Delar ni notan om ni äter tillsammans med er vän?
Blir nyfiken på hur andra gör.
Jag själv tycker att det känns lite dumt att sitta med miniräknare när man varit ute och ätit med en nära vän och får fram notan på bordet. Så länge det inte rör sig om enorma summor, eller att den andra beställt för en betydligt större summa än jag själv har gjort, så känns det mest rätt för mig att man turas om att bjuda. Det går ju jämnt ut i slutändan ändå.
Jag har märkt att vissa gillar att ha det så. Så länge den andra parten är den som bjuder. Den senaste tiden har det varit jag som bjudit min vän och hennes barn när vi ätit någonstans. Hon försöker inte säga ifrån att hon vill betala sin del själv utan tackar och tar emot. Ibland så väntar jag medvetet för att se om hon kommer att erbjuda sig, men det är sällan som hon gör det. På sin höjd betalar hon för sin egen del när jag väntar ut henne. Visst har hon bjudit ibland, men på ett ungefär bjuder jag 9 av 10 gånger. Jag har inte reflekterat över det tidigare, det har bara gått av farten.
Om man inte vill bjuda varannan gång så är det såklart ok, men då bör man väl inte heller acceptera att bli bjuden gång på gång och bara ta men inte själv bjuda till ibland. Tjejen är inte fattig, hon går ständigt runt i dyra kläder och har en man som överöser henne med prylar. Så det är knappast av ekonomiska skäl. Nu kommer jag inte bjuda henne mer framöver, men frågan gjorde att jag började undra hur ni andra gör.