• leia83

Hur mycket behöver vi ta med oss till Dubai

Har förstått att det är en shoppares paradis. Vi ska vara där i en vecka och bo på ett super fint hotell med eget kök. Vi har frukost buffe på morgonen men sedan inget mer. Frågan är nu hur mycket pengar vi behöver ta med oss? Vi hade väl tänkt handla lite (eller mycket) och göra lite utflykter. Sedan är det mest mat.
    Vi är två vuxna.
    Innan var det väldigt dyrt i Dubai men sedan dollarn har gått ner är det rimligare priser där för en svensk. Klarar vi oss på 15000? vi vill inte behöva vända på kronorna heller.
    Tips? Hur mycket hade ni tagit med?

• Svar på tråden Hur mycket behöver vi ta med oss till Dubai
  • Madame Hoffa

Vi kom hem ifrån Dubai förra veckan, vi hade med oss ca 12000. Då var vi 2 vuxna och 2 barn. Klarade oss med nöd och näppe, då hittade vi ändå på en del. Shoppingen är inte billig, räkna med svenska priser lite drygt. Även för maten. Alkohol finns det noll och ingenting, det som finns är på hotellet och är då SVINDYRT! 69 svenska kronor för en 33 cl öl. Var även försiktiga med hotellbaren, de tar ut mer än dubbelt så mycket som en svensk minibar.
    Taxi är i stort sett det enda som är billigt.

Jag har lagt ut en hel del tips och bilder från vår resa på bloggen om du vill kika.
    Vi är både positivt och negativt överraskade av resan.

Hoppas ni får en helt fantastisk resa!

• leia83

Tack så mycket för tipsen. Ska genast in och kika på din blogg.
    Ang alkoholen. Är det smart att köpa med sig lite gott från flygplatsen? Är det billigare där?

• puss

men man kan väl ta ut pengar där om man behöver? det är ju inte så att man går runt med en bunt kontanter när man reser?

Ät min sidfot
  • gullican
    puss skrev 2011-11-16 09:52:22 följande:
    men man kan väl ta ut pengar där om man behöver? det är ju inte så att man går runt med en bunt kontanter när man reser?
    Ja, jag håller med. Förundras över att folk fortfarande tar ut kontanter och växlar för att ta med sig. Finns ju ingen som helst anledning om man inte ska ut i bushen i något U-land.
  • leia83

Nä det gör vi inte. Men vi överför till kort kontot. Sen vill man ju gärna ha en budget. Kontanter har vi aldrig

• Madame Hoffa

Jag skulle absolut köpa med från flygplatsen om jag vore du! Nu vet jag inte vad det kostar där, men på hotellen (som är ENDA stället att få tag på alkohol)  så är det som sagt väldigt dyrt. Gångra svenska priser med 3 ungefär.Angående att ta ut pengar där, så självklart går det, men det är ganska hög avgifft det är därför folk ofta tar med kontanter. Kostar ca 35 kr varje gång du drar kortet där.

• Marlean

aliciasmor Flera ggr har jag råkat ut för att vänners VISA eller Mastercard kort inte fungerar så kontanter är bra i vissa fall men det ska inte gå till överdrift.

• 071001

Dubai är inte billigt att vara i. Shopping har jag lagt åt sidan där då t.o.m H&M är dyrare än hemma. Visst kan man göra några fynd, Gant var prisvärt tyckte jag. Men som sagt, billigare än hemma är det få saker som är.
    Vill du ha sjyssta kopior, åk till Karama.
    Att gå på Atlantis vattenland kostar flera hundra per person tex. Alkohol finns på hotell och de restauranger som är anslutna till hotell. Dyrt att äta och dricka ute.

asahoff, vi åker dit för tredje gången nästa vecka (bor hos min kusin) ska ta och kika i din blogg vad ni gjorde för skoj där.

• 071001

Ts, jag rekommenderar er att besöka Madinat eller Al Qasr soukken kvällstid, jättemysigt.

• 071001

Förlåt ts, jag läste in att ni hade barn med er också (fråga mig inte hur jag lyckades med det). Då kanske inte vattenland och dylikt är akutellt för er del .
    Taxi är ju billigt som det redan nämnts så att ta er runt är inte svårt.
    Ni ska alltså handla och laga er egen mat?
    Då torde väl 15 000 kr kunna räcka, men det är alltid bra att ha lite extra att ta till ifall det behövs.

• 071001

Packa ner en BIB eller två i resväskan ts. Vi tar alltid med oss vin eftersom det är ransonering i Dubai och vi vill inte dricka kusinen torrt på allt.

• leia83

Tack för alla tips. Ska planera resan nu :)

• JPT

Jag tycker att 15 000 låter väldigt mycket, men så är man ju också väldigt olika. Skulle vi haft med oss 15 000 kronor skulle vi nog kommit hem med hälften. 

• abnoc

Har nyss kommit hem från Abu Dhabi och Dubai och vi var jag och mina två stora tonårsbarn (så 3 vuxna). Vi var där i 13 dagar och totalt gjorde vi av med 11000kr och då handlade dottern mycket, vi åkte väldigt mycket taxi, även mellan Dubai och Abu Dhabi och gjorde ett antal aktiviteter. Vi hade halvpension 7 av dagarna och inget de övriga dagarna. På en vecka tror jag att ni definitivt klarar er på 15000 kr men frågan är ju även vad man vill göra för aktiviteter kostar en del om man ska göra dem spontant. Planerar man och är ute i god tid är det oftast billigare.

• Soed

Hej,

Jag har bott i Dubai tidigare och nu brukar jag resa till Dubai varje år på semester.
    Att bo i Dubai som turism finns båda billiga och dyra alternativ.

Vill ni ha så roligt som möjligt strunta då för mat och alkohol, utan gör nöje med olika aktiviteter . 

Lagar man mat själva då är det billigare, sedan på stora shopping platser såsom City Center, Hayper Market osv. finner ni mycket bättre priser.

På de stora affärer finns det också färdiga 10 tal olika varm & kall mat som är billigare än restauranger.

Om man jämför priser på varor, Dubai mall är dyrt , men visa stora affärer är det  billiga priser på kläder och skor.

En exempel.

Day to Day Affär i olika del av Deira område. Ni hittar billiga små  presenter. Värd att besöka.

Eller ta en besök på Ansar Mall i Sharjah, där med 6 våningar hittar du allt , priserna börjar från 30 kr upp till 500 kr. Ni kan lätt och billigt besöka där.

Ta Metro till Al Nahda station eller en hållplats innan och sedan taxi som blir kanske rund 30 Derham. Platsen Heter Ansar Mall, Efter Sahara Center.

Måste ni ha alkohol, finns det en frizon område utanför Ajman som man kan köpa alkohol, men ni måste fråga hur ni kan hitta platsen.

Lycka till

.

Svar på tråden Hur mycket behöver vi ta med oss till Dubai