• EbbaGrön

Puregon-spruta. Varför sexförbud?

Är inne på mitt andra puregon försök.
    Förra omgången blev det att ta sprutor i 16-17dagar och jag fick ett äl-värde på 63. Började dosen på 50 och ökade sen dosen till 75 på sprutorna.

Denna gång har jag haft en annan läkare, då min har haft semester, började dosen på 68, efter första ultraljudet fick jag höja dosen till 75, sen efter andra ul tyckte doktorn det gick för fort fram och fick då sänka till 50, sen på det tredje ul då hade det knappt hänt nåt sen sist så fick då höja dosen till 75 igen. Och idag (dag 16 med sprutorna) när jag var på det fjärde ul så hade äggblåsan/blåsorna blivit mindre än förra gången(förra gången 14mm & 13mm, nu var dom på 11mm & 13mm) så det här försöket skulle avbrytas. Blev jätte paff & besviken & hade knappt några frågor till doktorn.

Men nu när det har sjunkit in så undrar jag över varför han sa att vi inte fick "försöka" skaffa barn denna månad & om vi skulle ha sex så skulle vi skydda oss.
    Någon som vet varför detta sexförbud? Kommer jag få äl ändå utan att jag tar äl-sprutan? Kan man få äl när äggblåsorna är så pass små? Han sa aldrig att det var för många ägg så det skulle vara risk/chans fler än ett barn.

Sorry för detta långa inlägg, känner mig bara allmänt förvirrad & besviken.
    Om någon har någon aning/idé så är jag tacksam för svar.

• Svar på tråden Puregon-spruta. Varför sexförbud?
  • Pimpinellan

Äggblåsor över 11 mm brukar utvecklas och släppa ägg så såvida ni inte hade många ägg förstår jag inte ö.h.t varför ni inte skulle få ha sex? Man bör däremot inte ta sprutor mer än 15 dar så ut den aspekten var det rätt att avbryta själva sprutningen,men blåsorna kan självklart fortsätta växa. Hände mig,tog Gonal,äggblåsorna växte dösakta,men äl fick jag sent omsider dag 21 ändå Utan äl-spruta.

• EbbaGrön

Nej, gjorde ju aldrig det, tänkte inte på det förns efteråt. Förstår inte alls varför vi fick sexförbud.

Så ägglossning kan jag fortfarande få, okej, spännande =) Då förstår jag då absolut inte alls sexförbudet?!

• AlexiaGiulia

Skulle kunna tänka mig att 6 förbudet handlar om att ifall du släpper ägg så kanske du bli gravid med många vilket innebär stora risker, eller?

• mörlin
    AlexiaGiulia skrev 2011-11-30 20:28:11 följande:
    Skulle kunna tänka mig att 6 förbudet handlar om att ifall du släpper ägg så kanske du bli gravid med många vilket innebär stora risker, eller?
    Hej! Ja det stämmer. är iaf vad jag har fått förklarat för mig.. jag har haft sexförbud i alla mina behandlingar, både med pergotime och nu med puregon och det är för att risken för överstimulans är så stor.. och har man då otur kan det läppas massor med ägg samtidigt.. jag sprutade länge första omgången, var uppe på över 125 IE och 20 dagar innan jag fick ÄL. men vägen dit var väldigt oviss, i en vecka såg det ut som att 5 ägg var på väg att växa och under den tiden fick vi inte ens ha sex med kondom ifall nåt skulle hända.. som tur var så la sig alla de äggen och ett annat växte till sig fint innan jag fick ovitrelle och ÄL. Mensen kom och började spruta igen på dag 2.. Tack och Lov hade vi sexförbud under den veckan innan vul.. Hade då 7 ärr som var mogna.Förvånad

Så ta det försiktigt och lyssna på din läkare! STORT Lycka till!!
Svar på tråden Puregon-spruta. Varför sexförbud?