• Meal

    Delade känslor inför att försöka få syskon

    Vi har en son på 9 månader som föddes 2 månader för tidigt. Han kom till efter många års kämpande och 4 provrörsförsök. Vi har nu sökt om syskonförsök. Det är lång väntotid så kommer inte igång förrän vår/sommar. Jag ser fram till att försöka få ett litet syskon till vår son, men samtidigt känner jag lite ångest. Jag är orolig inför hur det ska gå under en ny graviditet, om jag kommer bli lika sjuk (fick allvarlig havandeskapsförgiftning) och om jag kommer föda prematurt igen. Det var tufft att få sonen prematurt, men jag kan inte ens föreställa mig hur man ska klara det med en liten hemma som man vill vara med också. Är det någon som har erfarenhet av långt sjukhusuppehåll med nr 2 och hur ni löste detta? Min son kommer inte börja på dagis så han ska vara hemma med mig. Det är ju absolut inte säkert att det kommer bli så nästa gång, och vi vet ju inte ens om vi kommer lyckas bli gravida igen. Men jag har väldigt delade känslor när jag tänker på en ny graviditet och syskon, och känner lite ångest inför att eventuellt behöva vara borta från sonen.

  • Svar på tråden Delade känslor inför att försöka få syskon
  • Me like coffee

    Nu hade jag varken oro över prematur födsel eller sjukdom under graviditet men jag känner verkligen igen ångesten över att vänta syskon. När jag väntade nummer två så längtade jag inte överhuvudtaget, jag kände mig oerhört sorgsen över att tiden med bara första barnet snart var över och jag sörjde verkligen detta. Nu har lillebror funnits hos oss i en månad och nu är känslorna helt andra. Visst kan jag fortfarande sakna att bara fokusera på ett barn men det är underbart att se stora mysa med lilla och hon verkligen avgudar sin lillebror. Som sagt så var min situation och mina orosmoln inte lika dina men jag tror alltid att man känner oro inför förändringar så stora som dessa. Kanske finns det någon annan här som kan besvara dina frågor - jag ville egentligen bara säga att jag förstår din oro och att du inte är ensam om att känna oro.

  • Meal

    Tack för svar. Jag har själv många syskon och vill ju ge min son den kärleken in i hans liv, som är mellan syskon. Men det är svårt när jag bekymrar mig för om jag kommer vara tvungen att vara länge borta från honom. Samtidigt vill vi inte vänta för länge med att försöka igen, delvis för att vi vill att de ska vara närma i ålder, och delvis för att vi inte vet hur många år det kommer ta denna gången och fertiliteten blir ju inte bättre med åren

Svar på tråden Delade känslor inför att försöka få syskon