• Emmaslemma02

Kan pappan till barnen förbjuda detta?

Hej!

Jag har separerat med mina två barns pappa och bor ensam och barnen folkbokförda hos mig.
    Vi har delad vårdnad..alltså har vi barnen lika mycket.
    Jag har träffat en kille nu och inlett en relation med men barnens pappa förbjuder min kille att träffa barnen.
    Så min fråga är om han verkligen kan göra det? finns det någon lag som säger det...för enligt honom finns det..och han hotar med att ta hela vårdnaden om jag går emot det vilket jag absolut inte vill.

• Svar på tråden Kan pappan till barnen förbjuda detta?
  • The Bumblebee

Han kan inte förbjuda något dylikt. Det han däremot kan göra är att stämma dig för enskild vårdnad och sedan försöka använda din nya relation som skäl till att barnen bör bo stadigvarande hos honom. Tror inte att någon domare kommer att gå på hans linje om han inte har mer att komma med dock. En vårdnadstvist är ju en långdragen och jobbig sak.

Vill du ha "svart på vitt" vad som gäller - för att ha svar på tal till ditt ex - så kan du vända dig till familjerätten. De ska kunna ge råd och hjälpa vid såna här situationer.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Fiyali

Allt som händer hos dig är upp till dig.
    Haha, min dotters pappa hade olika flickor över från helg till helg(har träffat "the one" nu), och jag kunde inte säga ett smack även om jag tyckte det var direkt olämpligt.

• Fiyali
    Fiyali skrev 2011-11-10 23:34:24 följande:
    Haha, min dotters pappa hade olika flickor över från helg till helg(har träffat "the one" nu), och jag kunde inte säga ett smack även om jag tyckte det var direkt olämpligt.
    Jag hade ensam vårdnad kan jag säga, men inte ens det spelar någon roll, för han har ju rätt till umgänge! Dvs du har all rätt att göra saker, precis vad du vill som inte direkt skadar dina barn :)
  • Emmaslemma02
    The Bumblebee skrev 2011-11-10 23:28:42 följande:
    Han kan inte förbjuda något dylikt. Det han däremot kan göra är att stämma dig för enskild vårdnad och sedan försöka använda din nya relation som skäl till att barnen bör bo stadigvarande hos honom. Tror inte att någon domare kommer att gå på hans linje om han inte har mer att komma med dock. En vårdnadstvist är ju en långdragen och jobbig sak.

Vill du ha "svart på vitt" vad som gäller - för att ha svar på tal till ditt ex - så kan du vända dig till familjerätten. De ska kunna ge råd och hjälpa vid såna här situationer.
    Precis vad jag har sagt till honom... och han har ingenting att komma med.
    Jag vet även att det ska krävas mycket för att få vårdnaden om ett barn.
    Jag tänkte bara skriva denna fråga här för att se vad jag fick för svar för att sedan få svart på vitt vad som gäller genom att höra av mig till familjerätten eller liknande.

Tack för svar :)
  • Emmaslemma02
    Fiyali skrev 2011-11-10 23:34:24 följande:
    Precis.
    De om något borde ju vara olämpligt för barnen..men detta handlar bara om en enda och barnen har inte ens träffat honom än. För jag ville först vara helt säker på detta.
    Men som du säger..det som händer hos mig är min ensak så länge de inte handlar om olagliga grejor och att träffa en kille är vad jag vet inte olagligt :p
  • Red drum

Delad vårdnad har inget med boendet att göra, bara så du vet... Men hur som helst kan inte pappan göra något åt det som du nämner. Se till att få barnens boende på papper.

• Emmaslemma02
    Red drum skrev 2011-11-11 08:03:35 följande:
    Delad vårdnad har inget med boendet att göra, bara så du vet... Men hur som helst kan inte pappan göra något åt det som du nämner. Se till att få barnens boende på papper.
    Tack för svaret. Det ska ordnas.
Svar på tråden Kan pappan till barnen förbjuda detta?