• LitetBus

Britax Kidfix eller Adventure?

Ska nu köpa bältesstol till 4-årige sonen och det står mellan Britax KidFix eller Britax Adventure.. Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan hjälpa mig lite med för- och nackdelar?

(Kommentarer om att barn fram till 15 år ska sitta bakåtvända undanbedes )

• Svar på tråden Britax Kidfix eller Adventure?
  • cicci85

Fördelar med adventure är ju att den är lätt och smidig, har inga horn vilket gör det enklare att spänna bältet. Den har lika bra huvudskydd men sämre sidoskydd. Den är billig, ca 700 kr eftersom man alltid kan hitta den på rea. 

KidFix har ju isofix så den sitter fast i bilen, den har högre sidoskydd och viloläge. Den är tyngre att flytta på om man ofta byter bil. 

Jag har en kidfix men tycker att den är trång vid axlarna, sonen sitter inte helt bekvämt, men han klagar inte.

• LitetBus
    cicci85 skrev 2011-11-14 12:34:50 följande:
    Fördelar med adventure är ju att den är lätt och smidig, har inga horn vilket gör det enklare att spänna bältet. Den har lika bra huvudskydd men sämre sidoskydd. Den är billig, ca 700 kr eftersom man alltid kan hitta den på rea. 

KidFix har ju isofix så den sitter fast i bilen, den har högre sidoskydd och viloläge. Den är tyngre att flytta på om man ofta byter bil. 

Jag har en kidfix men tycker att den är trång vid axlarna, sonen sitter inte helt bekvämt, men han klagar inte.
    Tack för ditt svar!

Jag är lite osäker på om vår bil har isofix-fästen, får väl se om jag kan gräva fram några
    Då vi inte åker bil särskilt ofta funderar jag på en Adventure som verkar vara god nog... Samtidigt vill jag inte på något sätt tumma på säkerheten.

Är det vanliga KidFix ni har? Såg att det fanns en plusmodell och om jag har förstått rätt så är den lite större; i sådant fall kanske jag ska satsa på den om ni KF kommer på tal.
  • cicci85
    LitetBus skrev 2011-11-14 12:41:11 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag är lite osäker på om vår bil har isofix-fästen, får väl se om jag kan gräva fram några
    Då vi inte åker bil särskilt ofta funderar jag på en Adventure som verkar vara god nog... Samtidigt vill jag inte på något sätt tumma på säkerheten.

Är det vanliga KidFix ni har? Såg att det fanns en plusmodell och om jag har förstått rätt så är den lite större; i sådant fall kanske jag ska satsa på den om ni KF kommer på tal.

Jag har både KidFix och KidPlus, det är ungefär samma stol fast KidPlus har inte isofix. Den är inte större. Om ni inte har isofix är det onödigt att köpa den dyrare KidFix, kolla då på KidPlus.

Enligt mig är Adventure god nog, tillräckligt säker
  • Miss Lau

Vi har också både en Adventure och en kidfix. Har ni inte isofix är det ingen mening med kidfix eftersom det är just isofixet som man betalar extra för, då är kidplus ett alternativ. Min 6-åring sitter utmärkt i båda stolarna och tom 11 åringen har bra med plats i Kidfix så jag tycker inte att den är trång. Jag gillar sidoskydden på kidfix och på Adventure gillar jag att den inte har horn.

• Natasha76

Adventure har fått bra resultat i Stiftung Warentest förra gången den testades. Jag tror det var 2005. Då hade den ett annat namn.

Robert Bell på Säkerhetsbutiken föredrog Adventure eftersom den var lätt. Jag frågade inte specifikt om isofix jämfört med Adventure, men vi pratade nog om isofix i samma mail och jag fick känslan att isofix inte var dåligt, men inte heller bättre än lätt stol.

Han påpekade att man i nordamerika har en övre viktgräns på 4,4 kg (hoppas jag fick rätt decimal) på bältesstolar. Och han menade att kanske det är av en viss orsak.

En annan stol som fått bra resultat och också är lätt är en Maxi-cosi-stol. Om jag nu skulle minnas dens namn. Jag hittade inte den på så många ställen. Men den har testats nyligen. Titta på ADAC kindersitz (googla detta) och välj andra år än 2011.

• maar79

Puffar lite för denna tråd då jag också funderar på dessa stolar.

• 4blevde
    Natasha76 skrev 2011-11-20 19:34:12 följande:
    www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung...

Maxi Cosi Rodi XP och Rodi Air Protection var det som jag menade. Vet någon hur bekväma/rymliga de är?
    maxi cosi rodi airprotect har vi till våran 4½ åring och vi är jättenöjda! Den är jättebekväm och ska ha bra sidokrocksskydd, så jag rekomenderar den verkligen! Bredvid henne sitter storebror 6 år i en britax kid plus och även den stolen är vi jätte nöjda med!! Kan tillägga att vi bredvid 6 åringen har ett britax babyskydd, så särskilt breda kan inte bältesstolarna vara eftersom vi har 3 stolar bredvid varann utan problem =)
    O, F, E, S Älskade ungar <3
  • Una
    4blevde skrev 2012-02-05 21:53:47 följande:
    maxi cosi rodi airprotect har vi till våran 4½ åring och vi är jättenöjda! Den är jättebekväm och ska ha bra sidokrocksskydd, så jag rekomenderar den verkligen! Bredvid henne sitter storebror 6 år i en britax kid plus och även den stolen är vi jätte nöjda med!! Kan tillägga att vi bredvid 6 åringen har ett britax babyskydd, så särskilt breda kan inte bältesstolarna vara eftersom vi har 3 stolar bredvid varann utan problem =)
    Då är jag - bara som en parentes - JÄTTENYFIKEN på vad ni har för sorts bil då detta är vårat problem, det att få bra plats med tre bilstolar bredvid varandra :) (sorry för min inslängda fråga TS!)
Svar på tråden Britax Kidfix eller Adventure?