• Anonym

Delar ni notan om ni äter tillsammans med er vän?

Blir nyfiken på hur andra gör.

Jag själv tycker att det känns lite dumt att sitta med miniräknare när man varit ute och ätit med en nära vän och får fram notan på bordet. Så länge det inte rör sig om enorma summor, eller att den andra beställt för en betydligt större summa än jag själv har gjort, så känns det mest rätt för mig att man turas om att bjuda. Det går ju jämnt ut i slutändan ändå.

Jag har märkt att vissa gillar att ha det så. Så länge den andra parten är den som bjuder. Den senaste tiden har det varit jag som bjudit min vän och hennes barn när vi ätit någonstans. Hon försöker inte säga ifrån att hon vill betala sin del själv utan tackar och tar emot. Ibland så väntar jag medvetet för att se om hon kommer att erbjuda sig, men det är sällan som hon gör det. På sin höjd betalar hon för sin egen del när jag väntar ut henne. Visst har hon bjudit ibland, men på ett ungefär bjuder jag 9 av 10 gånger. Jag har inte reflekterat över det tidigare, det har bara gått av farten.

Om man inte vill bjuda varannan gång så är det såklart ok, men då bör man väl inte heller acceptera att bli bjuden gång på gång och bara ta men inte själv bjuda till ibland. Tjejen är inte fattig, hon går ständigt runt i dyra kläder och har en man som överöser henne med prylar. Så det är knappast av ekonomiska skäl. Nu kommer jag inte bjuda henne mer framöver, men frågan gjorde att jag började undra hur ni andra gör.

• Svar på tråden Delar ni notan om ni äter tillsammans med er vän?
  • Tant Green

Vi brukar dela lika, på ett ungefär.

• fluu

Vi betalar vår egen mat om det inte är bestämt i förväg att någon bjuder. Eller så köper en mat på ställen där man får myyycket mat och så delar vi,bjuder varannan gång typ.
    Visserligen är det inte många av mina kompisar som har jobb(17-18 år) så det kanske blir annorlunda sen när de/vi har mer pengar att röra sig med.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Anonym

Jag har aldrig delat på notan när jag har käkat ute med någon vän. Antingen betalar jag eller vännen. Jag tycker det är vidrigt att räkna och dela. Det gör fattiga människor och fattiga människor tål jag inte darför undviker jag dom.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-12 02:54:30 följande:
    Jag har aldrig delat på notan när jag har käkat ute med någon vän. Antingen betalar jag eller vännen. Jag tycker det är vidrigt att räkna och dela. Det gör fattiga människor och fattiga människor tål jag inte darför undviker jag dom.
    Lite så tänker jag också. Alltså jag har inga problem med fattiga, utan tänker mer så här om personer som är snåla. Som beter sig som att de är fattiga trots att de inte är det.
  • Anonym

Jag bjuder mycket när jag vet att den andre har det sämre ställt.
    För att jag gillar det.

Men mina övriga vänner som jobbar och är friska så turas vi om,ingen av oss är petiga.Vi bråkar nästan vem som ska betala för alla älskar att bjuda haha.
    Om någon är snål,inte fattig,utan snål,så blir jag sur och bjuder absolut inte.
    Snåla människor som bara tar stör jag mig på.

Ok att vara snål mot sig själv men att bli bjuden flera gånger,och veta att man aldrig kommer bjuda igen något alls,pga snålhet,är ju inte sjyst.

• vivianne

Jag brukar dela notan med alla mina kompisar om vi äter ute. Och vi är allt annat än fattiga. Men gillar inte tanken att "vara skyldig" någon. Och äter ute väldigt oregelbundet så det går ofta så lång tid mellan gångerna att man hade glömt vem som betalade sist. (träffas mest hemma hos varandra)

Klart att man bjuder om någon inte har råd men det är ju en helt annan sak. Då förväntar man ju inget tillbaka.

• As mamma

Vi delar på det, alt en betalar och den andra fixar det i efterhand, men det är för att vi så sällan äter ute så då skulle det inte funka med varannan gång :) Annars är det ju enklare.

• 010306

Var och en brukar betala för sitt, brukar inte va nå problem.
    Men annars typ inträden på ställen eller alko brukar jag ofta köra varannan gång på. Blir ju rättvist i slutändan

• Runguska

Äter inte med vänner, men då jag gjorde det senast frågade de om vi ville ha varsin nota eller gemensam. Vi valde då för enkelhetens skull att ta varsin (för vår enkelhet då) men det var för att vi ätit ganska så olika rent ekonomiskt och ingen av oss hade sådär superbra ställt då. 

I och för sig, när vi äter med mina föräldrar, det händer ibland då brukar vi betala ungefär varannan gång. När vi hade det sämre ställt betalade de oftare så vi försöker att bjuda igen och betala lite oftare nu. Vi försöker leva efter devisen "det jämnar ut sig" och det gör det nog! 

• Anonym

Vi säger bara att vi ska betala var för sig då får vi varsin nota och behöver inte sitta med någon miniräknare.

• tahira

Vi brukar splitta rakt av. Helt enkelt dela notan på antal personer. Eller så brukar någon bjuda. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Anonym
    vivianne - Vad gör det om man glömt vem som betalt sist? Om man har en stabil ekonomi så är det väl inte hela världen om man hamnar någon hundralapp back för att man glömt. Själva pengarna är mindre viktiga för mig. Det är tanken som räknas.
  • Bling1975

Jag äter sällan med bara en vän om det inte är en lunch på stan och då bjuder oftast någon av oss. Men på kvällarna är vi ofta 3-4 par som är ute och äter och notan brukar sluta på 5-6.000 kr. Då splittar vi den rakt av oavsett vem som har ätit vad. Skulle aldrig vilja sitta och räkna på en nota.

Stitch längtar efter Lilo
  • vivianne
    Anonym skrev 2011-11-12 11:32:11 följande:
    vivianne - Vad gör det om man glömt vem som betalt sist? Om man har en stabil ekonomi så är det väl inte hela världen om man hamnar någon hundralapp back för att man glömt. Själva pengarna är mindre viktiga för mig. Det är tanken som räknas.
    Som jag skrev, jag är inte bekväm i tanken att vara skyldig någon. Och mat och dryck på en trevlig restaurang stannar ju inte på någon liten hundralapp precis...

Vill jag bjuda någon för att göra något snällt för någon - som en "present" (tanken som räknas som du själv skriver) så gör jag det. Men det är en helt annan sak.
  • Anonym
    vivianne skrev 2011-11-12 11:46:02 följande:
    Som jag skrev, jag är inte bekväm i tanken att vara skyldig någon. Och mat och dryck på en trevlig restaurang stannar ju inte på någon liten hundralapp precis...

Vill jag bjuda någon för att göra något snällt för någon - som en "present" (tanken som räknas som du själv skriver) så gör jag det. Men det är en helt annan sak.
    Blir det för stora summor så är det klart att man kanske vill dela. Även om man har god ekonomi så kan man kanske inte lägga ut 1000kr på en resturangnota. Jag och mina vänner brukar gå till ställen där notan kanske landar på 400kr för 2st.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Delar ni notan om ni äter tillsammans med er vän?