Hopplös blivande tonåring, eller?
Hej Har en 12 åring som kom in i puberteten redan vid 10,5år. Har haft mens sedan 11års dagen och varit typisk tonåring; superarg, attityd, hjälper inte till hemma, skickat sms på natten till killar, skickat underklädsbilder på mobilen till killar, snattat, sminkar sig och lägger massor av tid på yta. Nu har hon varit på ungdomsmottaningen och bett om kondomer, suck! Hela vår vakna tid går till att ge henne uppmärksamhet, ha koll och oroa oss. Har inget liv längre utan sitter mest hemma och oroar mig över nästa sak som kan ske. Och innan ni skäller, vi pratar massor, har regler vi satt upp gemensamt som iofs alltid bryts eller borde ändras efter nya påhitt som dyker upp. Nu vill hon inte plugga mer, säger att hon skiter i skolan och oss. De senaste proven har hon fått underkänt i men det struntar hon i. Hot att inte få leka med kompis eller Facebook förbud ignorerar hon. Inte heller överenskommelser att först läxor sedan nöje bryr hon sig om. Jag får ofta heta djävla hora och fast jag förklarar att det inte är ok ignorerar hon mig. Vi har varit hos psykolog och fått hjälp med avtal oss emellan osv men dottern gör hela tiden avsteg. Är det bara jag vi som har det så här? Ska tilläggas att hon ser ut som 16-17 år och mkt vacker, och fått mängder med erbjudanden vilket inte är lätt att hantera för henne heller. Förståndet är ju en 12 årings. Hur länge ska vi orka, vad får henne att lyssna, bry sig? Är mest rädd för droger och sex men kan inte mer än berätta det för henne. Snälla finns det ngn som varit med om detta och kan råda oss, och inte skälla, orkar inte det. Varför har hon så bråttom att bli äldre och uppfattas som mkt mer äldre än hon är. Ett varmt tack till dig som orkade läsa detta långa inslag.