• Anonym (Undrande mamma)

Samband mellan allergi och öroninflammation?

Hej!

Jag har en son på 9 månader som är allergisk samt har atopiska eksem. Det är ännu inte helt klarlagt vad han är allergisk mot men antagligen mjölkprotein och soja. Eventuellt även något mer.

Det som jag funderade på är att sonen kliar sig mycket i öronen. Han kliar så att han får sår till och med. Jag trodde att detta berodde på eksem i öronen men hans läkare tittade i öronen med ett instrument och sa att det såg bra ut. Han hade en del vax bara. Det som dock fick mig att bli lite fundersam var att jag nu läste att vissa hävdar att det finns en koppling mellan födoämnesallergier och inflammationer i mellanörat. Skulle läkaren ha upptäckt om sonen hade en öroninflammation eller öronkatarr när han tittade i örat med honom? Och går det möjligen att missta öronvax för vätska?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Samband mellan allergi och öroninflammation?
  • Allergiexperten

Hej! Öroninflammationer hos barn ger oftast feber och smärta och kommer också ofta i samband med förkylning. Men visst kan klåda i öronen även vara tecken på öroninflammation och därför bör man titta i öronen för att utesluta inflammation, detta gäller i första hand för väldigt små barn.
    Vad man också bör känna till är att symtombilden kan förändras fort på små barn vilket betyder att trumhinnan först kan se ganska oretad ut för att några timmar senare visa sig ge en bild av öroninflammation.
    Har barnet mycket vax i örat kan det vara trumhinnan som spruckit och vätska runnit ut och torkat. I så fall bör penicillin sättas in. Om man är van att titta barn i öronen kan man se skillnad mellan öroninflammation och öronkatarr.
    Vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Samband mellan allergi och öroninflammation?