskriven, då de hänvisade till att de kollade min inkomst de sista 6 månaderna före bf, trots att jag hade jobbat flera år med fast anställning etc... och den där regeln som skyddar en 6 mån. innan fick jag veta var bara om man på pappret helt ändrade antällningsform ex. från 100% till 50% och hade inget med sjukfrånvaro eller liknande att göra... så de beror helt vem som kollar dina pappren på försäkringskassan samt vad ditt lönekontor skriver in! Var deltidsjukskriven från v 20 och heltid from v 35... så de blev en hel del ändringar på min sgi... men men hade inte kunnat jobba ändå så inte mkt att göra åt...
    Konstigt för till mig svarade de att min fasta anställning skyddar min sgi...
  • AnAngel

nuttis79: Ja jag har ingen aning, de va de jag fick som svar.... Och det var så de räknade.
    Men har förstått att det beror helt på vem man får på både fk och den som skriver till lönekontoret...

• Nuttis79
    AnAngel skrev 2011-12-06 20:11:59 följande:
    nuttis79: Ja jag har ingen aning, de va de jag fick som svar.... Och det var så de räknade.
    Men har förstått att det beror helt på vem man får på både fk och den som skriver till lönekontoret...
    Eller kan det vara så att om man tex jobbar mycket extra (mer än sin vanliga arbetstid) och på så sätt höjer sin lön att man då självklart tappar den extrainkomsten så att det känns som att man tappar lön? Om jag tex skulle få ut 14 000:-/mån men får 15 500:-/mån för att jag hoppar in mycket extra då kanske det känns som att de har räknat lågt när de räknar på min ordinare lön som e 14 000?

Eller är det så illa att de kan räkna på ens sjuklön? Skumt att de säger så isåfall...jag har iaf sparat mejlet från f-kassan om det skulle vara något och ska börja jobba igen hoppas att jag kan göra det nu så länge som möjligt..men det vet man ju aldrig om man får ryggont eller liknande...
  • AnAngel

de räknade den faktiska lönen jag fått ut de 6 månaderna innan (lyckades i allafall förhandla att de inte kollade den sista månaden innan bf utan de startade med månad 7 innan)....
    Hade de bara kollat min grundlön så hade den i sig varit betydligt högre jmf med va de räknade på... de kvittar nu ändå så, har turen att ha en man som tjänar bra så vi klarade oss gått och väl ändå...var i kontakt med 2 olika på fk som båda hänvisade att det är så de börjat räkna nu "om rätt ska vara rätt"...men de sa också båda att många räknar fortfarande på det gamla sättet... och vissa även på föregående årets inkomst... som för mig då hade skiljt tusenlappar i månaden!

• Nuttis79
    AnAngel skrev 2011-12-07 09:17:44 följande:
    de räknade den faktiska lönen jag fått ut de 6 månaderna innan (lyckades i allafall förhandla att de inte kollade den sista månaden innan bf utan de startade med månad 7 innan)....
    Hade de bara kollat min grundlön så hade den i sig varit betydligt högre jmf med va de räknade på... de kvittar nu ändå så, har turen att ha en man som tjänar bra så vi klarade oss gått och väl ändå...var i kontakt med 2 olika på fk som båda hänvisade att det är så de börjat räkna nu "om rätt ska vara rätt"...men de sa också båda att många räknar fortfarande på det gamla sättet... och vissa även på föregående årets inkomst... som för mig då hade skiljt tusenlappar i månaden!
    Vad dåligt..men tur att du har en man som tjänar bra det har inte jag :(.
  • MsStackhouse

Har åxå ibs, men har  aldrig vart tal om att bli sjukskriven! Vad har ni för symtom på er ibs? vet att det kan vara lite olika.

• Nuttis79
    MsStackhouse skrev 2011-12-13 17:56:03 följande:
    Har åxå ibs, men har  aldrig vart tal om att bli sjukskriven! Vad har ni för symtom på er ibs? vet att det kan vara lite olika.
    Jag blir som magsjuk springer på toa med diarre upp till 10 gånger per dag.

Det är skillnad om man är förstoppad ju för då går man ju knappt på toa...det är ju inte samma handikapp. Eller om man bara är lite gasig i magen det är ju lite obehagligt och kan ge magknip men diarren är ju det värsta tycker jag. Jag har alla möjliga symtom men av alla problem man har med magen så är diarren värst enligt mig.

Nu när jag var sjukskriven så kom det bara vatten från baken i nästan en vecka och det brände som eld...jag vågade knappt gå till affären för jag var rädd att jag skulle skita på mig. :P Det gjorde jag inte men en gång fick jag kuta hem jävligt fort.

Så sådan är min IBS....har haft det såhär i 10 år nu...men loperamiden hjälper en att klara vardagen hyfsat iaf. Men första 13 veckorna fick jag ju inte ta dem....
  • MsStackhouse

Usch, fy vad jobbigt!! sådan är jag i perioder med magen   en perioden springer jag på toa 10 ggr om dagen ,nästa period förstoppad... Inte kul... Nu är jag gravid ivecka 14 och har vart otroligt stressad ett tag pga blödningar och tungt på jobbet, så nu känner jag att magen börjar braka ihop igen.. suck..

Hoppas din mage lugnar sej så du kan njuta av graviditeten {#emotions_dlg.flower} 

• Nuttis79

Det kanske beror på vad man har för jobb oxå...om man sitter på ett kontor kanske man kan springa iväg till "kopiatorn" som ligger nära toan eller något ;). Men jag jobbar som kassörska på ett ställe där man inte kan gå ifrån det är konstant kö...(i princip.)

Ush ja det är skitjobbigt rent utsagt :P. Förstoppad blir jag bara om jag överdoserat loperamiden lite....eller förstoppad kanske e fel ord...hård i magen en dag för att nästa dag ha min vanliga diarremage igen :P.

Jag är oxå i v 14....å jag har precis börjat jobba igen å det funkar pga att läkaren gav mig tillåtelse att ta 2 loperamid om dagen efter v 13. Men idag var jag ledig å då vill jag undvika dem...å fick såklart dålig mage idag direkt...:p.

Ush jag skulle oxå bli otroligt oroad över blödningar men det står ju iof att det kan hända att man blöder lite...ska du kolla upp det på BVC kanske? Hoppas att det går bra...jag är själv rädd över missfall hela tiden...kanske e för att det är första barnet och så tog det 2 år att bli gravid oxå....

Svar på tråden Sjunker min Föräldrapenning om jag är sjuskriven under graviditeten?