• bögfamiljen

utvisa 16 åring som varit här i 7 år

Har inga släktingar eller pratar språket i Azerbedjan där han kommer ifrån. Hans mamma försvann då de kom hit till sverige när han var 9 år gammal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-11 22:50
    skulle vara rätt intressant att få kommentarer från de som tycker han skall utvisas. Vad är grunden till ni tycker att han skall utvisas?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden utvisa 16 åring som varit här i 7 år
  • bögfamiljen
    Mimmlas skrev 2011-11-12 02:15:51 följande:
    Det jag inte förstår är hur han inte kan prata språket om hans bott där i elva år?!
    han bodde där i 9 år och har inte pratat språket på 7 år det är inte så svårt att förstå att han antagligen glömt det mesta. han har ju inte haft hemspråksundervisning här i sverige eftersom han inte bott med sin azerbedjanska familj sen när han kom hit.
  • Mimmlas
    bögfamiljen skrev 2011-11-12 02:18:43 följande:
    han bodde där i 9 år och har inte pratat språket på 7 år det är inte så svårt att förstå att han antagligen glömt det mesta. han har ju inte haft hemspråksundervisning här i sverige eftersom han inte bott med sin azerbedjanska familj sen när han kom hit.
    Fast när man väl lärt sig ett modersmål så är det helt otroligt om man glömmer bort det helt.
    För sjutton hon flickan i Ukrina som växt upp med hundar kunde ju prata fast hon inte talat sen hon var tre och hon var väl  8 när de hittade henne kunde snacka, och hon hade inte pratat med en människa sen hon var tre.
    Och hur kan han inte blivit satt i hemspråksundervisning, väldigt konstigt tycker jag.
    Speciellt med det överhängade hotet om utvisning. 
  • bögfamiljen

ok det är mycket möjligt att han talar språket han själv säger att han kan det..
    för dig kanske det har betydelse  men i mina ögon har det inte någon betydelse egentligen han är 16 år dvs ett barn i svenska lagars ögon, är helt ensam  och har ingen att åka till om han blir tillbaka skickad.

• Veronica 223

Vart har han bott under dessa år i sverige?

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Mimmlas
    bögfamiljen skrev 2011-11-12 02:35:10 följande:
    ok det är mycket möjligt att han talar språket han själv säger att han kan det..
    för dig kanske det har betydelse  men i mina ögon har det inte någon betydelse egentligen han är 16 år dvs ett barn i svenska lagars ögon, är helt ensam  och har ingen att åka till om han blir tillbaka skickad.
    Okej, han säger att han kan men nyheterna framställer det som att han inte kan?
    De får inte utvisa barn utan att någon tar emot dem, i hans fall kunde det bli tal om barnhem.
    Lagen är ju som den är av en anledning.
    Jag vet dock inte om det finns något prejudikat angående liknande ärenden.
    Jag tycker även att det är konstigt att de inte tagit beslut i detta tidigare, utan väntat så pass länge. Han mor har ju uppenbarligen lämnat honom här för att skydda honom och dragit för att han inte ska bli utvisad förmodligen.
    Jag har dock ingen direkt åsikt angående hur de bör gå tillväga. Men det finns mycket frågetecken runtomkring. 
  • bögfamiljen

de 3 sista åren har han bott med en svensk fosterfamilj antar han bodde med en familj eller linade innan dess också.. hans mamma försvann spårlöst då de hade kommit in i sverige från flyktingförläggningen och är inte funnen.

• bögfamiljen
    Mimmlas skrev 2011-11-12 02:41:23 följande:
    Okej, han säger att han kan men nyheterna framställer det som att han inte kan?
    De får inte utvisa barn utan att någon tar emot dem, i hans fall kunde det bli tal om barnhem.
    Lagen är ju som den är av en anledning.
    Jag vet dock inte om det finns något prejudikat angående liknande ärenden.
    Jag tycker även att det är konstigt att de inte tagit beslut i detta tidigare, utan väntat så pass länge. Han mor har ju uppenbarligen lämnat honom här för att skydda honom och dragit för att han inte ska bli utvisad förmodligen.
    Jag har dock ingen direkt åsikt angående hur de bör gå tillväga. Men det finns mycket frågetecken runtomkring. 
    nej skrev fel han säger själv han INTE kan det
  • Mimmlas
    bögfamiljen skrev 2011-11-12 02:43:10 följande:
    nej skrev fel han säger själv han INTE kan det
    Det kan vara ett utmärkt sätt att skydda sig själv dock.
    Om han påstår att han inte kan så är det ju större chans att han får empati för att han inte kan göra sig förstådd än om han säger att han kan göra sig förstådd.
    Han är ju trots allt 16 år, han vet vad konsekvensen kan bli om han erkänner att han talar språket obehindrat.
    Som sagt det skulle vara intressant att veta vad de har att säga om att han nu ev inte fått hemspråksundervisning i skolan, för det erbjuds till alla barn med utländsk härkomst.  
  • bögfamiljen

visst det finns säkert mycket frågetecken tex mamman måste ju finnas någonstans gömd här i sverige antagligen och får han upphållstillstånd så kommer väl antagligen hon få enklare att få det hon också med tanke på att hennes son är här så hon kanske dyker upp helt plöstligt om han får uppehållstillstånd..
    oavsett vilket så tycker jag inte man riskerar att skicka ett barn iväg till möjligen ett liv på gatan i Baku eller ens till ett barnhem där. det är ju just min synpunkt och därför jag  vill ha kommentarer från de som tycker han skall utvisas.

• Mimmlas
    bögfamiljen skrev 2011-11-12 02:52:03 följande:
    visst det finns säkert mycket frågetecken tex mamman måste ju finnas någonstans gömd här i sverige antagligen och får han upphållstillstånd så kommer väl antagligen hon få enklare att få det hon också med tanke på att hennes son är här så hon kanske dyker upp helt plöstligt om han får uppehållstillstånd..
    oavsett vilket så tycker jag inte man riskerar att skicka ett barn iväg till möjligen ett liv på gatan i Baku eller ens till ett barnhem där. det är ju just min synpunkt och därför jag  vill ha kommentarer från de som tycker han skall utvisas.
    Jo förmodligen.
    Fast de får inte skicka honom "till gatan" så länge han är under 18 år.
    Så det bästa för honom om han måste bli utvisad är att bli det innan 18 års ålder, för då kan han hamna på gatan på riktigt. 
  • Veronica 223
    bögfamiljen skrev 2011-11-12 02:41:51 följande:
    de 3 sista åren har han bott med en svensk fosterfamilj antar han bodde med en familj eller linade innan dess också.. hans mamma försvann spårlöst då de hade kommit in i sverige från flyktingförläggningen och är inte funnen.
    Tja men om de vill adoptera honom så kan ju problemet vara löst. Att han inte kan språket tror jag inte ett dyft på.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • j von c records

Låt lillen få stanna varför skicka ut ett barn som bott här flera år.
    finns väll andra man kan utvisa som kanske inte förtjänar att vara här eller inte har anledning att vara här ?

bara pinsamt när man läser om små barn och 90 åriga tanter som ska utvisas.
    vi betalar så mycket skatt till skit saker så jag betalar gärna för att barnen ska få stanna om det är penga frågor

• bögfamiljen
    j von c records skrev 2011-11-13 14:13:05 följande:
    Låt lillen få stanna varför skicka ut ett barn som bott här flera år.
    finns väll andra man kan utvisa som kanske inte förtjänar att vara här eller inte har anledning att vara här ?

bara pinsamt när man läser om små barn och 90 åriga tanter som ska utvisas.
    vi betalar så mycket skatt till skit saker så jag betalar gärna för att barnen ska få stanna om det är penga frågor
    handlar det om pengar så vore det väl otroligt DUMT att skicka ut honom nu. Vi har betalt så gott som hela hans utbildning och han har bott i familjehem i 7 år och kostat massor av pengar,  snart är han redo för att få sig ett jobb att betala tillbaka..

SÅ SKULLE det handla om pengar så vore det ju lite småidiotiskt att skicka ut nu.
Svar på tråden utvisa 16 åring som varit här i 7 år