• Äppelpaj80

Ditt barn kallar dig för "bajskorvmamma" Din reaktion?

Är bara lite nyfiken på hur folk hanterar en sån situation? Jag vet dem som reagerar med att ignorera och låta barnet "agera" av sig och andra som jag som blir arga och sätter ner foten direkt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-11 10:30
    Hmm jag ser att jag varit otydlig. Bajskorvmamma var ett exempel på ett fult ord som barnet säger för att vara dum, inte för att vara rolig som flera verkar fattat det som?
    Tänk er att barnet säger något ord till er som ni tycker är fult och dumt att säga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-11 10:34
    Sen tänker jag mig en situation där barnet är arg på föräldern av någon anledning och beter sig illa. Kanske är arg och får ett utbrott för att man inte köper godis i affären eller dylikt och då kontrar med ett fult ord. Inte en situation där man är glad och ungen säger bajskorvmamma för att vara rolig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ditt barn kallar dig för "bajskorvmamma" Din reaktion?
  • S78

beror på situationen.

blir jag arg så blir jag, då kommer ungen att märka det och antagligen inte säga det igen även om jag inte använder några särskilt uttänkta staff.

är det en tvååring som just lärt sig säga bajs och tjatar det 1000 ggr per dag blir jag nog inte arg utan ignorerar det och utgår från att det går över.

kan också hända att jag helt enkelt tycker det är kul och inte kan låta bli att skratta

• gryning2

Jag säger lugnt att det låter otrevligt att kalla någon såna ord, men jag skulle inte direkt bli arg. Bajskorvsmamma är ju inget speciellt farligt ord.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • kutiom

Ok, nej, jag blir inte arg. Oftast vet hon inte vad de fula orden betyder alls så hon menar ju inget illa, vill mer ha lite uppmärksamhet. Nu händer inte detta ofta då vi haft dessa diskussioner en del och jag bett henne säga trevligare ord vilket resulterat i att hon kan kalla folk för t.ex. spik eller blomma vilket jag tycker är så mycket trevligare

Nu är det bara uppmärksamhet hon velat ha och då rolig sådan, hade hon varit arg och kallat mig fula ord tja, då vet jag inte riktigt hur jag hade agerat då jag inte blivit testad på den punkten än

• Glad i hågen

Beror på situationen och tonen. Är det i ilska det sägs eller skriks, som ett skällsord, talar jag om att sådär vill jag inte att du låter mot mig. Är det på bus eller med glimten i ögat under en "kiss-och-bajs-ålder", hade jag nog kunnat flina tillbaka "hördu pruttunge kom ska jag fisa på dig" eller nåt annat som avdramatiserar det hela.

• Glad i hågen

Jaha nu ser jag ju att du förklarat situationen längre ner. Ja, då är svaret att jag markerar att så vill jag inte att du låter.

• Lajkie

Min dotter på 3 pr kallar mig för Bajsman eller bajskorv så fort jag säger till henne. Om jag ber henne vara tyst, lägga kläderna i tvättkorgen osv så kommer det alltid ett Bajsman!!! Tillbaka.

Det är svårt att hålla sig för skratt, men jag försöker säga att man får Inte säga så.
    Bajsman el bajskorv låter ju harmlöst men det är ju faktiskt menat som en svordom från flickans sida.

• Bebben84
    lövet2 skrev 2011-11-11 12:46:14 följande:
    Det beror väl på åldern. Är det en 3-4-åring så svarar jag med "gullunge" eller "sötflicka/-pojke".
  • Bebben84
    Furstinna skrev 2011-11-11 12:48:06 följande:

Jag skrattar och tycker inte det är något att bli sur över.. Kallar eventuellt henne bajsunge tillbaka :O

• Lycklig2012
    Furstinna skrev 2011-11-11 12:48:06 följande:

Jag skrattar och tycker inte det är något att bli sur över.. Kallar eventuellt henne bajsunge tillbaka :O

Ja, jag också, inget kan få sura små barn at bli glada som humor... och humor har dom från väldigt liten ålder.. I alla fall mina :))
  • Lycklig2012

Ska kanske tillägga att det är här som det svåra kommer in, att så att säga säga ja istället för nej.. Att vara glad när någon är tjurig och locka fram ett leende ur en surputt.. inte lätt alla gånger efter en hel arbetsdag.. men det absolut bästa sättet tycker jag.

• DragonWoman

Ignorerar oftast eftersom det visat sig hjälpa bäst. Men har även svarat tillbaka med att Mmm... Mamma älskar dig med min, lille skitunge o så får han en puss o kram

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Danitra

Beror på situationen.

Om det handlar om att mitt barn är arg på mig så försöker jag förstå varför och ber sen om ursäkt eller förklarar varför jag var tvungen att agera på det ena eller andra sättet. 

Svar på tråden Ditt barn kallar dig för "bajskorvmamma" Din reaktion?