• Svamla

Bastu eller bubbelbad?

Vi har köpt ett hus som har en tvättstuga med dusch och bastu i bottenplan (på ovanvåningen finns också en dusch).

När vi flyttar in kommer vi att fräscha upp och funderar på om vi ska behålla bastun eller om vi ska skrota dusch/bastu till fördel för bubbelbad.

Hur hade ni gjort?

Används en bastu? I så fall är traditionell eller ång-bastu att föredra? 

• Svar på tråden Bastu eller bubbelbad?
  • jaghetersophia

beror väl lite på vad man prioriterar...hade bastu i förra lägenheten och använder det rätt ofta. Har bubbelbad i denna lägeheten och använder det aldrig :)

• Merlot

Läste att ni redan bestämt er men måste ju ändå skriva BASTU! Hade aldrigt klarat mig utan en bastu i mitt hus, men det kanske beror på att jag är finländska

• SVejsan

Bastu självklart.  renhetskänslan efteråt är underbar...

Bubbelbadkar för oljud och skall rengöras.  Tar tid att fylla.
    Hur skall ni bada i bubbelbadet, ni för sig eller alla på en gång (en stor jacuzzi.)

Barnen och jag badar bastu varje vecka! Kvalitetstid då mycket avhandlas...

• knisse

bastu. bubelbad är en äcklig historia oftast. man far aldrig rent bubbelhalen. ett vanligt badkar och bastu är mit förslag

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • hon mot strömmen

vedeldad bastu skulle jag helt klart välja. Tänk dig när man är frusen och trött efter den dag ute, elda bastun och bränna bort lite skit  samtidigt som man blir varm och mjuk i kroppen. Sedan aspekten att man känner sig hur ren som helst efteråt...

• stor grön drake

Hade bubbelbad i lägenheten innan vi köpte hus, badade någon gång per år, saknade ett vanligt badkar att tvätta mattor mm i. Just nu har vi varken eller, vi saknar bastu men har inte en enda gång saknat bubbelbadet.

• Räkan77

Jag skulle helt klart ha kvar bastun, sen installera en schysst takdusch (två stycken om det finns plats) och lägga pengar på en riktigt trevlig rekaxhörna med drickakyl mm.

Går det att avskärma själva tvättstugedelen? För en tvättstuga brukar ju vara motsatsen till relax och det är ju ingen höjdarkombo. 

• Magical

Vi köpte hus med en bastu och efter ett par år rustade vi, och byggde då ett badrum med spabadkar bredvid (vi slog ut en vägg från utrymmet bredvid). Vi använder därmed båda och jag är supernöjd. 

• Anonya
    Räkan77 skrev 2023-02-26 19:28:58 följande:

Jag skulle helt klart ha kvar bastun, sen installera en schysst takdusch (två stycken om det finns plats) och lägga pengar på en riktigt trevlig rekaxhörna med drickakyl mm.

Går det att avskärma själva tvättstugedelen? För en tvättstuga brukar ju vara motsatsen till relax och det är ju ingen höjdarkombo. 

TS skrev tråden för 12 år sedan så lär varken svara på frågor eller behöva tips. Men andra kanske gör det.
  • Räkan77
    Anonya skrev 2023-02-26 20:18:04 följande:
    TS skrev tråden för 12 år sedan så lär varken svara på frågor eller behöva tips. Men andra kanske gör det.
    Man vet aldrig, kanske att de fortfarande velar :) (smiley) 
Svar på tråden Bastu eller bubbelbad?